Fonaments de l'Educació Infantil: Tipus, Evolució i Competències Clau
Enviado por Soraya y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,56 KB
Tipus d'Educació: Formal, No Formal i Informal
Dins del marc educatiu, podem distingir tres tipus principals d'intervenció:
- Educació formal (intervenció educativa): És aquella que es porta a terme dins del sistema educatiu reglat. Està estructurada en nivells educatius i dona dret a un títol amb validesa oficial. Exemple: guarderies (en el context d'educació reglada).
- Educació no formal (intervenció socioeducativa): És aquella que comporta accions educadores a realitzar fora de l'escola. Exemple: ludoteques, centres esportius, etc.
- Educació informal: No està institucionalitzada i es rep de manera espontània. Es basa en l'adquisició de coneixements a través de les experiències quotidianes al llarg de la vida. Exemple: televisió, internet.
L'Evolució dels Serveis Educatius Infantils
Històricament, s'ha produït una transició d'un servei assistencial a un educatiu en l'àmbit de la primera infància. En un inici, amb moltes dones al marge del mercat laboral i dedicades exclusivament a la llar, les primeres escoles infantils van aparèixer amb una finalitat compensatòria de mancances socioculturals.
Les guarderies, per exemple, tenien com a objectiu principal la guarda dels infants en absència de la mare (una intervenció assistencial). Més tard, es va donar importància a la professionalització d'educadors especialitzats en aquesta etapa i a l'ajuda que suposa per als infants un lloc on els ajudin a desenvolupar tots els seus àmbits.
Ordenació de l'Educació Infantil: Etapes i Gratuïtat
Segons el nou decret que estableix l'ordenació dels ensenyaments en el cicle de l'Educació Infantil, s'estableixen dues etapes diferenciades:
- Primera etapa (0-3 anys): No gratuïta.
- Segon cicle (3-6 anys): Gratuït.
Competències Essencials en l'Àmbit Educatiu
Les competències són les capacitats, habilitats o destreses de què una persona ha de disposar per desenvolupar la seva tasca de manera efectiva. Es poden diferenciar en tres grans categories:
- Competència Personal o Aptituds:
- Responsabilitat.
- Capacitat d'implicació (treball en equip).
- Autonomia i iniciativa.
- Competències Professionals:
- Establir i mantenir relacions fluides amb la família i la comunitat educativa.
- Programar, organitzar, realitzar i avaluar projectes i activitats.
- Desenvolupar programes d'adquisició i entrenament d'hàbits d'autonomia i salut.
- Promoure i implementar situacions de joc, etc.
- Competència Social:
- Habilitats socials.
- Capacitat d'empatia.
- Resolució de conflictes.
De totes aquestes competències deriven les capacitats clau, que són imprescindibles per dur a terme una bona tasca educativa.
Capacitats Clau per al Desenvolupament Professional
Les capacitats clau que complementen les competències són:
- Capacitat de resolució de problemes: Donant una resposta adequada a un problema.
- Capacitat d'organització del treball: Creant condicions adequades amb eficàcia i eficiència.
- Capacitat de responsabilitat a la feina: Vetllant pel bon funcionament.
- Capacitat de treball en equip: Col·laborant de manera coordinada amb més persones per a un objectiu comú.
- Capacitat d'autonomia: Realitzant tasques de manera independent sense necessitat d'ajuda.
- Capacitat de relació interpersonal: Comunicant-se amb els altres amb un tracte adequat i respectuós.
- Capacitat de tenir iniciativa a la feina: Prenent decisions sobre propostes amb l'objectiu de millora.
Àmbits de Desenvolupament en la Infància
El desenvolupament infantil abasta diversos àmbits fonamentals:
- Sentits: Desenvolupar la sensibilitat i el moviment.
- Moviment: Converteix els infants en éssers autònoms.
- Llenguatge: Comunicació amb l'entorn.
- Pensament: Desenvolupar la intel·ligència.
- Autonomia personal: Adquisició d'hàbits.
- Sociabilitat: Capacitat de relacionar-se.
- Personalitat: Autoconeixement.