Figures Retòriques Essencials i Modernisme Català: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB

Figures Retòriques: Definició i Exemples

Una figura retòrica és un recurs estilístic que utilitzen els autors i oradors per aconseguir un efecte expressiu, clarificador o estètic en el discurs, amb l'objectiu de persuadir, emocionar o donar més força al missatge que es vol transmetre.

Al·literació: Repetició de Sons Consonàntics

És la repetició d'un mateix so consonàntic en paraules properes per crear un efecte sonor.

Exemple: "Mariners, mariners, no dormiu!"

Asíndeton: Eliminació de Conjuncions

Consisteix en l'eliminació de les conjuncions entre els elements d'una llista o d'una sèrie, per donar major rapidesa i intensitat a la narració.

Exemple: "Vine, veu, guanya!"

Polisíndeton: Ús Excessiu de Conjuncions

És el contrari de l'Asíndeton; consisteix a utilitzar moltes conjuncions de les necessàries per a crear un efecte de repetició o exageració.

Exemple: "I plorava i reia i somreia i callava..."

Comparació: Relació amb Nexe Explícit

Consisteix a establir una relació entre dos elements que es comparen mitjançant un nexe (com, com si, tal com...).

Exemple: "Els seus ulls brillaven com estrelles."

Metàfora: Identificació per Semblança Implícita

És una figura retòrica que consisteix a identificar un element amb un altre a partir d'una semblança implícita, sense usar el "com" o altres mots comparatius.

Exemple: "Les seves paraules són espases." (Les paraules són comparades amb espases, però sense utilitzar el "com".)

Metonímia: Substitució per Proximitat o Causa

Consisteix en substituir el nom d'una cosa per un altre amb el qual té una relació de proximitat o de causa-efecte.

Exemple: "Llegeixo a Shakespeare" (En lloc de dir "llegeixo els llibres de Shakespeare").

Epítet: Adjectiu que Destaca Qualitat Inherent

És un adjectiu que s'afegeix a un substantiu per destacar una qualitat inherent o evident d’aquest.

Exemple: "La blanca neu" (on "blanca" és un epítet que destaca una característica òbvia de la neu).

Hipèrbola: Exageració de la Realitat

Consisteix en una exageració de la realitat, utilitzada per provocar un efecte d'intensitat o dramatisme.

Exemple: "Tinc tanta fam que em menjaria un elefant!"

Hipèrbaton: Alteració de l'Ordre Habitual

Consisteix a alterar l'ordre habitual de les paraules dins d'una oració per aconseguir un efecte expressiu, poètic o retòric.

Exemple: "De les meves mans, el destí es fa invisible." (En lloc de "El destí es fa invisible de les meves mans.")

Personificació: Atribució de Qualitats Humanes

Consisteix a atribuir qualitats humanes a objectes, animals o conceptes abstractes.

Exemple: "El vent cridava a la porta." (El vent, que és un element no humà, es fa actuar com si tingués capacitat d'emoció).

El Modernisme Català: Origen, Característiques i Clau

1. Origen i Objectiu del Modernisme Català

El Modernisme català sorgeix a finals del segle XIX, cap als anys 1890, com a continuació però també com a reacció a la Renaixença, que havia estat un moviment literari i cultural centrat en recuperar la llengua catalana.
L’objectiu general del Modernisme era modernitzar la cultura catalana i situar-la al nivell de les grans cultures europees. Pretenia renovar l’art, la literatura i la societat, considerades massa tradicionals i antiquades.

2. Necessitat de Renovació en la Literatura Catalana

Perquè creien que la literatura catalana era massa conservadora i poc innovadora, encara ancorada en temes medievals i idealitzats (com els de la Renaixença). Volien una literatura més autèntica, moderna, europea i crítica, que expressés els problemes reals de la societat.

3. Renaixença vs. Modernisme: Visions Culturals

La Renaixença volia recuperar el passat medieval català i tenia una visió idealitzada de la llengua i la cultura.

El Modernisme volia mirar cap al futur, amb una literatura més personal, estètica i crítica.
A més, el Modernisme introduí l’art com a mitjà de transformació social.

4. Funció de les Revistes Modernistes

Aquestes revistes van ser mitjans de difusió de les idees modernistes, tant literàries com artístiques i socials. Servien per publicar obres, manifestos, crítiques i per crear una comunitat intel·lectual entre els modernistes. També introduïen idees europees a Catalunya.

5. L'Artista Modernista i el Regeneracionisme

L’artista modernista no era un simple creador, sinó un líder amb una missió social: transformar la societat mitjançant l’art i la cultura. Això es coneix com a regeneracionisme, que defensava que la societat catalana estava en decadència i calia renovar-la des de la cultura i l’art, com feien altres països europeus.

6. Les Festes Modernistes: Rol i Impacte

Eren celebracions culturals i artístiques que reunien escriptors, artistes i intel·lectuals modernistes. La més coneguda va ser la de Sitges, organitzada per Santiago Rusiñol des del 1892. Servien per mostrar l’art modernista, fomentar el debat intel·lectual i promoure les noves idees.

7. Corrents Regeneracionista i Esteticista

Regeneracionista:

  • L’art ha de transformar la societat.
  • Té una funció social i crítica.
  • Exemples: Joan Maragall, Raimon Casellas.

Esteticista:

  • L’art és per si mateix, no ha de tenir cap funció social.
  • Es busca la bellesa i l’estil refinat.
  • Exemples: Santiago Rusiñol (en una etapa), Adrià Gual.

8. Bohèmia Negra i Bohèmia Daurada

  • Bohèmia negra: Artistes pobres, sovint marginats, que vivien en barris humils i duien una vida rebel. Rebutgen la societat burgesa i viuen al marge.
  • Bohèmia daurada: Artistes de classe mitjana o burgesa que, tot i la seva vida acomodada, participaven en la cultura modernista.

9. Principals Representants del Modernisme Català

  • Joan Maragall: Gènere: Poesia. Obres destacades: Oda a Espanya.
  • Santiago Rusiñol: Gènere: Teatre i Prosa. Obra destacada: L'auca del senyor Esteve.
  • Raimon Casellas: Gènere: Narrativa. Obra destacada: Els sots feréstecs.

Entradas relacionadas: