Filosofia i Metodologia del Futbol Formatiu: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,25 KB
Filosofia de la competició en etapes formatives
Per a benjamins, alevins, infantils i cadets, el bon joc ha d'estar per sobre del resultat. El partit ha de ser un entrenament més, on s'assumeixin riscos tàctics.
- Busca sempre la victòria amb entrega i ganes de fer-ho bé, però mai a guanyar a qualsevol preu.
- No ha d'importar perdre, ja que la derrota és una possibilitat del joc i les garanties de guanyar no existeixen.
- Si guanya el contrari és perquè ho ha fet millor.
- Si hem jugat posant el màxim esforç i interès, el fet de perdre no és negatiu.
- Guanyar no és tan important com sembla, ni perdre tan dolent. Tot depèn de com l'equip ha aconseguit el resultat:
- Convivència grupal perfecta, jugant bé i perdre.
- Ambient poc agradable i guanyar malament.
- S'ha d'aprendre a jugar com un entrenament i entrenar com si fos un partit.
- Guanyar és una conseqüència de jugar bé, per la qual cosa s'ha de motivar a pensar en jugar millor.
- Amb la categoria infantil, ensenyar a guanyar és més fàcil que ensenyar a jugar.
El rei del penal
Tres jugadors inicien la competició amb 5 punts cadascun. Poden perdre un sol punt quan actuen de porter i quan el jugador no marca des de 9m. Se substitueix el porter. v.= Tècnica de xut diferent.
Torpedo
La meitat de la classe a la meitat del camp. Una pilota per x persones. Davant, a 10m, es troba el company sense esfèric formant un passadís. Hem de col·locar a l'inici i al final del passadís 2 jugadors i l'altre grup ha de xutar a tocar la pilota fent xuts d'un costat a l'altre.
Definicions
Xut
Cop fort a la pilota amb el peu, normalment cap a la porteria contrària amb la intenció de fer gol.
Llançaments
Acció de llançar la pilota castigada per una falta. També s'anomenen llançaments les passades llargues des de la defensa o mig camp.
Exemples
Xut i control (perfecte)
Passes rasos, xut a l'altra porteria sense aixecar cap a la dreta, esquerra, etc. V= cama no hàbil. Les porteries són 2 cons, 10 m de llarg i 8 d'amplada.
Perfeccionament precisió
Fer gol a l'altra porteria, igual però amb un con al mig que la pilota ha de passar entre ells. v= cama no hàbil, fintes, amagar, diferents puntuacions, un defensa.
Procediments del cop de cap
El cop de cap amb la pilota amb el front i saltant, és el més complet, difícil i comú. En descriure el procediment del cop de cap analitzarem les següents fases:
- Possibilitat de donar cop de cap.
- Cursa cap al lloc on pot donar el cop de cap.
- Observació de la trajectòria de la pilota abans, durant i al final de la carrera.
- Elecció de l'objectiu, poques vegades està el jugador sol per rematar.
- Trobar la posició per saltar en funció d'on sigui.
- En el salt no és suficient trobar la posició o donar, a vegades no fa falta saltar.
- Moviment del cos i del cap o col·locació del front (1-quan la pilota va mitja, 2-alta, 3-baixa).
- Posició del cap (direcció frontal, pentinar).
Nivells de formació
Nivell 1: Jocs d'habilitats i capacitats bàsiques
Aspectes: Organitzatius i psicopedagògics a considerar per portar a terme aquests jocs:
- L'escola d'iniciació.
- Els nens abans d'anar a l'escola de futbol.
- El monitor educador a l'escola de futbol.
- El pes i la circumferència de la pilota.
- Elecció del camp de joc.
- Utilització de porteries (petites, mitjanes, grans).
- Estimulació del joc amb el peu no hàbil.
- Competició reglada en funció del nivell i edat.
- Importància de l'activitat i jugades polivalents.
- Preparació d'una sessió d'entrenament amb principiants.
- a, Joc de conducció i persecució.
- b, Joc de passes de control i xut a porteria de parat.
- c, Igual en moviment.
- d, Jocs d'entrada, exercicis de parat, en moviment, consideracions en com fer l'entrada i regles generals per portar a terme amb èxit l'entrada.
- d, Jocs de laberint, poden ser individuals i de conducció o per parelles.
- e, El decatló, organitzar competicions superant 10 situacions de joc.
- G, Triatló 2 contra 2 on hi ha 3 estacions.
Nivell 2: Jocs per a minifutbol
- 2 contra 1 amb porteries amples (handbol).
- Igual i contraatac (si gol doble).
- 2x2 amb 4 porteries creuades (petites).
- 2 o 3 vegades 2 contra 1.
- 2x2 amb passes en profunditat.
- 1x1 amb substitucions.
- Control de pilota amb porteries regat.
- Passes al company marcat.
- Mantenir la possessió de la pilota 1x2.
- 2x2 amb 4 porteries amples (camp lateral).
Nivell 3: Futbol 7
Jocs:
- Joc de passades consecutives (3x1, 3x2, 3x3).
- Atac ràpid.
- Atac contra 1 o 2 defenses.
- 3x1 + 1 defensa que fa cobertura.
- 3x1 amb 4 porteries creuades.
- 3x2 amb 2 porteries amples amb contraatac.
- 3x2 + 1 defensa amb 3 equips i 2 porteries amples.
- Mantenir la possessió de la pilota amb 3x2.
- 2x2 amb passades en profunditat amb 1 company.
- 3x3 amb 2 porteries amples.
- 3x3 amb 1 passada de qualsevol de les 4 porteries.
- 3x3 amb camp separats per ficar el gol de cap.
Nivell 4: Jocs per a futbol per 8 i 9 jugadors
Programa de jocs simplificats per equips de 4 jugadors.
- 4x2 en camps separats (2 jugadors que no estan actius, es posen en defensa actius de l'equip de 4, poden premiar l'atac i la defensa).
- Atac ràpid de 4x2 en 3 equips, s'ha de retar en funció de si fan gol o fallen.
- Passes amb profunditat amb company marcat.
- Rescat presoner com el joc de matar, si rep es salva.
- Joc de passades consecutives.
- Conduir la pilota a través de la línia de fons, pèrdua d'angles.
- Passades llargues des de mig camp.
- Marca gol, defensa i contraatac.
- Joc de xut a 3 porteries.
- Joc de xut a 3 porteries.
- Futbol mixte 4x4 amb marca de camp.
- 4x4 en camp separats i el remat de cap a les porteries.
Nivell 5
A partir dels 16 anys amb joc reglamentari tenim 3 àrees:
- Entrenament col·lectiu en situació de tot tipus.
- Entrenament individual en funció de les deficiències tècniques o la situació de camp.
- El futbol a la mesura de l'adolescent.
Planificar la formació dels joves futbolistes és com preparar-se per a un viatge, aconsellable tenir un mapa i evitar perdre i malgastar innecessàriament temps i energia.
Sistemes de joc
És la part de la formació que tracta d'establir la millor manera en què un equip de futbol pot desenvolupar-se en el terreny de joc.
Orígens i història del futbol
El futbol neix a la Xina i el Japó, al segle V, on integrants de l'exèrcit imperial xinès s'entretenien en un joc molt similar. A Grècia, la pilota es va fer servir en diferents esports, van fer una pilota sense omplir-la de material i la van omplir d'aire. 3 segles abans de Crist la van fer servir amb la mà (handbol i voleibol) i amb stick (hoquei). A la Gàl·lia es jugava al futbol a la part conquerida de França. Al segle XI a França va prohibir-ho (1319 i 1269) perquè era degut a la violència i perquè hi jugava tota classe de gent. El futbol com el coneixem ara es va fer a Anglaterra, referències del S.VIII i el 23 d'octubre de 1863 va néixer a Londres "Freemason's Tavern". Aquí es va fundar la "Football Association". Els primers que van jugar a Sud-amèrica (Argentina) van ser els anglesos.
Sistema de joc i la seva història
Els primers moviments que es donen són desplegament, replegament i basculació. Moviment basculant: s'anomena per similitud del moviment dels jugadors al terreny de joc amb la bàscula. Per fer-ho s'agafa el centre del mig del camp i quan la pilota es mou per una banda s'adelanta els jugadors d'una banda. Marcatge a l'home i mixte.