Fonaments de la Iniciació Esportiva: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,03 KB
1. Objectiu Fonamental de la Iniciació Esportiva
L'objectiu principal és la formació integral de nens i joves a través de l'esport.
2. Estructures d'una Persona
- Estructura cognitiva: pensar, raonar, prendre decisions, captar informació.
- Estructura condicional: capacitats d'energia: resistència, velocitat, força, flexibilitat i amplitud de moviments.
- Estructura psicomotriu: controlar el moviment del cos, equilibri, respiració, relaxació, coordinació, percepció de l'espai i del temps.
- Estructura emotiva: controla les emocions.
3. Parts d'un Escalfament
L'escalfament dura uns 15 minuts i està compost per 3 parts:
- General (estiraments - mobilitat)
- Específica
4. Qualitats de l'Esquema Corporal
- Lateralitat
- Actitud corporal
- Equilibri
- Relaxació
- Respiració
5. Evolució de la Lateralitat
- 0 - 3 mesos: no és manifesta la lateralitat.
- 3 - 6 mesos: comença a aparèixer la dominància.
- 6 mesos - 3 anys: es manifesta de manera quantitativa.
- 3 - 7 anys: es manifesta de manera qualitativa.
6. Variacions per Exercicis de Lateralitat
- Localització de la dominància: identificar el cantó dominant de l'esportista.
- Identificar la dominància: gest per un cantó corporal, amb exercicis de coordinació dinàmica general.
- Fixació de la dominància: exercicis de coordinació dinàmica especial només pel cantó dominant.
- Transferència de la dominància: utilitzar progressivament el cantó no dominant.
- Ambidextrisme: treballar en igual proporció tots dos cantons corporals.
7. Capacitat d'Equilibri
Capacitat d'assumir i sostenir el nostre cos. Estat de repòs o de moviment uniforme d'un cos.
Exemples:
- Percepció vestibular: canals vestibular de l'oïda, posició del cap.
- Percepció visual: informació sobre la posició respecte a l'espai.
8. Òrgans Perceptius de l'Equilibri
Sistema nerviós, sistema endocrí i sistema sensorial.
9. Variacions per Exercicis de Respiració
- Variar la via respiratòria (nas-nas, boca-nas...).
- Variar les fases de respiració (aguantar, exhalar ràpid, exhalar lent...).
- Variar tipus de respiració (toràcica, abdominal).
10. Capacitat de Coordinació Dinàmica
El moviment depèn de les capacitats del subjecte: marxa, cursa, salt, trepa, tombarella, roda...
Existeix la Coordinació Dinàmica General i la Coordinació Dinàmica Especial.
11. Variacions per Exercicis de CDG
- La part del cos que es recolza.
- La superfície que recolzem.
- L'eix del moviment.
- L'angle articular.
- El sentit del moviment.
- La direcció del moviment.
- L'articulació.
12. Variacions per Exercicis de CDE
- Objecte - mà: llançament, recollida, colpeig, conducció, deixada, recepció, bot...
- Objecte - peu: colpeig, conducció, aturada, recollida, deixada, tracció...
- Objecte - cap: colpeig, remat...
13. Capacitat de Percepció de l'Espai
Coneixement o presa de consciència amb els seus voltants, l'entorn i els objectes.
Tipus d'espais:
- Espai proper
- Sub espai propi
- Sub espai operant
- Espai accessible
14. Variacions per Exercicis de Percepció de l'Espai
- Capacitat de percebre l'organització.
- Capacitat d'apreciar distàncies.
- Capacitat d'apreciar trajectòries.
- Capacitat d'orientació en l'espai.
15. Percepció del Temps i del Ritme
NO LA SE
16. Qualitats Físiques Bàsiques
- Resistència (treball aeròbic)
- Força (força de l'extremitat inferior o superior)
- Flexibilitat o amplitud de moviments (preparar el cos)
- Velocitat (variant el temps de pausa)
17. Característiques de la Flexibilitat
Capacitat d'una determinada circulació de poder dur a terme el màxim recorregut angular.
- Introduir com a hàbit.
- Inici i final de sessions.
- Estiraments diferents.
- La flexibilitat es desenvolupa i es va perdent al cap dels anys.
18. Projecte d'Iniciació Bàsica
NO LA SE
19. Tasques d'Entrenament (5-7 anys)
Han de ser variades i divertides, amb moltes variants amb lateralitat, cama dominant i no dominant, respiració, equilibri i actitud postural.
20. Tasques en la Segona Fase (8-10 anys)
NO LA SE