Fases i Beneficis Clau de la Programació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,35 KB

Fases de la programació

FASE I: Anàlisi i diagnòstic previ

L'anàlisi de les condicions prèvies en les quals es desenvoluparà la pràctica educativa. Totes les variables que intervenen tenen influència directa sobre el posterior desenvolupament i resultat de la programació. Les variables que cal tenir en compte a l'hora de realitzar l'anàlisi, són:

  • Entorn sociocultural en el qual interactuarem.
  • Característiques dels alumnes (físiques, maduratives, psicològiques, tipus d'experiències prèvies, percentatge i fonts de motivació).
  • Característiques de la institució contractant.
  • Recursos materials, humans i econòmics de què disposarem.

FASE II: Plantejament i elaboració

En aquesta fase es realitzaran totes les operacions que conclouen en el disseny i elaboració d'un pla de treball. Aquestes són:

  • Delimitar i definir objectius: Seran definits entorn de capacitats, de manera que l'enunciat quedaria expressat com “Ser capaç de…”.
  • Seleccionar continguts: Seleccionem el “Què ensenyar”. Han de plantejar-se sobre la base dels coneixements que els alumnes ja posseeixen. A més, han de ser presentats progressivament. Per a poder establir una correcta seqüència s'ha de tenir en compte una sèrie d'elements:
    • La seva anàlisi: (per què aquests i no uns altres).
    • Estructura: (si són més o menys complexos).
    • Adequació: (al nivell de l'alumne).
    • Temporalització: (que el procés tingui un inici i una fi).
  • Definir les estratègies didàctiques: “Com he d'ensenyar”. El professor ha de definir la seva metodologia, tant les tècniques com els estils d'ensenyament, que podran variar al llarg del contingut. Així com els recursos didàctics (audiovisuals, textos, visites…) que vagi a necessitar.
  • Temporalització: Ordenar i distribuir temporalment el contingut de la pràctica educativa. Establir el nombre d'Unitats Didàctiques i de Sessions a les quals cenyir la nostra labor docent.
  • Disseny d'activitats: Tant d'ensenyament-aprenentatge com d'avaluació. Fa referència a la selecció d'activitats tant teòriques com pràctiques.
  • Activitats d'avaluació: Determinar no sols aquelles que fan referència a l'avaluació de l'alumne, sinó també del professor i de la programació.

FASE III: Posada en marxa

El caràcter continu i obert de les programacions fa d'aquest període una fase flexible i susceptible de modificacions i adaptacions, en funció de la realitat de l'aula.

FASE IV: Avaluació i presa de decisions

És el moment de realitzar reflexió i reajustaments en funció dels resultats obtinguts, tant durant la seva aplicació com en finalitzar la mateixa.

Beneficis de la programació

Cita 4 beneficis i/o avantatges de fer la programació:

  • Preveu situacions que es plantejaran en la pràctica i aporta solucions abans que arribin els problemes.
  • S’elimina l’atzar i la improvisació.
  • Permet adaptar-se perfectament a la realitat davant la pràctica gràcies a la seva contínua avaluació o seguiment.
  • Ajuda a sistematitzar i ordenar l’esforç dels professors al llarg del P.E.A.

Objectius i continguts

Redacta 3 objectius (conceptual, procedimental, actitudinal) i 2 continguts (conceptual, procedimental).

  • Objectius:
    • Conceptual: Distingir els elements bàsics o les regles del joc mínimes i fonamentals de qualsevol esport.
    • Procedimental: Realitzar desplaçaments, fer passes, llançaments, etc., amb diferents segments corporals.
    • Actitudinal: Cooperar amb la distribució del material, l'entorn o amb les pròpies persones de l’equip.
  • Continguts:
    • Conceptual: Reglamentació de qualsevol esport. (Teòric)
    • Procedimental: Llançament de falta, etc. (Pràctic)

Informació en una sessió

Quins aspectes s’han de tenir en compte al donar la informació d’una sessió? La finalitat és informar els alumnes dels objectius que es volen aconseguir i les activitats per fer-ho. El professor ha de parlar clar i concís, motivar els alumnes donant ànims i consells que puguin fer que millorin les tècniques que estan practicant. I també ha d'adaptar tots aquests aspectes a les condicions i característiques del grup.

Fases d'un model de sessió

Enumera les fases de la nostra proposta de model de sessió i aspectes bàsics:

  • Informació: Objectius / Activitats / Motivació.
  • Escalfament o adaptació: Motora / Cognitiva / Afectiva / Social.
  • Assoliment d’objectius: Tema focal / Objectius principals o secundaris.
  • Tornada a la calma: Motora / Cognitiva / Afectiva / Social.
  • Anàlisi de resultats: Anàlisi / Conclusions / Professor-alumne-grup / Motivació.

Entradas relacionadas: