Filòsofs presocràtics i les seves doctrines
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,88 KB
Anaximandre
- ANAXIMANDRE (610 - 547) és deixeble de Tales. Com que l'aigua i el foc són elements contraris. L'arjé és àpeiron. Anaximandre diu que tot el procés de la naturalesa o phýsis deriva d'un únic element, el foc. Ell diu que l'aigua i el foc són elements contraris, com pot ser que el foc sorgeixi de l'aigua? Anaximandre qüestiona el fet que cal un element que transformi l'aigua, i per tant aquesta no pot ser l'arjé o principi originari de la phýsis. Anaximandre dirà que l'arjé s'anomenarà àpeiron, que significa absent de tota forma o límit.
Anaxímenes
- Anaxímenes (588 - 524) corretgeix a Tales i a Anaximandre, aleshores diu que l'arjé és l'aire. Es basarà en el fet que l'aire es troba a tot arreu, és més fàcilment transformable que l'aigua i és també símbol de vida. A través de l'aire podem moldrejar el foc, ja que sense oxigen, el foc no existeix.
L'escola Pitagòrica
L'existència de Pitàgores no està confirmada, inclús hi ha rumors que diuen que la pròpia escola es va inventar per al personatge mitològic. Els seguidors d'aquesta escola vivien en una comunitat on vivien en les seves normes.
Doctrines òrfiques
Mentre nosaltres vivim tenim un cos i un ànima, quan ens morim aquest cos desapareix i l'ànima es reencarna en un altre ésser humà, un animal, una planta... Si l'ànima és immortal i el cos és mortal el més important serà l'ànima perquè continuarà existint. Aleshores els éssers humans ens hem de preocupar per cuidar bé l'ànima i no el cos.
L'arjé són els números
HERÀCLIT I PARMÈNIDES
- Heràclit d'Efes (544 - 480 a.C):
És de la ciutat d'Efes. Diu que la realitat es vista com a 'Panta rei' à todo fluye. El que resumeix és que la seva visió de la naturalesa es troba en una situació de canvi i transformació que flueix. Heràclit observarà la naturalesa i dirà que és un procés continu de transformació. Totes les transformacions que hi ha en la naturalesa són a partir d'una regularitat (harmonia de contraris: dia/nit, soroll/silenci, fred/calor...). L'arjé és el foc, el foc necessita un altre element (combustible) per poder crear-se. El foc és creador de la vida (perquè ens revifa). És la llum que permet la presència de les coses i la llum simbolitza el coneixement (quan il·lumines una cosa, la pots veure i conèixer).
- Parmènides d'Elea (515 - 450 a.C.)
Busca una explicació de què és la naturalesa i que explica. Diu que tota la naturalesa és canvi i transformació, hi ha dues interpretacions a aquest ésser inalterable i etern: L'ésser no res (buit). Et transformes però no desapareix. Aquest pas no pot ser. El total de les coses que són, no poden variar. Totes les coses 'són', és la característica comuna a tot. L'ésser a Déu. Hi ha autors que han interpretat així.
ELS PLURALISTES
Empèdocles i Demòcrit i Leucip (Demòcrip i Leucip es posen sempre junts perquè Demòcrit va ser aprenent de Leucip (no se sap gaire cosa))
- Empèdocles d'Agrigent (492 - 432 a.C.)
L'Arjé són quatre elements: foc, aire, aigua, terra. Els elements són invariables i es combinen entre ells formant coses que neixen i desapareixen (la realitat que ens envolta està formada per la combinació d'aquests elements). Existeixen dues forces còsmiques que barregen aquest 4 elements. L'amor construcció de la vida, unió, creació. L'odi destrucció, desunió, mort.
- Demòcrit (460 - 370 a.C.) i Leucip (s.V a.C)
L'Arjé són unes unitats invisibles i indivisibles (són elements molt petits i no es poden desfer) à àtoms. Com són els àtoms? Són unitats invariables: mateixa mida i forma, no es creen ni es destrueixen. Tenen infinites formes geomètriques. Es mouen constantment de forma atzarosa.