Fomentar la Lectura i Escriptura: Rol de Família i Escola
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,36 KB
El lector es forma a la infància
Es culpa la televisió i l'escola que els nens no gaudeixin del moment de la lectura. Però no ens adonem que els pares també juguen un paper molt important en el desenvolupament d'aquesta activitat i, amb això, l'hàbit de lectura. També cal tenir en compte que els adults són un exemple de lectors actius per als seus fills.
Perquè el nen esdevingui lector, cal que es realitzin una sèrie de fases, com ara:
- Cançons, poemes i tradició oral.
- Llibres escrits amb dibuixos.
- Llibres escrits amb paraules i silencis.
Si sumem tot això i el llaç afectiu que existeix entre transmissor d'històries i futur lector, farem que els nens vegin la lectura com una forma divertida d'aprendre i enriquir-se. A més, és important crear campanyes de sensibilització social perquè les famílies tornin a tenir el seu paper fonamental en la creació d'hàbits.
En la meva opinió, i per a finalitzar, estic d'acord amb aquest article, ja que presenta un punt de vista raonat sobre com iniciar els nens en la lectura, convertint-la en una activitat lliure, creativa i plaent des de casa fins al col·legi.
Desfem tòpics per millorar l'ensenyament de la lectura i l'escriptura
Avui dia, continuem tenint la tendència d'ensenyar la lectura i l'escriptura de manera tradicional. La pressa d'alguns pares i professors perquè els nens comencin primària sabent llegir i escriure fa que els alumnes no aprenguin correctament. A més, no se'ls motiva de la forma adequada.
Molts dels petits no tenen l'oportunitat que els seus pares els continguin contes fantàstics i comparteixin l'experiència màgica de la lectura compartida. Com que no existeix aquesta oportunitat, els pares no s'adonen de la seva importància i no els creen interès per la lectura i l'escriptura des de casa.
Un altre dels motius pels quals no s'avança en l'ensenyament d'aquests temes és perquè no utilitzem la metodologia adequada. És a dir, continuem guiant-nos pels llibres de preescriptura i els seus currículums, però podríem fomentar l'aprenentatge de manera més didàctica, com per exemple, iniciar els nens en l'escriptura a través de la pràctica de la motricitat fina amb activitats quotidianes:
- Tallar
- Modelar
- Pujar i baixar cremalleres
- Etc.
Per a mi, la part més important d'aquesta lectura és aquella que parla de la còpia per evitar les faltes i adquirir bons models d'aprenentatge. Una de les coses més absurdes que s'han fet en la història de l'educació, des del meu punt de vista, és copiar textos amb la finalitat que els alumnes aconseguixin memoritzar una sèrie de paraules i interioritzar les regles o normes d'ortografia. Els alumnes necessiten saber per què cada paraula s'escriu d'una manera determinada i el significat que les normes d'ortografia els atorguen.
Per tot això, d'acord amb el text, considero que s'hauria de treballar de manera grupal la lectura i l'escriptura. D'aquesta manera, no es creen desigualtats a l'aula i els alumnes aprenen de forma més dinàmica, ajudant-se els uns als altres.
On rau la dificultat d'aprendre a llegir i escriure
El que es diu en aquest text és que s'ha de facilitar l'atenció als alumnes amb dificultats en la lectura i l'escriptura. Això no és una denominació qualificativa o que etiqueta l'alumnat, simplement vol dir que el seu nivell de competència de lectura i escriptura és inferior i aprenen de manera més lenta.
També hem de pensar fins a quin punt la metodologia pot incidir de manera inconscient en l'adaptació d'aquells alumnes als quals se'ls etiqueta com a nens amb dificultats d'aprenentatge. Encara tenim una mentalitat tradicional, en la qual es requereix que els alumnes consolidin els objectius educatius que es mostren en el currículum. Aquesta forma de pensar és errònia i arcaica.
Hauríem de tenir una mentalitat educativa, en la qual els alumnes haguessin d'aprendre a pensar, escriure i revisar una situació descriptiva. Perquè aconsegueixin en un futur consolidar tot el que s'ha dit anteriorment, hem de crear un ambient de lectura agradable i fomentar-la adequadament, perquè els nostres alumnes es puguin fer una idea general del contingut, a més de localitzar informació precisa i identificar les idees principals.