Fonaments de la Investigació Social: Paradigmes, Mètodes i Procés
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,06 KB
Fonaments de la Recerca: Paradigmes i Mètodes
Conceptes Clau i Etimologia
Les Posicions Filosòfiques
- Ontologia: Manera de percebre la realitat.
- Epistemologia: Manera de conèixer la realitat.
- Metodologia: Com conèixer la realitat.
Etimologia dels Termes
- Ontologia: onto + logos
- Epistemologia: episteme + logos
- Metodologia: meta + hodos
Paradigmes de la Recerca Social
Paradigma Ontològic
- Positivista: Una única realitat.
- Constructivista: Més d'una realitat.
- Crític: Realitat construïda socialment.
Paradigma Epistemològic
- Positivista: Mesurar la realitat.
- Constructivista: Interpretar la realitat.
- Crític: Influït per les relacions de poder.
Tipus de Raonament
- Raonament inductiu: De l'específic al general, parteix de l'experiència.
- Raonament deductiu: Del general a l'específic.
La Ciència i el Mètode Científic
Definició i Característiques de la Ciència
- La ciència és el conjunt de coneixements sobre la realitat observable, obtinguts mitjançant el mètode científic.
- Característiques de la ciència: Es basa en teories, és observable i conceptualment fonamentada.
Característiques del Mètode Científic
- El mètode científic és teòric, empíric, problemàtic-hipotètic, inductiu i deductiu.
Objectius del Coneixement Científic
- Analitza, explica, actua i preveu.
- Descriu, interpreta, comprèn i transforma.
Objectius de la Investigació
- Bàsics: Descriure i explicar.
- Aplicats: Predir i actuar.
Tipologies d'Investigació Social
Classificació General
- Finalitat: Bàsica, aplicada.
- Abast temporal: Sincrònica (en un moment concret), diacrònica (al llarg del temps).
- Profunditat: Descriptiva, explicativa.
- Amplitud: Micro, macro.
- Fonts: Primària, secundària, mixta.
- Caràcter: Qualitatiu, quantitatiu.
- Naturalesa: Documental, empírica, experimental, doctrinal.
- Marc: Camp i laboratori.
- Tipus d'estudi: Pilot, avaluatiu, de cas, sondeig, rèplica.
- Objecte: Disciplina, institució, sector social.
Perspectives Qualitativa i Quantitativa
- Perspectiva quantitativa en Treball Social: Estudia l'individu i la societat, principi de Heisenberg, mesurament i generalització.
- Perspectiva qualitativa: Comprensió profunda, no es basa en números.
El Procés d'Investigació: Visió General
Què Implica Investigar?
- Investigar és un procediment reflexiu, sistemàtic, controlat i crític.
- És necessari organitzar, planificar i sistematitzar.
Nivells d'Investigació
- Teòric-conceptual: Teòric.
- Tècnic-metodològic: Teòric i empíric.
- Analític-estadístic: Empíric.
Fases del Procés d'Investigació
- Ruptura: Selecció del problema, exploració, problematització.
- Construcció: Model d'anàlisi, operativització del concepte, elaboració del disseny d'anàlisi.
- Comprovació: Producció de dades, anàlisi d'informació i resultats, conclusions.
Etapes Clau del Procés
- Tema i objectius, disseny de la investigació, treball de camp, tractament de la informació, anàlisi, conclusió, devolució, acció.
Etapes segons Blaxter
- Triar tema, pensar el mètode, llegir, recollir dades, analitzar dades, redactar.
Formulació del Problema i Objectius
Selecció del Tema de Recerca
- Ha de generar interès i connectar amb coneixements teòrics ja establerts amb dades empíriques.
Definició del Problema de Recerca
- Ha de tenir caràcter social, ser concret i precís, sense judicis de valor, objecte d'observació, no ser casos únics i aportar novetat.
Aspectes a Considerar del Problema
- Origen, elements històrics, evolució, funcions, naturalesa i característiques.
Relació entre Condicions Socials
- Físiques de la societat: Clima, gènere, edat, etc.
- Culturals: Religió, normes, valors.
- Personals: Estudis, ocupació, classe social.
- Institucionals: Família, educació, economia, etc.
- Dinàmica social: Canvi, conflicte, problemes socials.
Origen del Problema
- Concepcions, certeses i prejudicis generen les idees que construeixen la realitat.
Formulació de la Pregunta de Recerca
- Ha de ser clara i sense ambigüitat, provable empíricament i observable.
Tipus de Preguntes de Recerca
- Factuals: Sobre fets.
- Progressives: Sobre l'evolució del fenomen.
- Teòriques: Dades empíriques a tractar.
- Ha de tenir resposta, hem de llegir i determinar objectius.
La Pregunta Inicial
- Ha de ser clara, viable i pertinent.
Els Objectius de la Recerca
- Són la finalitat, es defineixen al principi, estan presents en tot el treball, s'han de revisar periòdicament i avaluar a la conclusió.
Planificació de la Recerca
- Diari de recerca, agenda d'investigació, esborrany de calendari.
Marc Teòric i Conceptualització
El Marc Teòric o Estat de la Qüestió
- Redacció científica de les teories, centrada en el problema. També es coneix com a estat de la qüestió.
Construcció Teòrica
- Perspectiva, enfocament i sistema conceptual.
Procés de Construcció Teòrica
- Explicitar el marc conceptual, precisar conceptes, construir un sistema adequat a l'estudi.
Definició d'un Fenomen
- Nominal: Explica com s'entén.
- Operacional: Mesura amb indicadors empírics.
- Dimensionalització: Divideix el concepte en parts.
La Dimensió d'un Concepte
- És una part del concepte. Les dimensions han de ser independents entre si, no solapar-se i ser mesurables.
Enfocaments Metodològics i Pluralisme
Enfocament Qualitatiu
- Fenomenologia, comportament humà, subjectiu, pròxim a les dades, observa, orientat al descobriment, validesa (no generalitza), holístic, objecte dens, estratègies idiogràfiques, disseny no experimental (descripció i relacions).
Enfocament Quantitatiu
- Positivisme, les causes del fenomen, fets objectius, llunyà de les dades, mesura controlada, orientació al resultat, cerca de fiabilitat, generalitza, analític, estratègies nomotètiques, disseny experimental.
Pluralisme Metodològic (Cook)
- Complementació: Dues dimensions, mètodes qualitatius i quantitatius.
- Combinació: Una dimensió, mètodes qualitatius o quantitatius.
- Triangulació: Una dimensió, però utilitza mètodes qualitatius i quantitatius.
Classificació d'Estudis Mixtos
- Factors per classificar estudis: Prioritat (igual o diferent) i implementació (simultània o seqüencial).