Fonaments de la Investigació Educativa i Corrents Pedagògics Històrics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB

La Investigació Educativa i el Coneixement Científic

La investigació educativa, basada en el coneixement científic, ofereix més viabilitat. Es diferencia d'altres tipus de coneixement per:

  • Fomentar-se en dades empíriques (allò que s'investiga).
  • Qüestionar de forma cognitiva els coneixements previs (considerant investigacions anteriors).
  • Utilitzar el mètode científic (pas fonamental) per respondre preguntes i hipòtesis.

La informació obtinguda amb dades empíriques s'ordena i sistematitza.

Coneixement Vulgar

Es basa en el sentit comú i en allò que es transmet de forma oral. Exemple: les tertúlies, la creença que la Terra és plana (després la investigació científica va confirmar que era rodona).

Coneixement Científic: Episteme // Coneixement Vulgar: Doxa.

Coneixement Filosòfic

Basat en la raó. Caracteritzat per la reflexió i la manca de contrastació empírica de la realitat.

Què són les Teories? Conceptes i Característiques

Les teories són conceptualitzacions abstractes que expliquen la realitat social. Es construeixen a partir de l'observació de la realitat i estructuren el coneixement.

Característiques de les Teories

  • Sistema relacional: Les teories estableixen relacions entre elles; sense una, l'altra no es pot entendre.
  • Deductives: En aplicar una teoria, es fan deduccions que posteriorment són objecte de revisió.
  • Contrastables: Es pot verificar si una teoria és vàlida o no.
  • Consistents: Han de mantenir una coherència interna i una línia comuna amb la teoria.

Teories i Raonament (Epistemologia)

  • Raonament deductiu: Conseqüència lògica entre uns postulats determinats i les seves conclusions.
  • Raonament inductiu: Generalitzacions a partir de dades empíriques.

Renaixement, Humanisme i la Il·lustració en Pedagogia

La Pedagogia de la Revolució Francesa (1789)

Quatre causes que defineixen la pedagogia d'aquest període:

  • Enfortiment de la burgesia.
  • Ressentiment de l'absolutisme monàrquic (impulsant un nou sistema educatiu i formatiu).
  • Ressentiment del feudalisme.
  • Enfortiment de les idees de la Revolució Francesa: Llibertat, Fraternitat i Igualtat.

La Il·lustració i l'Educació

L'educació com a instrument per forjar la igualtat dels ciutadans, basada en els principis de llibertat, igualtat i fraternitat.

Característiques del Racionalisme Occidental

Max Weber i la Burocràcia

Max Weber explica que la burocràcia sorgeix en un període de dinamització social, amb l'objectiu de crear un sistema més igualitari i sistematitzat. El pla pedagògic il·lustrat proposa:

  • Eliminació de tot allò sobrenatural en l'àmbit educatiu i reducció del paper de la religió.
  • Acceptació d'un realisme pedagògic.
  • La necessitat d'una escola estatal i laica.

El 1794, l'Assemblea Constituent va crear i organitzar una instrucció pública, comuna per a tots els homes.

El Naturalisme Pedagògic

Segons Rousseau, l'ésser humà és bo per naturalesa i és la societat la que el “deprava”. Quan som racionals, tendim a deteriorar la societat. Cal recuperar el sentit i els sentiments per viure en societat.

Jean-Jacques Rousseau: La Naturalesa de l'Infant

La naturalesa de l'infant és bona, i a mesura que creix, es deteriora quan la societat intercedeix en aquest procés. Tres idees clau en l'obra de Rousseau:

  • La importància de les emocions.
  • L'educació ha de centrar-se en la veritable naturalesa.
  • El contacte amb la natura.

Pestalozzi i el Romanticisme Pedagògic

Johann Heinrich Pestalozzi: L'Educació Popular

Johann Heinrich Pestalozzi va ser un clar exponent de l'educació popular, amb les següents idees:

  • Va reclutar nens pobres i els va educar.
  • Reforma de les institucions educatives per fer-les més democràtiques.
  • Basar-se en la intuïció: recuperar la naturalesa humana i donar molta importància a la família.
  • Funció social de l'educació: integrar nens amb pocs recursos a la societat, amb els propis alumnes com a futurs educadors.
  • Confiança en les capacitats del nen.
  • L'escola vista com un taller.
  • Educació igualitària.

El Romanticisme Pedagògic

Friedrich Froebel: Educació Preescolar

Friedrich Froebel va ser un pioner de l'educació preescolar, entenent l'educació com un procés evolutiu i natural. Va proposar quatre passos formals de l'aprenentatge:

  • La claredat de l'objecte.
  • Associació o comparació.
  • Sistematització o generalització.
  • Mètode o aplicació.

Entradas relacionadas: