Fonètica Catalana i Lingüística Textual: Guia Essencial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,39 KB

Sonorització de Consonants en Català

La sonorització és el procés pel qual una consonant sorda esdevé sonora en determinats contextos fonètics.

  • Les oclusives sordes (p) (t) (k) passen a sonores (b) (d) (g).
  • Les fricatives i africades (s) ([ʃ]) (f) ([tʃ]) passen a sonores (z) ([ʒ]) (v) ([dʒ]).

Final de Mot + Vocal

Les fricatives i africades finals de mot esdevenen sonores davant de vocal:

  • traç estret → tra(z) estret
  • filòsof intel·ligent → filòso(v) intel·ligent
  • raig escarransit → ra([dʒ]) escarransit

Final de Mot + Consonant Sonora

Les oclusives finals de mot esdevenen sonores davant de consonant sonora:

  • tap rugós → ta(b) rugós
  • plat deliciós → pla(d) deliciós
  • abric verdós → abri(g) verdós

Les fricatives i africades es comporten igual que a final de mot + vocal.

Enmig de Mot + Consonant Sonora

Les consonants sordes enmig de mot esdevenen sonores quan van seguides d'una consonant sonora:

  • Oclusives: cabdal → ca(b)dal; maragda → mara(g)da.
  • Fricatives i africades: afganès → a(v)ganès; esbarzer → e(z)barzer.

Assimilació del Punt d'Articulació

Aquest fenomen implica que una consonant canvia el seu punt d'articulació per adaptar-se a la consonant següent.

  • La [n] alveolar nasal:
    • Davant de bilabials (p) (b) (m) → esdevé [m]. Ex: enviar → e(m)viar.
    • Davant de palatals (com [ɲ], [ʎ], [ʃ], [tʃ]) → esdevé [ɲ]. Ex: menjar → men([ɲ])ar.
    • Davant de velars (k) (g) → esdevé [ŋ]. Ex: ungla → u([ŋ])la.
  • La [m] o [n]:
    • Davant de labiodentals (f) (v) → esdevé [ɱ]. Ex: triomfar → trio([ɱ])far.
  • La [l] alveolar lateral:
    • Davant de dentals (t) (d) → esdevé [l̪] (dental). Ex: altesa → a([l̪])tesa.
    • Davant de palatals (com [ɲ], [ʎ], [ʃ], [tʃ]) → esdevé [ʎ] (palatal). Ex: àlgebra → à([ʎ])gebra. (Nota: en català estàndard, la 'l' d'àlgebra és alveolar, però l'exemple il·lustra el canvi a palatal en altres contextos.)

Assimilació del Mode d'Articulació (Sonoritat)

Aquest procés es refereix a la influència d'un so sobre un altre pel que fa a la seva sonoritat (si les cordes vocals vibren o no).

Les consonants sordes esdevenen sonores quan es troben en contacte amb una consonant sonora o una vocal/semivocal. Això es produeix quan una vocal, semivocal, (r) o (l) precedeix una consonant que pot ser sonoritzada.

Exemples de consonants que mantenen la seva sonoritat o l'adquireixen:

  • saber, una bossa (la 'b' es manté sonora)
  • quedar, una dona (la 'd' es manté sonora)
  • piga, una grua (la 'g' es manté sonora)

Oclusives (b) (d) (g): En contextos com bona nit, dibuixa, guanyar, són bons, descompte, són grans, tot bo, la transcripció fonètica manté les consonants b, d, g tal qual, indicant que conserven la seva sonoritat.

Emmudiment de Consonants

L'emmudiment és la pèrdua de la pronunciació d'una consonant en determinats contextos.

  • Les consonants (b) (p) s'emmudixen davant de (m) o al final de mot:
    • amb → amØ
    • camp → camØ
  • Les consonants (t) (d) s'emmudixen davant de (l) (n) o al final de mot:
    • alt → alØ
    • sant → sanØ
    • cantant → cantanØ
    • verd → verØ
  • La consonant (r) s'emmudix en casos concrets:
    • arbre → aØbre
    • prendre → pØendre

Sensibilització de Consonants

En aquests casos, una consonant que normalment s'emmudiria es pronuncia.

  • La (b) es pronuncia en amb + vocal. Exemple: amb il·lusió (es pronuncia la 'b').
  • La (t) es pronuncia en:
    • Gerundi + pronom feble.
    • sant + vocal.
    • vint + vocal.
  • La (r) es pronuncia en:
    • Infinitiu + pronom feble.

Geminació de Consonants

La geminació és la pronunciació doblada d'un so consonant, que es percep com una consonant més llarga o intensa.

  • il·lusió → i(l·l)usió (pronunciació de la 'l·l' com a doble)
  • segle → se(gg)le
  • poble → po(bbl)e
  • futbol → fut(bb)ol
  • adquirir → a(kk)irir

Cohesió Textual

La cohesió es refereix a l'estructura interna d'un text, assegurant que les seves parts estiguin connectades lògicament i gramaticalment.

1. La Referència

És la relació entre dos elements on un substitueix l'altre per evitar la repetició. Pot ser:

  • El context extralingüístic / el món: Ús d'un article determinat (funció representativa), l'entorn físic.
  • El context lingüístic: Fa referència a l'anàfora, mitjançant pronoms, sinònims, el·lipsis.

Hi ha tres tipus principals d'anàfora:

  • Anàfora de referència: Dos elements coreferents. Ex: Han construït una escola, l'edifici és molt gran. Poden ser gramaticals o lèxiques.
  • Anàfora de sentit: Elements que comparteixen significat però no es refereixen exactament al mateix element.
  • Anàfora el·líptica: Elements que se sobreentenen. Ex: Els pares compren, (*) van al mercat…

2. La Connexió

Estableix relacions lògiques entre les parts del text. Poden ser:

  • Implícites: No hi ha presència d'un element connector explícit. Ex: Plou. No anirem a la platja.
  • Explícites: Hi ha un connector que expressa la relació. Ex: Plou: per tant no anem a la platja.

Tipus de Connectors

  • Addició: Afegeixen arguments. Ex: a més, doncs.
  • Reformulació: Aclareixen o resumeixen. Ex: és a dir, per exemple, en resum.
  • Causa-Conseqüència:
    • Causa: perquè, a causa que.
    • Conseqüència: per tant, així doncs.
  • Contraargumentació: Introdueixen arguments oposats. Ex: per contra, no obstant això.

L'Argumentació en el Discurs

L'argumentació és la capacitat de raonament, de presentar raons i proves per defensar una idea o influir en l'opinió d'altres.

  • Argumentació amb finalitat comunicativa (expliquem una opinió).
  • Argumentació amb finalitat de convèncer (influir).

El Context Comunicatiu de l'Argumentació

  • Funció del llenguatge:
    • Conativa: convèncer.
    • Referencial: l'argumentació es basa en una realitat.
  • Àmbit d'ús: Públic/formal (acadèmic), privat/informal (relacions familiars).
  • Intenció: Subjectiva.
  • Canal: Oral/escrit.
  • Registre: Col·loquial, estàndard, tecnocientífic, literari.

Components del Text Argumentatiu

  • Tesi: Idea que defensem (subjectiva o hipòtesi científica).
  • Arguments: Fets, proves, raonaments que sustenten la tesi.

Fal·làcies Argumentatives Comunes

Les fal·làcies són arguments que semblen vàlids però no ho són, sovint utilitzats per persuadir de manera enganyosa.

  • Ad verecundiam: Basada en l'opinió de persones amb autoritat o la societat, sense proves lògiques.
  • Ad hominem: Desacreditar la persona que argumenta en lloc de l'argument en si.
  • Ad populum: Apel·lar a les emocions o creences populars reconegudes socialment.
  • Per inèrcia: Justificar una idea basant-se només en la tradició o el costum.

Entradas relacionadas: