Fases del Desenvolupament de les Habilitats Motrius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,36 KB
Fitts & Posner, 1967
Fase cognitiva: L’alumne percep la informació. Moviments lents, inconsistents i ineficients. • Control del moviment conscient predominantment.
Aplicació pràctica: Eleva el braç i la cama contrària per activar tota la cadena extensora (posició inicial).
Fase associativa/fixació: Es produeixen ajustos com a conseqüència de la informació rebuda. Moviments més fluids, fiables i eficients.
Aplicació pràctica: Seure’s a la vora de la piscina, posar els peus a l’aigua i esquitxar.
Fase autònoma: Ja té control sobre l’habilitat fins al punt d’automatitzar el moviment. Moviments precisos, consistents, amb pocs errors i eficients.
Aplicació pràctica: Tirar-se de cap des de diferents alçades.
Meinel i Schnabel, 1987
Fase del desenvolupament de la coordinació global: Primer contacte amb l’habilitat i moviments lents i sense èxit. Ús desmesurat de la força.
Gran importància de la informació inicial.
Aplicació pràctica: PROGRESSIONS
1. Deixar-se caure estant asseguts i amb els braços estirats per darrere del clatell.
2. Deixar-se caure des de la posició de genolls.
3. Deixar-se caure des de la posició amb un genoll al terra.
Fase del desenvolupament de la coordinació fina: Execució quasi sense errors, disminució de l’ús de la força, augment de la fluïdesa d’execució, augment de la percepció i decisió. Inici d’una automatització.
Aplicació pràctica: Saltar des del fons de la piscina cap amunt en total extensió.
Fase d’estabilització: Execució amb èxit en diverses situacions, precisió en nous entorns, automatització del moviment i anticipació.
Aplicació pràctica: Saltar de cap des de diferents alçades.
Segons Riera, 2005:
Fa referència al període de transició en el pas d’una habilitat existent a una nova:
1. Etapa inicial. GATEJA
2. Etapa de crisi. GATEJA PERÒ ÉS INEFICIENT
3. Etapa de transició. CAMINA PER POC EFECTIU
4. Etapa d’autorganització. GATEJA I CAMINA PERÒ PREDOMINA CAMINAR
5. Etapa de coexistència. Poden conviure dos patrons DEPEN DE LA SITUACIÓ: GATEJA O CAMINA
6. Etapa de consolidació. Arriba l’eficàcia de la nova habilitat. CAMINA AMB I SENSE SABATES