Fonaments Psicopedagògics en l'Ensenyament i l'Entrenament Esportiu

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,81 KB

Bases Psicopedagògiques de l'Ensenyament i l'Entrenament

Aquest document explora els conceptes fonamentals de:

  • Pedagogia
  • Didàctica
  • Metodologia
  • Planificació
  • Programació
  • Tasca
  • Activitat

Pedagogia

És una ciència que estudia l'educació. Prové dels termes paidos (nen) i agein (conducció).

  1. Antològica: com s'aprèn
  2. Mesològica: com s'educa
  3. Teleològica: per a què s'educa

Didàctica

  • És l'aplicació de la pedagogia.
  • Estudia la pràctica pedagògica, els recursos pràctics i les tècniques d'ensenyament.
  • Contempla els següents elements:
    1. Actors: alumne i professor
    2. Objectius: què s'han d'assolir
    3. Continguts: què s'ha d'ensenyar
    4. Metodologia: com s'han d'ensenyar els continguts
    5. Avaluació: com es comproven els resultats dels aprenentatges

Metodologia

És la previsió de mitjans i recursos per impartir accions educatives. Estudia les estratègies per portar a la pràctica accions d'ensenyament-aprenentatge.

Com s'utilitza?

La informació, el temps, el mètode d'ensenyament, l'organització, l'espai i els participants, el control de les activitats, l'equipament i el material.

Planificació

És el procés pel qual, sobre l'anàlisi de la situació, es formulen objectius coherents amb la filosofia de l'entitat i s'estableixen els recursos o els mitjans necessaris per assolir-los, a llarg termini, tenint en compte les característiques de l'entorn i els usuaris.

Ha de contenir:

  • Objectius generals
  • Continguts
  • Mitjans (recursos, temps, espai)
  • Avaluació (objectius, personals, programes...)

Programació

És la previsió de necessitats que concreta les activitats, d'acord amb la planificació prèviament establerta, a mig o curt termini. És el tercer nivell de concreció: crèdit o unitat didàctica (ensenyament), microcicle (entrenament) o programa d'activitat (animació).

Ha de contenir:

  1. Objectius
  2. Continguts
  3. Activitats (temporalitzades)
  4. Metodologia (per portar a la pràctica)
  5. Avaluació (dels aprenentatges, objectius a curt termini)

Tasca

Exercici que comporta una acció o conjunt d'accions, de forma organitzada i amb intencionalitat. Un conjunt de tasques relacionades amb un mateix objectiu conformen una activitat.

Activitat

És un conjunt de tasques que permeten posar en pràctica els continguts programats.

Ha de tenir:

  1. Objectiu de l'activitat
  2. Metodologia (estil d'ensenyament, informació...)
  3. Organització (temps, espai, participants)
  4. Recursos (material)
  5. Avaluació (observació)

Activitat Física

Qualsevol moviment corporal produït per la musculatura esquelètica, que es requereix per a les tasques quotidianes de les persones i que produeix un mínim de despesa energètica. Exemple: pujar escales.

Exercici Físic

Moviment corporal realitzat de manera racional, de manera programada, i amb l'objectiu de mantenir i millorar les qualitats físiques (motores i psicomotrius).

Tasca Motriu vs. Exercici Físic

Tasca motriu = exercici físic = acció motriu?

Exemple:

  • 15 abdominals (exercici, acció motriu)
  • 1 abdominal (exercici i tasca coincideixen)

Muska Mosston: Un exercici ha de ser voluntari, intencionat (per obtenir beneficis físics) i controlat (quant volem millorar, fins a on vull millorar...).

Sessió

La programació d'activitats durant una unitat temporal. És la unitat bàsica d'entrenament formada per exercicis aplicats i organitzats a través de mètodes d'entrenament. És a la sessió on es concreten les accions educatives o activitats previstes en la nostra programació didàctica.

Parts de la Sessió:

  1. Informació
  2. Fase d'adaptació
  3. Part Principal/Fonamental
  4. Part final/Tornada a la calma
  5. Reflexions finals/Valoracions

1. Fase d'Informació

S'informa dels objectius de la sessió. Es realitza un recordatori del que es realitzarà.

2. Fase d'Adaptació

Conté exercicis o activitats per introduir els participants física i psicològicament a la sessió. Fase amb poca intensitat, alta motivació.

  • Volum: 15-20 minuts
  • Continguts: generals, específics
  • Intensitat: moderada (50%)
  • Mètodes: continu, fraccionat

3. Fase Principal/d'Assoliment d'Objectius/Fonamental

És la part on es desenvolupen les activitats principals de la sessió, s'assoleixen els objectius programats per a la sessió.

4. Tornada a la Calma

Es torna als nivells basals de l'organisme, física i psicològicament. Conté exercicis i activitats relaxants, de baixa intensitat (jocs relaxants, jocs sensorials, exercicis compensatoris, estiraments, relaxacions...).

5. Reflexions Finals/Valoracions

Avaluació final de la sessió amb el grup, conclusions, breu introducció del que es realitzarà a la propera sessió (motivació).

Fase Inicial (Organitzativa)

  • Accés dels alumnes el més ràpid possible
  • Organitzar el material
  • Passar llista
  • Oferir la informació inicial
  • Part pràctica
  • Escalfament (activitats inicials d'adaptació)

Fase Principal (Durada i Hidratació)

Ha de tenir una durada superior a la part inicial i final juntes. Hidratació de l'alumne... (feedback).

Entradas relacionadas: