Figures Retòriques Essencials i Modernisme Català: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB
Figures Retòriques: Definició i Exemples
Una figura retòrica és un recurs estilístic que utilitzen els autors i oradors per aconseguir un efecte expressiu, clarificador o estètic en el discurs, amb l'objectiu de persuadir, emocionar o donar més força al missatge que es vol transmetre.
Al·literació: Repetició de Sons Consonàntics
És la repetició d'un mateix so consonàntic en paraules properes per crear un efecte sonor.
Exemple: "Mariners, mariners, no dormiu!"
Asíndeton: Eliminació de Conjuncions
Consisteix en l'eliminació de les conjuncions entre els elements d'una llista o d'una sèrie, per donar major rapidesa i intensitat a la narració.
Exemple: "Vine, veu, guanya!"
Polisíndeton: Ús Excessiu de Conjuncions
És el contrari de l'Asíndeton; consisteix a utilitzar moltes conjuncions de les necessàries per a crear un efecte de repetició o exageració.
Exemple: "I plorava i reia i somreia i callava..."
Comparació: Relació amb Nexe Explícit
Consisteix a establir una relació entre dos elements que es comparen mitjançant un nexe (com, com si, tal com...).
Exemple: "Els seus ulls brillaven com estrelles."
Metàfora: Identificació per Semblança Implícita
És una figura retòrica que consisteix a identificar un element amb un altre a partir d'una semblança implícita, sense usar el "com" o altres mots comparatius.
Exemple: "Les seves paraules són espases." (Les paraules són comparades amb espases, però sense utilitzar el "com".)
Metonímia: Substitució per Proximitat o Causa
Consisteix en substituir el nom d'una cosa per un altre amb el qual té una relació de proximitat o de causa-efecte.
Exemple: "Llegeixo a Shakespeare" (En lloc de dir "llegeixo els llibres de Shakespeare").
Epítet: Adjectiu que Destaca Qualitat Inherent
És un adjectiu que s'afegeix a un substantiu per destacar una qualitat inherent o evident d’aquest.
Exemple: "La blanca neu" (on "blanca" és un epítet que destaca una característica òbvia de la neu).
Hipèrbola: Exageració de la Realitat
Consisteix en una exageració de la realitat, utilitzada per provocar un efecte d'intensitat o dramatisme.
Exemple: "Tinc tanta fam que em menjaria un elefant!"
Hipèrbaton: Alteració de l'Ordre Habitual
Consisteix a alterar l'ordre habitual de les paraules dins d'una oració per aconseguir un efecte expressiu, poètic o retòric.
Exemple: "De les meves mans, el destí es fa invisible." (En lloc de "El destí es fa invisible de les meves mans.")
Personificació: Atribució de Qualitats Humanes
Consisteix a atribuir qualitats humanes a objectes, animals o conceptes abstractes.
Exemple: "El vent cridava a la porta." (El vent, que és un element no humà, es fa actuar com si tingués capacitat d'emoció).
El Modernisme Català: Origen, Característiques i Clau
1. Origen i Objectiu del Modernisme Català
El Modernisme català sorgeix a finals del segle XIX, cap als anys 1890, com a continuació però també com a reacció a la Renaixença, que havia estat un moviment literari i cultural centrat en recuperar la llengua catalana.
L’objectiu general del Modernisme era modernitzar la cultura catalana i situar-la al nivell de les grans cultures europees. Pretenia renovar l’art, la literatura i la societat, considerades massa tradicionals i antiquades.
2. Necessitat de Renovació en la Literatura Catalana
Perquè creien que la literatura catalana era massa conservadora i poc innovadora, encara ancorada en temes medievals i idealitzats (com els de la Renaixença). Volien una literatura més autèntica, moderna, europea i crítica, que expressés els problemes reals de la societat.
3. Renaixença vs. Modernisme: Visions Culturals
La Renaixença volia recuperar el passat medieval català i tenia una visió idealitzada de la llengua i la cultura.
El Modernisme volia mirar cap al futur, amb una literatura més personal, estètica i crítica.
A més, el Modernisme introduí l’art com a mitjà de transformació social.
4. Funció de les Revistes Modernistes
Aquestes revistes van ser mitjans de difusió de les idees modernistes, tant literàries com artístiques i socials. Servien per publicar obres, manifestos, crítiques i per crear una comunitat intel·lectual entre els modernistes. També introduïen idees europees a Catalunya.
5. L'Artista Modernista i el Regeneracionisme
L’artista modernista no era un simple creador, sinó un líder amb una missió social: transformar la societat mitjançant l’art i la cultura. Això es coneix com a regeneracionisme, que defensava que la societat catalana estava en decadència i calia renovar-la des de la cultura i l’art, com feien altres països europeus.
6. Les Festes Modernistes: Rol i Impacte
Eren celebracions culturals i artístiques que reunien escriptors, artistes i intel·lectuals modernistes. La més coneguda va ser la de Sitges, organitzada per Santiago Rusiñol des del 1892. Servien per mostrar l’art modernista, fomentar el debat intel·lectual i promoure les noves idees.
7. Corrents Regeneracionista i Esteticista
Regeneracionista:
- L’art ha de transformar la societat.
- Té una funció social i crítica.
- Exemples: Joan Maragall, Raimon Casellas.
Esteticista:
- L’art és per si mateix, no ha de tenir cap funció social.
- Es busca la bellesa i l’estil refinat.
- Exemples: Santiago Rusiñol (en una etapa), Adrià Gual.
8. Bohèmia Negra i Bohèmia Daurada
- Bohèmia negra: Artistes pobres, sovint marginats, que vivien en barris humils i duien una vida rebel. Rebutgen la societat burgesa i viuen al marge.
- Bohèmia daurada: Artistes de classe mitjana o burgesa que, tot i la seva vida acomodada, participaven en la cultura modernista.
9. Principals Representants del Modernisme Català
- Joan Maragall: Gènere: Poesia. Obres destacades: Oda a Espanya.
- Santiago Rusiñol: Gènere: Teatre i Prosa. Obra destacada: L'auca del senyor Esteve.
- Raimon Casellas: Gènere: Narrativa. Obra destacada: Els sots feréstecs.