Filosofia i Metodologia del Futbol Formatiu: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,25 KB

Filosofia de la competició en etapes formatives

Per a benjamins, alevins, infantils i cadets, el bon joc ha d'estar per sobre del resultat. El partit ha de ser un entrenament més, on s'assumeixin riscos tàctics.

  1. Busca sempre la victòria amb entrega i ganes de fer-ho bé, però mai a guanyar a qualsevol preu.
  2. No ha d'importar perdre, ja que la derrota és una possibilitat del joc i les garanties de guanyar no existeixen.
    • Si guanya el contrari és perquè ho ha fet millor.
    • Si hem jugat posant el màxim esforç i interès, el fet de perdre no és negatiu.
  3. Guanyar no és tan important com sembla, ni perdre tan dolent. Tot depèn de com l'equip ha aconseguit el resultat:
    • Convivència grupal perfecta, jugant bé i perdre.
    • Ambient poc agradable i guanyar malament.
  4. S'ha d'aprendre a jugar com un entrenament i entrenar com si fos un partit.
  5. Guanyar és una conseqüència de jugar bé, per la qual cosa s'ha de motivar a pensar en jugar millor.
  6. Amb la categoria infantil, ensenyar a guanyar és més fàcil que ensenyar a jugar.

El rei del penal

Tres jugadors inicien la competició amb 5 punts cadascun. Poden perdre un sol punt quan actuen de porter i quan el jugador no marca des de 9m. Se substitueix el porter. v.= Tècnica de xut diferent.

Torpedo

La meitat de la classe a la meitat del camp. Una pilota per x persones. Davant, a 10m, es troba el company sense esfèric formant un passadís. Hem de col·locar a l'inici i al final del passadís 2 jugadors i l'altre grup ha de xutar a tocar la pilota fent xuts d'un costat a l'altre.

Definicions

Xut

Cop fort a la pilota amb el peu, normalment cap a la porteria contrària amb la intenció de fer gol.

Llançaments

Acció de llançar la pilota castigada per una falta. També s'anomenen llançaments les passades llargues des de la defensa o mig camp.

Exemples

Xut i control (perfecte)

Passes rasos, xut a l'altra porteria sense aixecar cap a la dreta, esquerra, etc. V= cama no hàbil. Les porteries són 2 cons, 10 m de llarg i 8 d'amplada.

Perfeccionament precisió

Fer gol a l'altra porteria, igual però amb un con al mig que la pilota ha de passar entre ells. v= cama no hàbil, fintes, amagar, diferents puntuacions, un defensa.

Procediments del cop de cap

El cop de cap amb la pilota amb el front i saltant, és el més complet, difícil i comú. En descriure el procediment del cop de cap analitzarem les següents fases:

  1. Possibilitat de donar cop de cap.
  2. Cursa cap al lloc on pot donar el cop de cap.
  3. Observació de la trajectòria de la pilota abans, durant i al final de la carrera.
  4. Elecció de l'objectiu, poques vegades està el jugador sol per rematar.
  5. Trobar la posició per saltar en funció d'on sigui.
  6. En el salt no és suficient trobar la posició o donar, a vegades no fa falta saltar.
  7. Moviment del cos i del cap o col·locació del front (1-quan la pilota va mitja, 2-alta, 3-baixa).
  8. Posició del cap (direcció frontal, pentinar).

Nivells de formació

Nivell 1: Jocs d'habilitats i capacitats bàsiques

Aspectes: Organitzatius i psicopedagògics a considerar per portar a terme aquests jocs:

  1. L'escola d'iniciació.
  2. Els nens abans d'anar a l'escola de futbol.
  3. El monitor educador a l'escola de futbol.
  4. El pes i la circumferència de la pilota.
  5. Elecció del camp de joc.
  6. Utilització de porteries (petites, mitjanes, grans).
  7. Estimulació del joc amb el peu no hàbil.
  8. Competició reglada en funció del nivell i edat.
  9. Importància de l'activitat i jugades polivalents.
  10. Preparació d'una sessió d'entrenament amb principiants.
  • a, Joc de conducció i persecució.
  • b, Joc de passes de control i xut a porteria de parat.
  • c, Igual en moviment.
  • d, Jocs d'entrada, exercicis de parat, en moviment, consideracions en com fer l'entrada i regles generals per portar a terme amb èxit l'entrada.
  • d, Jocs de laberint, poden ser individuals i de conducció o per parelles.
  • e, El decatló, organitzar competicions superant 10 situacions de joc.
  • G, Triatló 2 contra 2 on hi ha 3 estacions.

