Fonaments de la Informàtica i Programació: Guia Essencial
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,06 KB
Fonaments de la Informàtica
La Informàtica és la ciència o tècnica relativa a la tecnologia que estudia el tractament automàtic de la informació utilitzant dispositius electrònics i sistemes computacionals.
Hardware
El hardware d'un ordinador és el conjunt de les parts físiques que el componen.
Software
El software és el conjunt de programes que dirigeixen les tasques que executen els circuits elèctrics de l'ordinador.
Tipus de Software
- Software de sistema
- Software de desenvolupament
- Software d'aplicació
Sistemes de Numeració
Sistema Decimal
El sistema decimal procedeix d'una evolució no gaire coneguda. Cada xifra té un pes específic on el seu valor depèn de la posició on estigui ubicada.
Sistema Binari
Aquest sistema de codificació és més elemental i només utilitza "0" i "1". Aquesta codificació evita confusió en els sistemes electrònics, ja que només han d'identificar entre dos estats possibles.
Unitats d'Informació
Bit i Byte
Un bit és un senyal electrònic que pot estar encès (1) o apagat (0). És la unitat més petita d'informació que utilitza un ordinador. Són necessaris 8 bits per a crear un byte.
Llenguatges de Programació
Llenguatges de Baix Nivell
Lligats de manera més directa amb el disseny de l'ordinador. Són específics de cada màquina. Exemples: llenguatge màquina i assemblador.
Llenguatges d'Alt Nivell
Són més propers al llenguatge del programador i els programes realitzats es poden executar en diferents màquines. Exemples: Basic, Pascal, C(*), Visual Basic, Java, PHP...
Compiladors i Intèrprets
El procés de traducció d'un programa es pot esquematitzar així:
Llenguatge simbòlic (Programa font) → Traductor → Llenguatge màquina (Programa Objecte)
Un compilador és un programa que tradueix un programa elaborat amb un llenguatge simbòlic (programa font) a codi màquina (programa objecte). El programa objecte obtingut fruit de la compilació és el programa que executarà la màquina.
L'intèrpret és un programa que tradueix el programa font al mateix temps que l'executa la màquina.
Pseudo-codi
El pseudo-codi serveix per elaborar un programa no vàlid en cap llenguatge particular, però que servirà per a una posterior codificació en qualsevol d'ells. Coneixent el significat de cadascun dels símbols emprats en els organigrames, crear el pseudo-codi és bastant senzill. Partint de l'anterior organigrama, el nostre primer programa podria ser alguna cosa així:
Inici del programa
Demanar dividend
Demanar divisor
Si divisor = 0 llavors
Mostrar Error
Anar a demanar divisor
En cas contrari
Calcular quocient
Mostrar quocient
Fi de si
Fi del programa
Constants, Variables i Estructures de Control
Constants i Variables
Una constant pren un valor inicial que ja no podrà modificar-se durant l'execució del programa. Això vol dir, doncs, que el contingut de la cel·la, que representa l'identificador de la constant, serà sempre el mateix. Un exemple de constant podria ser l'identificador PI que contindria el valor 3,14 i no canviaria al llarg de l'execució del programa.
En canvi, una variable és un identificador que permetrà efectuar operacions de lectura i escriptura de les cel·les de memòria que representa. Això vol dir que es pot canviar el valor d'una variable en qualsevol moment al llarg de l'execució del programa.
Estructures de Control de Flux
El programa ha de poder prendre decisions en funció d'algunes variables. Per aconseguir això són necessàries dues estructures bàsiques en programació: els condicionals i els bucles.