Fonaments de la Investigació Educativa i Corrents Pedagògics Històrics
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,95 KB
La Investigació Educativa i el Coneixement Científic
La investigació educativa, basada en el coneixement científic, ofereix més viabilitat. Es diferencia d'altres tipus de coneixement per:
- Fomentar-se en dades empíriques (allò que s'investiga).
- Qüestionar de forma cognitiva els coneixements previs (considerant investigacions anteriors).
- Utilitzar el mètode científic (pas fonamental) per respondre preguntes i hipòtesis.
La informació obtinguda amb dades empíriques s'ordena i sistematitza.
Coneixement Vulgar
Es basa en el sentit comú i en allò que es transmet de forma oral. Exemple: les tertúlies, la creença que la Terra és plana (després la investigació científica va confirmar que era rodona).
Coneixement Científic: Episteme // Coneixement Vulgar: Doxa.
Coneixement Filosòfic
Basat en la raó. Caracteritzat per la reflexió i la manca de contrastació empírica de la realitat.
Què són les Teories? Conceptes i Característiques
Les teories són conceptualitzacions abstractes que expliquen la realitat social. Es construeixen a partir de l'observació de la realitat i estructuren el coneixement.
Característiques de les Teories
- Sistema relacional: Les teories estableixen relacions entre elles; sense una, l'altra no es pot entendre.
- Deductives: En aplicar una teoria, es fan deduccions que posteriorment són objecte de revisió.
- Contrastables: Es pot verificar si una teoria és vàlida o no.
- Consistents: Han de mantenir una coherència interna i una línia comuna amb la teoria.
Teories i Raonament (Epistemologia)
- Raonament deductiu: Conseqüència lògica entre uns postulats determinats i les seves conclusions.
- Raonament inductiu: Generalitzacions a partir de dades empíriques.
Renaixement, Humanisme i la Il·lustració en Pedagogia
La Pedagogia de la Revolució Francesa (1789)
Quatre causes que defineixen la pedagogia d'aquest període:
- Enfortiment de la burgesia.
- Ressentiment de l'absolutisme monàrquic (impulsant un nou sistema educatiu i formatiu).
- Ressentiment del feudalisme.
- Enfortiment de les idees de la Revolució Francesa: Llibertat, Fraternitat i Igualtat.
La Il·lustració i l'Educació
L'educació com a instrument per forjar la igualtat dels ciutadans, basada en els principis de llibertat, igualtat i fraternitat.
Característiques del Racionalisme Occidental
Max Weber i la Burocràcia
Max Weber explica que la burocràcia sorgeix en un període de dinamització social, amb l'objectiu de crear un sistema més igualitari i sistematitzat. El pla pedagògic il·lustrat proposa:
- Eliminació de tot allò sobrenatural en l'àmbit educatiu i reducció del paper de la religió.
- Acceptació d'un realisme pedagògic.
- La necessitat d'una escola estatal i laica.
El 1794, l'Assemblea Constituent va crear i organitzar una instrucció pública, comuna per a tots els homes.
El Naturalisme Pedagògic
Segons Rousseau, l'ésser humà és bo per naturalesa i és la societat la que el “deprava”. Quan som racionals, tendim a deteriorar la societat. Cal recuperar el sentit i els sentiments per viure en societat.
Jean-Jacques Rousseau: La Naturalesa de l'Infant
La naturalesa de l'infant és bona, i a mesura que creix, es deteriora quan la societat intercedeix en aquest procés. Tres idees clau en l'obra de Rousseau:
- La importància de les emocions.
- L'educació ha de centrar-se en la veritable naturalesa.
- El contacte amb la natura.
Pestalozzi i el Romanticisme Pedagògic
Johann Heinrich Pestalozzi: L'Educació Popular
Johann Heinrich Pestalozzi va ser un clar exponent de l'educació popular, amb les següents idees:
- Va reclutar nens pobres i els va educar.
- Reforma de les institucions educatives per fer-les més democràtiques.
- Basar-se en la intuïció: recuperar la naturalesa humana i donar molta importància a la família.
- Funció social de l'educació: integrar nens amb pocs recursos a la societat, amb els propis alumnes com a futurs educadors.
- Confiança en les capacitats del nen.
- L'escola vista com un taller.
- Educació igualitària.
El Romanticisme Pedagògic
Friedrich Froebel: Educació Preescolar
Friedrich Froebel va ser un pioner de l'educació preescolar, entenent l'educació com un procés evolutiu i natural. Va proposar quatre passos formals de l'aprenentatge:
- La claredat de l'objecte.
- Associació o comparació.
- Sistematització o generalització.
- Mètode o aplicació.