Nivell 2: Jocs per a minifutbol

  1. 2 contra 1 amb porteries amples (handbol).
  2. Igual i contraatac (si gol doble).
  3. 2x2 amb 4 porteries creuades (petites).
  4. 2 o 3 vegades 2 contra 1.
  5. 2x2 amb passes en profunditat.
  6. 1x1 amb substitucions.
  7. Control de pilota amb porteries regat.
  8. Passes al company marcat.
  9. Mantenir la possessió de la pilota 1x2.
  10. 2x2 amb 4 porteries amples (camp lateral).

Nivell 3: Futbol 7

Jocs:

  1. Joc de passades consecutives (3x1, 3x2, 3x3).
  2. Atac ràpid.
  3. Atac contra 1 o 2 defenses.
  4. 3x1 + 1 defensa que fa cobertura.
  5. 3x1 amb 4 porteries creuades.
  6. 3x2 amb 2 porteries amples amb contraatac.
  7. 3x2 + 1 defensa amb 3 equips i 2 porteries amples.
  8. Mantenir la possessió de la pilota amb 3x2.
  9. 2x2 amb passades en profunditat amb 1 company.
  10. 3x3 amb 2 porteries amples.
  11. 3x3 amb 1 passada de qualsevol de les 4 porteries.
  12. 3x3 amb camp separats per ficar el gol de cap.

Nivell 4: Jocs per a futbol per 8 i 9 jugadors

Programa de jocs simplificats per equips de 4 jugadors.

  1. 4x2 en camps separats (2 jugadors que no estan actius, es posen en defensa actius de l'equip de 4, poden premiar l'atac i la defensa).
  2. Atac ràpid de 4x2 en 3 equips, s'ha de retar en funció de si fan gol o fallen.
  3. Passes amb profunditat amb company marcat.
  4. Rescat presoner com el joc de matar, si rep es salva.
  5. Joc de passades consecutives.
  6. Conduir la pilota a través de la línia de fons, pèrdua d'angles.
  7. Passades llargues des de mig camp.
  8. Marca gol, defensa i contraatac.
  9. Joc de xut a 3 porteries.
  10. Joc de xut a 3 porteries.
  11. Futbol mixte 4x4 amb marca de camp.
  12. 4x4 en camp separats i el remat de cap a les porteries.

Nivell 5

A partir dels 16 anys amb joc reglamentari tenim 3 àrees:

  1. Entrenament col·lectiu en situació de tot tipus.
  2. Entrenament individual en funció de les deficiències tècniques o la situació de camp.
  3. El futbol a la mesura de l'adolescent.

Planificar la formació dels joves futbolistes és com preparar-se per a un viatge, aconsellable tenir un mapa i evitar perdre i malgastar innecessàriament temps i energia.

Sistemes de joc

És la part de la formació que tracta d'establir la millor manera en què un equip de futbol pot desenvolupar-se en el terreny de joc.

Orígens i història del futbol

El futbol neix a la Xina i el Japó, al segle V, on integrants de l'exèrcit imperial xinès s'entretenien en un joc molt similar. A Grècia, la pilota es va fer servir en diferents esports, van fer una pilota sense omplir-la de material i la van omplir d'aire. 3 segles abans de Crist la van fer servir amb la mà (handbol i voleibol) i amb stick (hoquei). A la Gàl·lia es jugava al futbol a la part conquerida de França. Al segle XI a França va prohibir-ho (1319 i 1269) perquè era degut a la violència i perquè hi jugava tota classe de gent. El futbol com el coneixem ara es va fer a Anglaterra, referències del S.VIII i el 23 d'octubre de 1863 va néixer a Londres "Freemason's Tavern". Aquí es va fundar la "Football Association". Els primers que van jugar a Sud-amèrica (Argentina) van ser els anglesos.

Sistema de joc i la seva història

Els primers moviments que es donen són desplegament, replegament i basculació. Moviment basculant: s'anomena per similitud del moviment dels jugadors al terreny de joc amb la bàscula. Per fer-ho s'agafa el centre del mig del camp i quan la pilota es mou per una banda s'adelanta els jugadors d'una banda. Marcatge a l'home i mixte.

Entradas relacionadas: