Formació Professional per a l'Ocupació: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,11 KB
Formació Professional per a l'Ocupació
Principis bàsics
- Dret a la formació, gratuïtat i igualtat d'accés.
- Col·laboració i coordinació entre les administracions competents.
- Vinculació amb el Sistema Nacional de Qualificacions Professionals (SNQP).
Finalitats
- Afavorir la formació al llarg de la vida dels treballadors, aturats i ocupats, millorant la seva capacitació professional i desenvolupament personal.
- Proporcionar els coneixements i les pràctiques adequats a les competències professionals del mercat de treball.
- Contribuir a la millora de la productivitat i competitivitat de les empreses.
- Millorar l'empleabilitat, especialment de les persones amb dificultats d'inserció laboral.
- Promoure l'acreditació de les competències professionals adquirides, tant a través de processos formatius com de l'experiència laboral.
Prioritat d'accés
Persones amb majors dificultats d'inserció:
- Desocupats: dones, joves, persones amb discapacitat, afectats i víctimes del terrorisme i de la violència de gènere, aturats de llarga durada, majors de 45 anys i persones amb risc d'exclusió social.
- Ocupats: treballadors de petites i mitjanes empreses, dones, afectats i víctimes del terrorisme i de la violència de gènere, majors de 45 anys, treballadors amb baixa qualificació i persones amb discapacitat.
Característiques de les accions formatives
- Vinculades o no a l'obtenció d'un certificat de professionalitat.
- Si ho estan, s'han de regir per l'oferta del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals (CNQP), ser modulars i afavorir l'acreditació parcial acumulable.
- Modalitats: presencial (màxim 25 alumnes), a distància, teleformació o mixta (mínim 80 alumnes per tutor).
- L'acreditació i registre depenen de la vinculació amb un certificat de professionalitat.
- Centres on es cursen: centres públics, sindicats, patronals i associacions.
Accions formatives per a desocupats
: (a)formació d’oferta: (-)dirigida prioritàriament a trebayadors desocupats;(-)tenen com a objectiu prioritari “la inserció o reinserció laboral dels trebayadors aturats en aqueyes ocupacions q requereix l sistema productiu”;(-)an d programar-s per part dels òrgans o entitats autonòmics competents “d'acord a ls necessitats d qualificació i a ls ofertes d’ocupació detectades” i tendiran “a incloure accions dirigides a l’obtenció dels certificats d professionalitat referits al catàleg nacional d qualificacions professionals” (art.25).(-)s potenciaran acords amb ls empreses per “la realització d pràctiques professionals,l'intercanvi d tecnologies i d personal expert i la utilització d'infraestructures i mitjans tècnics i materials” (art.25).
(b)formacio en alternança: (-) “té per objecte contribuir a l’adquisició d competències professionals d l’ocupació mitjançant 1 proces mixt,d’ocupació i formació,q permet al trebayador comptabilitzar l'aprenentatge formal amb la pràctica professional en l yoc d trebay” (art.26).inclou ls accions formatives dels contractes per a la formació i els programes publics d’ocupació-formació realitzats per ls administracions publiques.(-)els continguts “estaran vinculats a l'oferta formativa d ls 1itats d competència dels certificats d professionalitat d l’ocupació.si no existeix l certificat d professionalitat,la formació teòrica estarà̀ constituïda pels continguts minims orientatius establerts en l fitxer d'especialitats formatives per a ls ocupacions o especialitats relatives a l'ofici o yoc d trebay contemplats en l contracte laboral,i,en defecte d’això̀,pels continguts formatius q s'aprovin pel servei public d’ocupació competent (art.26).- s'establiran programes especifics pels participants q no agin aconseguit els objectius d l’eso.la formació serà̀ objecte d’acreditació.2.accions d formació i orientació professional: en l marc d ls iniciatives d suport,acompanyament i accions complementàries a la formació figuren ls accions encaminades a afavorir l 10ºnvolupament d'1 sistema integrat d’informació i orientació professional.aquest sistema a d'assegurar “l'assessorament als trebayadors aturats i ocupats,en relació amb ls oport1itats d formació i ocupació i amb ls possibilitats d reconeixement i acreditació d la seva qualificació” i estar “al servei d la definició i execució d’itineraris professionals individuals per a la miyora d l’ocupabilitat dels trebayadors,així com del 10ºnvolupament d l'esperit emprenedor i del suport a iniciatives empresarials i d’autoocupació” (art.31).(t5)la formació professional del sistema educatiu.s denomina tb́ formació professional inicial o reglada._ té com a finalitat “preparar als alumnes per a l'activitat en 1 camp professional i facilitar la seva adaptació a ls modificacions laborals q puguin produir-s al yarg d la seva vida,així com contribuir al seu 10ºnvolupament personal i a l'exercici d'1a ciutadania democràtica”.(-)la formació professional s considerada “1a prioritat d la politica educativa,d la politica econòmica d la 1ió europea i del govern d'espanya” (preàmbul del citat rd) i amb aquesta regulació s vol promoure la miyora del nivey educatiu d joves i adults i avançar cap a 1 nou model d 10ºnvolupament econòmic.(-)s cursa a instituts privats i publics,cen3 privats i cen3 d persones adultes.(-)s'organitza principalment en cicles formatius d grau mitjà i superior,q prenen com a referència l cnqp.la formació q s dona en aquests cicles s'organitza d forma modular,s d durada variable i els seus continguts son d caràcter teòric pràctic.(-)a aquests cicles formatius s'afegeixen al3 formacions q s recuyen en l real decret 1147/2011,d 29 d juliol.en ey s planteja d forma global la formació professional del sistema educatiu,incloent programes formatius q abans no s contemplaven i facilitant ls connexions entre ls diverses opcions formatives: pqpis,programes formatius dirigits a persones d 17 o + anys,cursos per accés a cicles formatius.