Fitxa tècnica pavelló alemany

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,11 KB

Formes úniques de continuïtat en l’espai FITXA TÈCNICA:Autor: Umberto Boccioni  Cronologia: 1913 Estil: Futurista Tipologia: Escultura exempta dempeus Dimensions: 1,11 x 0,88 metres Materials: Bronze Tècnica: Fosa Localització: MoMA (Nova York, Estats Units) ANÀLISI FORMAL: Figura d’una persona distorsionada en posició de marxa. No copia el que veuríem a la realitat, sinó que l’escultura es configura a partir d’una sobreposició de volums, així com si es tractés d’una seqüència fílmica en què les imatges no van apareixent una després de l’altra, sinó que queda rastre da cada fotograma. Això és el que dóna moviment i acció al personatge, sembla una bandera ondejant al vent. L’autor no volia trobar la construcció del cos en si, sinó la construcció de l’acció del cos. La sensació de dinamisme augmenta amb la gran quantitat de llum que es reflecteix en el bronze polit i que també dota a l’obra de corporeïtat. A més, les plataformes rectangulars que té als peus accentuen la sensació de lleugeresa. És la màxima exaltació de la velocitat i el dinamisme. La composició és centrífuga, oberta, i s’estructura en base a una línia diagonal (cama esquerra – tronc). Hi ha presència de forces contraries en les línies i formes còncaves i convexes, perfils angulosos... Tot plegat serveix per augmentar aquest dinamisme exacerbat. El temps de l’obra presenta una clara voluntat d’eternitat. L’autor va més enllà de la mera representació d’un home en marxa: Boccioni fa una representació simbòlica i intemporal de l’energia i el dinamisme que caracteritzen a l’home modern, que avança amb decisió cap al futur.Estil: El Futurisme és un dels primers moviments d’avantguarda del Segle XX. Sorgeix a  Itàlia el 1909 fruit del Manifest Futurista redactat per Marinetti. Se l’anomena “Futurisme” perquè la seva intenció es trencar absolutament amb l’art del passat i crear-ne un de nou des de zero, d’acord amb els nous temps canviants. Les característiques del moviment són: el rebuig del passat, L’exaltació del progrés, de la màquina, el dinamisme, l’energia i la violència; i en quant a la tècnica utilitzen una gamma de colors molt àmplia, cal destacar la manera que tenen d’expressar la figura en moviment i la tècnica del divisionisme.INTERPRETACIÓ: Significat: Boccioni fa una representació simbòlica i intemporal de l’energia interna i el dinamisme que caracteritzen a l’home modern, avançant amb decisió cap al futur. El moviment com a sinònim de progrés, transformació, canvi.Funció: Estètica i decorativa. MODELS I INFLUÈNCIES: Tot i que el Futurisme en principi renega de les fórmules de l’art del passat, Formes Úniques de continuïtat en l’Espai comparteix una certa semblança amb l’escultura grega Victòria de Samotacia: les dues volen recrear el moviment ràpid i decidit d’un cos en l’espai.També es pot considerar que rep influències del Cubisme analític de Bracque i Picassó en la forma de descompondre els cossos i reduir-los a figures geomètriques.




Guernica FITXA TÈCNICA:Autor:ANÀLISI FORMAL: En un escenari arquitectònic angoixant on a penes se’n reconeixen elements, trobem sis persones i tres animals agonitzants. El quadre, en blanc i negre (tot i que amb matisos grisos), mostra una escena de horror, dramatisme i desesperació. El color i el volum no fan acte de presència a l’hora d’acompanyar a les formes, dibuixades amb claredat. La llum apareix repartida de forma desigual, deixant en ombra l’entorn i il·luminant més els punts on es concentra l’expressió del sofriment dels personatges. La font de llum la trobem en el quinqué de la part superior, i just a l’esquerra d’aquest hi ha una altra espècie de bombeta/explosió/ull, tot i que no projecta cap lluminositat. Tot i el caos que representa, les figures estan ben repartides en una composició perfectament estudiada, de tríptic, dividida verticalment pel mig, i amb un gran triangle/piràmide central. A cada lateral hi ha una espècia de columna, la de la dreta formada pel brau i la dona amb el nen, i la de l’esquerra amb l’incendi i l’altre dona que també crida. Tota la composició s’orienta cap a l’esquerra, i l’alternança de corbes i rectes, massissos i obertures, blancs i negres, etc. Generen un gran dinamisme.INTERPRETACIÓ: Significat: Amb aquest quadre, Picassó representa els bombardejos de la ciutat basca de Gernika. Cada figura del quadre és un símbol, amb el Guernica Picassó vol denunciar, protestar... és un testimoni, un document. En aquesta obra, els bombardejos de la ciutat basca es converteixen en un crit universal en contra de la guerra i les seves atrocitats. Part dreta: La ciutat de la que tothom vol fugir. A sota hi ha una altra dona que s’arrossega i mira cap amunt, símbol d’esperança divina? L’altra dona, la que sembla sortir d’una finestra i que porta un quinqué sembla ser la voluntat de revelar la veritat, d’il·luminar al món sobre el que està passant. A la part superior i una mica a l’esquerra hi ha la “bombeta” que només fa llum pròpia per a ella mateixa. S’ha interpretat com una bomba que esclata i com un símbol de la manipulació informativa dels franquistes, els quals volien fer creure que els bombardejos havien sigut obra dels mateixos republicans, entre altres lectures. Al centre hi ha el cavall, entès per alguns com el poble que sucumbeix en una lluita que no és la seva i per uns altres com l’Espanya feixista que trepitja els morts. A l’esquerra, el brau representa per alguns la força del poble que, malgrat tot, no serà vençuda. Per uns altres és una al·legoria de la mort. La mare que sostén al seu fill mort és la pura imatge del dolor. A la part inferior, el guerrer mort que s’estén al terra té una flor a la mà (esperança), i el colom que hi ha per sobre indica el mateix.

Entradas relacionadas: