Fonaments de la Iniciació Esportiva: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,03 KB

1. Objectiu Fonamental de la Iniciació Esportiva

L'objectiu principal és la formació integral de nens i joves a través de l'esport.

2. Estructures d'una Persona

  • Estructura cognitiva: pensar, raonar, prendre decisions, captar informació.
  • Estructura condicional: capacitats d'energia: resistència, velocitat, força, flexibilitat i amplitud de moviments.
  • Estructura psicomotriu: controlar el moviment del cos, equilibri, respiració, relaxació, coordinació, percepció de l'espai i del temps.
  • Estructura emotiva: controla les emocions.

3. Parts d'un Escalfament

L'escalfament dura uns 15 minuts i està compost per 3 parts:

  • General (estiraments - mobilitat)
  • Específica

4. Qualitats de l'Esquema Corporal

  • Lateralitat
  • Actitud corporal
  • Equilibri
  • Relaxació
  • Respiració

5. Evolució de la Lateralitat

  • 0 - 3 mesos: no és manifesta la lateralitat.
  • 3 - 6 mesos: comença a aparèixer la dominància.
  • 6 mesos - 3 anys: es manifesta de manera quantitativa.
  • 3 - 7 anys: es manifesta de manera qualitativa.

6. Variacions per Exercicis de Lateralitat

  • Localització de la dominància: identificar el cantó dominant de l'esportista.
  • Identificar la dominància: gest per un cantó corporal, amb exercicis de coordinació dinàmica general.
  • Fixació de la dominància: exercicis de coordinació dinàmica especial només pel cantó dominant.
  • Transferència de la dominància: utilitzar progressivament el cantó no dominant.
  • Ambidextrisme: treballar en igual proporció tots dos cantons corporals.

7. Capacitat d'Equilibri

Capacitat d'assumir i sostenir el nostre cos. Estat de repòs o de moviment uniforme d'un cos.

Exemples:

  • Percepció vestibular: canals vestibular de l'oïda, posició del cap.
  • Percepció visual: informació sobre la posició respecte a l'espai.

8. Òrgans Perceptius de l'Equilibri

Sistema nerviós, sistema endocrí i sistema sensorial.

9. Variacions per Exercicis de Respiració

  • Variar la via respiratòria (nas-nas, boca-nas...).
  • Variar les fases de respiració (aguantar, exhalar ràpid, exhalar lent...).
  • Variar tipus de respiració (toràcica, abdominal).

10. Capacitat de Coordinació Dinàmica

El moviment depèn de les capacitats del subjecte: marxa, cursa, salt, trepa, tombarella, roda...

Existeix la Coordinació Dinàmica General i la Coordinació Dinàmica Especial.

11. Variacions per Exercicis de CDG

  • La part del cos que es recolza.
  • La superfície que recolzem.
  • L'eix del moviment.
  • L'angle articular.
  • El sentit del moviment.
  • La direcció del moviment.
  • L'articulació.

12. Variacions per Exercicis de CDE

  • Objecte - mà: llançament, recollida, colpeig, conducció, deixada, recepció, bot...
  • Objecte - peu: colpeig, conducció, aturada, recollida, deixada, tracció...
  • Objecte - cap: colpeig, remat...

13. Capacitat de Percepció de l'Espai

Coneixement o presa de consciència amb els seus voltants, l'entorn i els objectes.

Tipus d'espais:

  • Espai proper
  • Sub espai propi
  • Sub espai operant
  • Espai accessible

14. Variacions per Exercicis de Percepció de l'Espai

  • Capacitat de percebre l'organització.
  • Capacitat d'apreciar distàncies.
  • Capacitat d'apreciar trajectòries.
  • Capacitat d'orientació en l'espai.

15. Percepció del Temps i del Ritme

NO LA SE

16. Qualitats Físiques Bàsiques

  • Resistència (treball aeròbic)
  • Força (força de l'extremitat inferior o superior)
  • Flexibilitat o amplitud de moviments (preparar el cos)
  • Velocitat (variant el temps de pausa)

17. Característiques de la Flexibilitat

Capacitat d'una determinada circulació de poder dur a terme el màxim recorregut angular.

  • Introduir com a hàbit.
  • Inici i final de sessions.
  • Estiraments diferents.
  • La flexibilitat es desenvolupa i es va perdent al cap dels anys.

18. Projecte d'Iniciació Bàsica

NO LA SE

19. Tasques d'Entrenament (5-7 anys)

Han de ser variades i divertides, amb moltes variants amb lateralitat, cama dominant i no dominant, respiració, equilibri i actitud postural.

20. Tasques en la Segona Fase (8-10 anys)

NO LA SE

Entradas relacionadas: