Fonaments de la Investigació Social: Paradigmes, Mètodes i Procés

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,06 KB

Fonaments de la Recerca: Paradigmes i Mètodes

Conceptes Clau i Etimologia

Les Posicions Filosòfiques

  • Ontologia: Manera de percebre la realitat.
  • Epistemologia: Manera de conèixer la realitat.
  • Metodologia: Com conèixer la realitat.

Etimologia dels Termes

  • Ontologia: onto + logos
  • Epistemologia: episteme + logos
  • Metodologia: meta + hodos

Paradigmes de la Recerca Social

Paradigma Ontològic

  • Positivista: Una única realitat.
  • Constructivista: Més d'una realitat.
  • Crític: Realitat construïda socialment.

Paradigma Epistemològic

  • Positivista: Mesurar la realitat.
  • Constructivista: Interpretar la realitat.
  • Crític: Influït per les relacions de poder.

Tipus de Raonament

  • Raonament inductiu: De l'específic al general, parteix de l'experiència.
  • Raonament deductiu: Del general a l'específic.

La Ciència i el Mètode Científic

Definició i Característiques de la Ciència

  • La ciència és el conjunt de coneixements sobre la realitat observable, obtinguts mitjançant el mètode científic.
  • Característiques de la ciència: Es basa en teories, és observable i conceptualment fonamentada.

Característiques del Mètode Científic

  • El mètode científic és teòric, empíric, problemàtic-hipotètic, inductiu i deductiu.

Objectius del Coneixement Científic

  • Analitza, explica, actua i preveu.
  • Descriu, interpreta, comprèn i transforma.

Objectius de la Investigació

  • Bàsics: Descriure i explicar.
  • Aplicats: Predir i actuar.

Tipologies d'Investigació Social

Classificació General

  • Finalitat: Bàsica, aplicada.
  • Abast temporal: Sincrònica (en un moment concret), diacrònica (al llarg del temps).
  • Profunditat: Descriptiva, explicativa.
  • Amplitud: Micro, macro.
  • Fonts: Primària, secundària, mixta.
  • Caràcter: Qualitatiu, quantitatiu.
  • Naturalesa: Documental, empírica, experimental, doctrinal.
  • Marc: Camp i laboratori.
  • Tipus d'estudi: Pilot, avaluatiu, de cas, sondeig, rèplica.
  • Objecte: Disciplina, institució, sector social.

Perspectives Qualitativa i Quantitativa

  • Perspectiva quantitativa en Treball Social: Estudia l'individu i la societat, principi de Heisenberg, mesurament i generalització.
  • Perspectiva qualitativa: Comprensió profunda, no es basa en números.

El Procés d'Investigació: Visió General

Què Implica Investigar?

  • Investigar és un procediment reflexiu, sistemàtic, controlat i crític.
  • És necessari organitzar, planificar i sistematitzar.

Nivells d'Investigació

  • Teòric-conceptual: Teòric.
  • Tècnic-metodològic: Teòric i empíric.
  • Analític-estadístic: Empíric.

Fases del Procés d'Investigació

  • Ruptura: Selecció del problema, exploració, problematització.
  • Construcció: Model d'anàlisi, operativització del concepte, elaboració del disseny d'anàlisi.
  • Comprovació: Producció de dades, anàlisi d'informació i resultats, conclusions.

Etapes Clau del Procés

  • Tema i objectius, disseny de la investigació, treball de camp, tractament de la informació, anàlisi, conclusió, devolució, acció.

Etapes segons Blaxter

  • Triar tema, pensar el mètode, llegir, recollir dades, analitzar dades, redactar.

Formulació del Problema i Objectius

Selecció del Tema de Recerca

  • Ha de generar interès i connectar amb coneixements teòrics ja establerts amb dades empíriques.

Definició del Problema de Recerca

  • Ha de tenir caràcter social, ser concret i precís, sense judicis de valor, objecte d'observació, no ser casos únics i aportar novetat.

Aspectes a Considerar del Problema

  • Origen, elements històrics, evolució, funcions, naturalesa i característiques.

Relació entre Condicions Socials

  • Físiques de la societat: Clima, gènere, edat, etc.
  • Culturals: Religió, normes, valors.
  • Personals: Estudis, ocupació, classe social.
  • Institucionals: Família, educació, economia, etc.
  • Dinàmica social: Canvi, conflicte, problemes socials.

Origen del Problema

  • Concepcions, certeses i prejudicis generen les idees que construeixen la realitat.

Formulació de la Pregunta de Recerca

  • Ha de ser clara i sense ambigüitat, provable empíricament i observable.

Tipus de Preguntes de Recerca

  • Factuals: Sobre fets.
  • Progressives: Sobre l'evolució del fenomen.
  • Teòriques: Dades empíriques a tractar.
  • Ha de tenir resposta, hem de llegir i determinar objectius.

La Pregunta Inicial

  • Ha de ser clara, viable i pertinent.

Els Objectius de la Recerca

  • Són la finalitat, es defineixen al principi, estan presents en tot el treball, s'han de revisar periòdicament i avaluar a la conclusió.

Planificació de la Recerca

  • Diari de recerca, agenda d'investigació, esborrany de calendari.

Marc Teòric i Conceptualització

El Marc Teòric o Estat de la Qüestió

  • Redacció científica de les teories, centrada en el problema. També es coneix com a estat de la qüestió.

Construcció Teòrica

  • Perspectiva, enfocament i sistema conceptual.

Procés de Construcció Teòrica

  • Explicitar el marc conceptual, precisar conceptes, construir un sistema adequat a l'estudi.

Definició d'un Fenomen

  • Nominal: Explica com s'entén.
  • Operacional: Mesura amb indicadors empírics.
  • Dimensionalització: Divideix el concepte en parts.

La Dimensió d'un Concepte

  • És una part del concepte. Les dimensions han de ser independents entre si, no solapar-se i ser mesurables.

Enfocaments Metodològics i Pluralisme

Enfocament Qualitatiu

  • Fenomenologia, comportament humà, subjectiu, pròxim a les dades, observa, orientat al descobriment, validesa (no generalitza), holístic, objecte dens, estratègies idiogràfiques, disseny no experimental (descripció i relacions).

Enfocament Quantitatiu

  • Positivisme, les causes del fenomen, fets objectius, llunyà de les dades, mesura controlada, orientació al resultat, cerca de fiabilitat, generalitza, analític, estratègies nomotètiques, disseny experimental.

Pluralisme Metodològic (Cook)

  • Complementació: Dues dimensions, mètodes qualitatius i quantitatius.
  • Combinació: Una dimensió, mètodes qualitatius o quantitatius.
  • Triangulació: Una dimensió, però utilitza mètodes qualitatius i quantitatius.

Classificació d'Estudis Mixtos

  • Factors per classificar estudis: Prioritat (igual o diferent) i implementació (simultània o seqüencial).

Entradas relacionadas: