Filosofia Medieval: Escepticisme, Agustí, Tomàs i Ockham

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,55 KB

Escepticisme: Negació de Certeses Absolutes

Si volem ser feliços, hem de renunciar a tota afirmació. Si no afirmem, no ens equivoquem; si no desitgem, no hi ha frustració.

Tipus d'Escepticisme

  • Ontològic: Negació de la veritat.
  • Epistemològic: Dubte sobre la possibilitat de conèixer.
  • Ètic/Moral: Dubte del judici.

Acadèmia Nova

Afirmen la impossibilitat de fiar-se de la representació com a criteri de la veritat. Això no vol dir que totes les certeses tinguin el mateix valor; admeten unes condicions per acceptar una opinió més o menys versemblant:

  1. Experiència: Resultat d'allò probablement cert.
  2. Comparació amb altres experiències: No contradicció.
  3. Contrastació de les conseqüències: Examinar.

Agustí d'Hipona: La Cerca de la Veritat Interior

El Problema de la Veritat

Agustí aborda el problema de la veritat des de dues perspectives escèptiques: si la veritat existeix (escepticisme ontològic) i si la podem trobar (escepticisme epistemològic). Els sentits ens poden enganyar sobre la naturalesa de les coses, però no sobre la seva existència: «si m'enganyo, existeixo». La veritat cal cercar-la a l'interior.

Llum Divina i Llum Natural

  • Llum Divina: Il·lumina la consciència i imprimeix idees en l'ànima.
  • Llum Natural: Permet comprendre les coses, encesa per la divinitat.

La raó ha d'ajudar a aclarir els continguts de la fe.

Home i Déu: La Intimitat

Quan l'home atén les coses exteriors, es buida de si mateix; quan entra en el seu interior, troba Déu.

Concepció de Déu i el Mal

Déu coneix totes les coses amb les quals crea el món del no-res. Déu no crea el mal, sinó que el permet; el mal neix de la llibertat humana.

La Felicitat

La felicitat consisteix a descobrir la veritat, allò etern, Déu.

Augustinisme Polític

Distingeix entre egoistes i altruistes. Cap home és superior a un altre. Déu concedeix poder al Papa per mantenir la moralitat i defensar la religió. No separa Estat i Església.

Tomàs d'Aquino: Raó i Fe en la Veritat

Dominic, influenciat per Aristòtil.

Metafísica: L'Ésser

L'Ésser és tot allò que és; és universal i concret.

  • Substància: Maneres d'expressió de l'ésser, essència.
  • Accident: Maneres de ser de la substància.

L'essència té l'existència en potència; l'existència té l'essència en acte.

El Coneixement

El coneixement s'adquireix a partir de l'experiència. Fe i raó són complementàries en la cerca de la veritat, però són distintes.

Demostració de l'Existència de Déu

  • A priori: Imposició de la idea de les qualitats de Déu.
  • A posteriori: Les Cinc Vies:
    1. Moviment: Exigeix un primer motor immòbil.
    2. Causa Eficient: Es requereix una primera causa.
    3. Contingència: Es requereix un ésser necessari/generador.
    4. Graus de Perfecció: La perfecció absoluta és Déu.
    5. Ordre de l'Univers: Fruit d'una intel·ligència ordenadora.

La Felicitat Humana

L'ésser humà podrà ser feliç si assoleix la perfecció, segueix la llei natural, fa el bé i evita el mal.

Guillem d'Ockham: Separació de Fe i Raó

Franciscà.

Fe i Raó

Fe i raó són fonts diferents del coneixement, amb continguts diferents, i se separen.

Tipus de Coneixement

  • Coneixement Intuïtiu: Coneixement immediat i directe de les coses singulars.
  • Coneixement Abstractiu: Permet fer generalitzacions a partir del primer.

La Navalla d'Ockham

No donar explicacions complexes si se'n poden donar de senzilles.

L'Existència de Déu

No es pot demostrar l'existència de Déu perquè caldria un coneixement intuïtiu seu, cosa que és impossible; només per mitjà de la fe.

Crisi dels Universals

Relació entre conceptes i les coses. Postures:

  1. Les idees existeixen en un altre àmbit, anterior a les coses (Platonisme).
  2. Les idees existeixen lligades a les coses o objectes (Aristotelisme).
  3. Les idees no existeixen, són convencions posteriors als objectes (Nominalisme).

Entradas relacionadas: