Filosofia 3/18: Cultivant el Pensament Crític en Joves

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,92 KB

Filosofia 3/18: Cultivant el Pensament Crític

Objectiu Principal

El seu objectiu principal és reforçar les habilitats de pensament i les actituds, tant morals com intel·lectuals, partint de la filosofia com a disciplina fonamental. Aquest projecte, que s'emmarca dins la tradició anglosaxona del pensament crític, busca ensenyar a pensar. La filosofia, la disciplina humanística més adequada, n'és el mitjà i la finalitat, ja que, a través del seu contingut i mètode, permet a l'estudiant reflexionar sobre temes presents en totes les matèries, però no tractats específicament a l'escola.

La Filosofia segons Lipman

Lipman entén la filosofia com:

  • Una activitat que transcendeix el saber.
  • Una activitat que es practica en una comunitat on tots els membres cooperen en igualtat de condicions.
  • Un camí interior d'autocrítica, una experiència en primera persona.
  • El mestre actua com a facilitador, guia, una figura similar a Sòcrates.

Característiques del Projecte

  1. Potenciar el raonament: La recerca de la veritat des de la neutralitat, qüestionant fins i tot els propis supòsits. És crucial per a una societat funcional i per al desenvolupament de l'autonomia. L'objectiu no és formar filòsofs, sinó individus amb recursos per prendre decisions i preveure conseqüències.
  2. Diàleg filosòfic: El diàleg socràtic (maièutica) permet que l'infant arribi a la resposta per si mateix a través de preguntes, millorant les competències per a la convivència.
  3. Grans qüestions filosòfiques: El projecte aborda qüestions com la justícia, l'argumentació, la veritat, la bondat i la bellesa, amb un fort component social i polític per formar futurs ciutadans d'una democràcia.
  4. Millorar la capacitat de judici: Dotar l'alumnat d'eines per ser més reflexiu i atent al discurs, fomentant l'autonomia, l'exploració d'alternatives i la revisió dels propis prejudicis.
  5. Expressió i respecte: Aprendre a expressar opinions de manera lògica i coherent, escoltar i respectar les dels altres, i entendre que el propi punt de vista no és l'únic. Això fomenta la reflexió i redueix la impulsivitat.
  6. Pensament multidimensional: Raonabilitat, emocions i moralitat es consideren com un tot. Lipman, parlant d'experiències significatives, connecta les matèries amb l'experiència vital de l'alumne.
  7. Preguntes obertes: Formular preguntes com "Per què...?", "Com és que...?", "Què passaria si...?" facilita la comprensió significativa, estimula la reflexió i evita rutines, conduint a qüestions més complexes.
  8. Ambient i estructura de l'aula: Disposició en rotllana, silenci, llum suau i un ambient lliure d'excés d'estímuls visuals són primordials.

Entradas relacionadas: