Filosofia Grega Antiga: Del Mite al Logos i els Presocràtics
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Religión
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,58 KB
Introducció al Pensament Grec Antic
La Cultura Micènica (2500-1450 a.C.)
La cultura micènica, entre el 2500 i el 1450 a.C., tenia una cultura naturalista. Les seves pintures representaven jardins, festes, etc. El color negre era símbol de vida i el color blanc, la mort. La deessa mare era la vida, la fertilitat i la terra, i la civilització era naturalista i pacífica.
Els Micènics: Una Civilització Guerrera (a partir del 2000 a.C.)
A partir del 2000 a.C., la civilització micènica esdevingué guerrera. El model de vida era el de l'home guerrer i culte.
Obres d'Homer
Les obres més destacades d'Homer són la Ilíada i l'Odissea.
Els Antics Mites Grecs i la Identitat Hel·lènica
Els grecs, diferents dels altres pobles, ells mateixos s'anomenaven hel·lens (o hellenoi). Tenien una llengua pròpia, una cultura pròpia i uns Jocs Olímpics. El mite és un relat memorable i tradicional que explica l'actuació exemplar d'uns personatges extraordinaris en un temps prestigiós i llunyà (herois).
El Pas del Mite al Logos: Orígens de la Filosofia
La filosofia apareix en tres zones:
- A l'Índia, gràcies als sacerdots.
- A la Xina, pels funcionaris.
- A Grècia, pels comerciants.
Les causes del sorgiment de la filosofia grega són:
- Perquè no tenien llibres sagrats ni cap tipus de dogmes.
- Gràcies al comerç, la moneda i els viatges.
Característiques de la Filosofia Presocràtica
- Està dominada pel problema cosmològic fins als sofistes.
- No exclou l'home de les seves consideracions, però el veuen com una part de la natura.
- Vol conèixer més enllà de la natura.
Els Filòsofs Presocràtics
Tales de Milet
Va fundar l'escola jònica, va preveure eclipsis solars, va descobrir teoremes geomètrics i les propietats de l'imant. Era monista i materialista. Tales deia que l'arkhé era l'aigua, per la seva importància per a la vida, ja que té els tres estats: líquid, sòlid i gasós.
Anaximandre
És el primer escriptor de filosofia. Ell diu que l'àpeiron és l'origen i és una matèria indeterminada, i que sense ell el seu contrari no existiria. Ell era monista i materialista.
Anaxímenes
Introdueix un nou arkhé: l'aire. Diu que té dos mecanismes:
- Rarefacció
- Condensació
I així atribueix als altres elements. Diu que quan és menys dens es transforma en foc, i quan és més dens en vent, aigua, terra, pedra. Perquè diu que l'alè dona vida a una persona i que l'aire és el principi vital de l'univers. És monista i materialista, i a partir d'una substància es poden transformar en totes les altres.
La Pregunta dels Milesis
Els milesis es preguntaven: «De quin material estan formades les coses?»
Pitàgores i el Pitagorisme
Pitàgores va tenir problemes amb el tirà i va emigrar. Després va tenir uns seguidors i va tornar a la ciutat i es va fer amb el govern. A les ciutats hi havia dues religions: l'oficial i la dels seguidors, anomenada orfisme. Prometien la immortalitat si estaves disposat a purificar l'ànima mitjançant una mena de rituals catàrtics. Hi havia dos camins:
- Akusmata: on la música era molt important i vol dir allò que sabem per haver-ho escoltat.
- Les matemàtiques: un altre camí que era millor, però no tothom hi podia arribar. Era allò que aprenem i entenem.
La Pregunta dels Pitagòrics
Els pitagòrics es preocupaven per la pregunta: «Quina és la forma o estructura de les coses?»
Heràclit vs. Parmènides: Dues Visions del Món
Dues visions arquetípiques del món:
- Observació i reflexió sobre el cosmos: tot està en procés de canvi, la inestabilitat és llei de vida.
- Els canvis visibles són una aparença que amaga una permanència profunda.
Heràclit: El Filòsof del Canvi
L'anomenaven «l'Obscur». La seva tesi fonamental rau en l'afirmació del perpetu fluir de totes les coses i afirma el monisme o la mobilitat universal. Heràclit diu que l'arkhé és el foc. De la mateixa manera, per sota dels elements contraris en lluita constant hi ha una llei.
Parmènides: La Permanència de l'Ésser
Diu que la raó sempre és una bona arrel per arribar a pensar que no hi ha canvi i tampoc hi ha pluralitat. Parmènides defensa el monisme estàtic i diu que l'experiència és un camí erroni perquè ens enganya.