Filosofia de l'Ésser Humà: Visions Històriques i l'Absurd de Camus
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,51 KB
Visions Històriques de l'Ésser Humà
Visió Grega: Honor, Destí i Ànima
Els grecs ja es preguntaven què som els humans i quin sentit té la nostra existència. Per Homer, l’ésser humà era valorat sobretot pel seu honor i el seu coratge, especialment en la guerra. Els déus estaven molt relacionats amb les vides humanes, però tothom, fins i tot ells, estava sotmès al destí. Plató, en canvi, va defensar que tenim una ànima immortal i que el cos només és una mena de presó. Segons ell, si busquem el coneixement i actuem amb justícia, la nostra ànima es pot purificar i alliberar.
El Cristianisme: Creació, Llibertat i Redempció
Amb el cristianisme, la visió de l’ésser humà canvia molt. Es creu que Déu ens ha creat a la seva imatge i que tenim una ànima eterna. Tot i això, també tenim llibertat i som responsables dels nostres actes. El problema és que, per culpa del pecat original, necessitem redempció, i aquesta només arriba a través de Déu i l’amor cap als altres.
Humanisme Renaixentista: Raó, Dignitat i Transformació
Durant el Renaixement, es torna a posar l’ésser humà al centre. Es defensa que tenim dignitat, llibertat i que som capaços de pensar per nosaltres mateixos. Els pensadors d’aquest moment valoraven molt la raó i el coneixement, i creien que podem transformar el món amb l’educació, l’art i la ciència. Encara que molts seguien creient en Déu, donaven molta més importància a la capacitat humana.
Visió Contemporània: Evolució, Societat i Inconscient
En èpoques més recents, han aparegut visions més crítiques. Per exemple, Darwin diu que l’ésser humà ve dels animals i que ha evolucionat per selecció natural, no perquè algú l’hagi creat amb un propòsit. Marx pensa que el que som depèn molt de la societat i del sistema econòmic en què vivim. Finalment, Freud va postular que la major part de la ment té un caràcter inconscient. La idea és que bona part dels nostres impulsos, motivacions i creences es troben en el nostre inconscient.
L'Absolut en la Filosofia: Unitat, Infinitud i Transcendència
L’Absolut, al llarg de la història de la filosofia, s’ha entès com una realitat superior i definitiva que reuneix una sèrie de característiques comunes. En primer lloc, es considera que té unitat, és a dir, que és únic i total, sense divisió possible. També se li atribueix la infinitud, ja que no té límits ni fronteres, i l’eternitat, perquè no està condicionat pel pas del temps com les coses materials. A més, l’Absolut és vist com perfecte i necessari, ja que no depèn de res ni de ningú per existir; existeix per si mateix. Finalment, es diu que és transcendent, perquè es troba més enllà de la realitat sensible que percebem amb els sentits, i per tant no es pot captar fàcilment ni empíricament.
Definicions Filosòfiques Clau
- Transcendent: Allò que està més enllà del món sensible i de l’experiència humana.
- Panteisme: Doctrina que identifica Déu amb la naturalesa o l’univers.
- Teisme: Creença en un Déu personal i transcendent que crea i governa el món.
- Agnosticisme: Posició filosòfica segons la qual no és possible conèixer si Déu existeix o no.
Anàlisi de L'estranger d'Albert Camus: L'Absurd i la Llibertat
1. La Comprensió i Acceptació de l'Absurd
En aquest fragment de L’estranger, Albert Camus presenta una profunda reflexió sobre la vida, la mort i el sentit de l’existència. La idea principal que hi predomina és la comprensió i acceptació de l’absurd. El narrador, en un moment de serenitat inesperada, arriba a la conclusió que la vida no té un significat objectiu o últim. Aquest descobriment, que podria ser viscut com una tragèdia, no el porta a la desesperació, sinó al contrari: li genera una sensació de pau.
2. La Indiferència de l'Univers i l'Alliberament
Una de les idees secundàries més importants és que l’univers no es preocupa per nosaltres ni ens dona cap resposta. Aquesta indiferència, lluny de ser negativa, pot resultar alliberadora. Quan el protagonista deixa de buscar explicacions a tot, comença a viure d’una manera més serena. Accepta que les seves accions no tenen un sentit profund, però això no li genera angoixa, sinó llibertat.
- «No-res»: fa referència a l’absència total de significat, valor o importància objectiva en la vida i les accions humanes.
- «Paradoxal»: expressa una aparent contradicció entre dues idees que, malgrat tot, poden conviure i tenir sentit juntes.
3. La Llibertat de Viure Sense un Sentit Predeterminat
En aquesta frase, el protagonista arriba a una conclusió que pot semblar dura: que la seva vida no ha tingut cap sentit profund ni un propòsit marcat per algun ésser superior. Al principi pot semblar una idea trista, però ell no se l’agafa així. De fet, li aporta una mena de pau. S’adona que, tot i no trobar-hi un significat clar, això no li resta valor a la vida que ha viscut.
Quan diu «però no té cap importància», el que vol transmetre és que no cal que la vida tingui un sentit definit per ser viscuda amb plenitud. Acceptar que no tot té una explicació o un objectiu pot ser alliberador. Aquesta manera de pensar trenca amb la pressió de buscar constantment el “per què” de tot i permet centrar-se a viure el present d’una manera més lliure i autèntica. En comptes de desesperar-se, el protagonista es reconcilia amb la seva existència i troba una serenitat que neix de no haver d’explicar-ho tot. Aquesta actitud em sembla molt valenta i em fa reflexionar sobre com vivim les coses sense necessitat de donar-los sempre un significat.
4. Reflexió Personal: Trobar Sentit en l'Actitud
Personalment, crec que la manera com Camus veu la vida és molt interessant i fins i tot tranquil·litzadora. Vivim en un món on sempre se’ns diu que hem de tenir clar què volem fer, trobar el nostre propòsit o arribar a algun lloc important. Però Camus ens diu que potser la vida no té un sentit definit, i això no és dolent: al contrari, ens dona llibertat per viure-la com nosaltres vulguem.
Moltes vegades ens fem preguntes com: per què esforçar-me tant? Per què patir o estimar si al final tot desapareix? I la veritat és que no sempre trobem una resposta. Però Camus ens fa veure que no cal trobar-ne una. El fet que la vida no tingui un sentit predeterminat vol dir que el podem crear nosaltres, a la nostra manera. Això ens allibera de les pressions i ens ajuda a ser més fidels al que realment sentim i volem.
En el meu cas, hi ha moments en què tot sembla caòtic o buit, com quan estàs trista o et sents perduda. Però justament llavors penso que no cal entendre-ho tot, sinó viure les coses tal com són, valorar els detalls i no oblidar què és el que em fa sentir viva. Per mi, això és el que Camus vol dir: que podem trobar pau i sentit en la nostra actitud davant la vida, encara que el món no ens doni cap resposta. I això, en el fons, em sembla molt bonic.