La Segona Fase de la Industrialització Anglesa (1840-1896)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB

Introducció a la Segona Fase Industrial Anglesa (1840)

El 1840, es va iniciar la segona fase de la industrialització anglesa, caracteritzada per la generalització de l’extracció del carbó mineral i per la indústria siderúrgica.

El carbó i el ferro van atreure per primer cop grans capitals per a la indústria i van generar un gran nombre de llocs de treball. La indústria siderúrgica va adreçar la producció a les demandes creixents de maquinària per a la indústria tèxtil i per a l’agricultura, i per als nous transports, com el vaixell de vapor (1807) i el ferrocarril (1825). En tots dos processos, la indústria anglesa va viure un creixement espectacular, impulsat tant per la demanda interior com per les demandes creixents internacionals.

Cal destacar que les condicions laborals dels obrers d’aquest sector eren duríssimes, caracteritzades per la inseguretat i la manca de salubritat.

Innovacions en la Siderúrgia i Producció d'Acer

El creixement de la indústria siderúrgica es va iniciar cap a l’any 1840, a causa de l’augment de la demanda. Diverses novetats tècniques, com el convertidor de Bessemer, van permetre la producció a gran escala d’acer. Els teixits anglesos anaven destinats als mercats europeu i nord-americà.

L'Hegemonia Financera i la Gran Depressió (1873-1896)

Les inversions britàniques es van estendre per tots els continents i van produir importants beneficis. Londres va esdevenir el primer centre financer mundial, i la lliura esterlina es va consolidar com la moneda de referència internacional. Tot i això, l’economia anglesa va començar a mostrar signes de desacceleració cap al 1870. El període 1873-1896 és conegut sota la denominació de la Gran Depressió.

Millores en la Logística i el Transport Interior

La millora fonamental per portar el carbó a les fàbriques i comercialitzar els productes agrícoles i industrials va venir de les innovacions en transport:

  • Construcció de camins per al transport de mercaderies.
  • Creació d’una xarxa de canals que comunicaven valls fluvials i permetien millorar el transport interior.

El Ferrocarril: Motor de la Siderúrgia

L’aparició del ferrocarril va ser clau, ja que requeria un sector siderúrgic potent per fabricar les vies, les locomotores i els vagons. Per finançar aquesta infraestructura, es van construir companyies per accions, que aplegaven les aportacions de nombrosos inversors. George Stephenson va construir la primera locomotora que incorporava l’energia del vapor. El ferrocarril va augmentar dràsticament la rapidesa i la capacitat del transport de mercaderies i persones. La navegació amb vaixells de vapor també va ser un invent precoç i fonamental.

El Liberalisme Polític

El liberalisme polític va ser difós arreu d’Europa i d’Amèrica a través de la impremta. Els seus principis fonamentals, que havien de ser recollits en una constitució, incloïen:

  • La sobirania nacional com a única font de legitimitat política.
  • L’existència de drets individuals inalienables.
  • La divisió de poders.
  • El dret al sufragi (universal o censatari).

El Liberalisme Econòmic

El desenvolupament de la indústria va ser un estímul per a l’eclosió de l’economia, impulsant la doctrina del liberalisme econòmic. Aquesta doctrina proposa els següents principis:

  • Impulsa la iniciativa privada enfront de la iniciativa estatal.
  • Defensa la propietat privada dels mitjans de producció.
  • Promou la lliure contractació dels treballadors i la lliure regulació del sistema productiu.
  • Limita la intervenció de l’Estat en l'economia.

Entradas relacionadas: