Factors de risc treball
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 15,57 KB
1.DRETS I OBLIGACIONS DE TREBALLADORS I EMPRESARIS EN MATÈRIA PREVENTIVA: Els drets i les obligacions dels treballadors i els empresaris en matèria de prevenció de riscos laborals estan regulats per la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.- Els treballadors tenen una sèrie de drets, què són...:
- Ser consultats, informats i formats en seguretat i salut laboral, així com en l’adopció de mesures preventives- Que se’ls facilitin els equips de protecció individual (EPI)- Interrompre la seva activitat en cas de risc greu i imminent- La vigilància períòdica del seu estat de salut
-La protecció específica a treballadores embarassades, menors de 18 anys, treballadors temporals o treballadors sensibles a determinats riscos. -Les obligacions delstreballadors en aquesta matèria són…:- Utilitzar correctament els dispositius de seguretat -Informar d’immediat a un superior sobre qualsevol anomalia detectada-Cooperar amb l’empresari per garantir unes condicions segures.- Les obligacions de l’empresarien aquest tema serien...: - Protegir als treballadors: evitant, avaluant i combatent riscos. Adaptant el treball i substituint el perillós pel segur. Planificant la prevenció i facilitant les instruccions oportunes. -Facilitar equips de treball i mitjans de protecció adequats. -Informar, consultar i participar en l’acció preventiva. -Donar informació teòrica i pràctica als treballadors. -Vetllar per la salut dels treballadors de forma períòdica- Elaborar i conservar una sèrie de documents-Protegir de forma especial a determinats treballadors: dones embarassades, menors de 18 anys o treballadors temporals.
2. ELS DANYS LABORALS INTRODUCCIÓCom hem vist, quan un risc es materialitza, es produeix un dany (Llei de Prevenció de Riscos Laborals). Factor de risc → Risc → Dany
Exemple: presència de virus → possibilitat de contagi → infecció vírica (símptomes).
Els danys laborals són de tres tipus: -Accidents de treball- Malalties professionals- Malalties derivades del treball (patologies) 1.ACCIDENT DE TREBALL: qualsevol succés fora del normal, sobtat i imprevisible, que interromp el desenvolupament normal del treball i que pot ocasionar lesions en les persones i danys en les coses. Exemples: -Accident in itinere: es produeix en anar a la feina o al tornar-Accident en missió: ocorre quan el treballador es desplaça per raó de la seva activitat professional o durant el compliment d’una missió. NO es considera accident de treball:-Enganys, fraus o simulacions del treballador -Imprudència témerària (desobeir normes, instruccions o ordres, voluntàriament o inconscientment)-Accidents deguts a una força major aliena al treball (exemple: guerres,terratrèmols). Conseqüències dels accidents de treball:-Morts-Lesions personals (danys físics)-Danys en equips i materials-Pèrdues econòmiques i socials-Danys al medi ambient2.MALALTIA PROFESSIONAL: una malaltia professional és la contreta a conseqüència del treball realitzat en les activitats que s’especifiquen al quadre legal de malalties professionals (RD 1299/2006) i està provocada per l’acció d’elements o agents indicats en aquest quadre:
A diferència dels accidents de treball, que es donen de manera imprevista i sobtada, la malaltia professional apareix de manera lenta i progressiva. 3.MALALTIES DERIVADES DEL TREBALL: no són considerades malalties professionals, ja que no surten al quadre legal de malalties professionals (RD 1299/2006). Omple la segÜent taula referida a les malalties derivades del treball: Malaltia derivada del treball: -Fatiga laboral: -Insatisfacció laboral: -Estrés: -Mobbing laboral:-Síndrome de bounout: -Envelliment prematur: Síntomas: -Cansanci, mal humor.-Falta de motivació/ ganes. -Ansietat, intranquilitat.-Depressió, estrés. -Estar fart, cansat. -Síndromes de la vellesa: canes… Quina diferència hi ha entre accident de treball i malaltia derivada del treball?Accident laboral: apareix de manera sobtada (tall, cremades...). Malaltia professional: apareix de manera lenta i progressiva (càncer, bronquitis…) Malaltia derivada: tenen un component psicològic de la feina important (interpretació).
3. ELS RISCOS LABORALS: INTRODUCCIÓTal i com hem vist, existeixen diversos factors de risc. Aquests factors de risc poden generar riscos i danys (malalties, patologies i accidents laborals) en la salut dels treballadors.Exemples: Factor de risc: presència de virusRisc: Possibilitat de contagiDany: infecció vírica. Aquests tres tipus d’elements es poden classificar de la següent manera: Factor de risc:-Plan de cabell. -Manipulació de productes químics. -Cadira. Riscos que generen:-Possibilitat de cremar-te.- Possibilitat de infecció d’ ull.- Possibilitat de mal gest i contractura. Danys que produeixen:- cremada. -infecció al ull. - mal gest, contractura. !! La prevenció de riscos laborals comença a l’època de la Revolució Industrial , degut a que a les fàbriques es produïen molts accidents laborals i malalties professionals. El 1871, el 50% dels treballadors moria abans dels 20 anys, degut a les pèssimes condicions de treball. CONCEPTE DE RISC LABORAL: l’article 4.2 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL, 1995), defineix el risc laboral com: “La possibilitat que un treballador pateixi un determinat dany (materialització del risc) derivat del treball que realitza”. Els riscos laborals es produeixen sempre i quan existeixin factors de risc (elements presents a l’empresa). FACTORS DE RISC: són característiques dels ambients laborals que poden donar lloc a danys en la salut dels treballadors. Existeixen diversos factors de risc, depenent del tipus de feina que es realitza i dels sector professional. Els factors de risc poden sorgir de: CARACTERÍSTIQUES GENERALS O ESTRUCTURALS dels locals, les instal·lacions, les màquines, els equips, els productes i altres estris que es trobin al centre de treball. CONDICIONS MEDIOAMBIENTALS derivades de la presència d’agents físics (soroll, vibracions), químics (vapor, pols, fum), biològics (virus, bacteris, fongs), temperatura, humitat, etc., què poden afectar la salut. LA CÀRREGA DE TREBALL, els requeriments psicofísics i psicosocials a què està sotmès el treballador al llarg de la jornada de treball, així com l’ordenació i l’organització del treball, que poden desembocar en fatiga física i mental. LES CIRCUMSTÀNCIES PERSONALS del treballador (edat, estat de salut, formació, experiència), què generen factors de risc relacionats amb l’adaptació al lloc de treball. Defineix el concepte de risc laboral amb les teves pròpies paraules:
Són els diferents danys que et pots arribar a causar en l’ àmbit laboral. ¿En qué consisteix la càrrega de treball? En estar fatigar mental i fisiologicament per diferents tipus de causes com pot ser el soroll, demandes… Esmenta dos factors de risc, els riscos que generan i els danys que produeixen: Factors de risc: -temperatura alta. -manipulació tisores.- hores de peu. Risc: -cremada ab productes químics.- posobilitat tall- posibilitat comtractura. Dany: -dolor de les cremades a la pell. - tall. -aaricio contractra.
4. LLEI DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS. NORMATIVA: PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALSDEFINICIÓ. És el conjunt de mesures adoptades per una empresa amb la finalitat d’evitar o disminuir els riscos derivats del treball. La principal legislació (lleis) en matèria de prevenció de riscos laborals és:
La Constitució Espanyola (article 40.2): obliga als poders públics a desenvolupar i fomentar una política de protecció o de seguretat en el treball.
L’Estatut dels Treballadors (article 19.1): parla del dret a la seguretat en el treball.
La Llei de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL), de 1995: és una norma que regula a Espanya la seguretat en les condicions de treball. PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS
La Llei de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL) no s’aplica a tots els col·lectius de treballadors. S’APLICA A...-Treballadors per compte aliè-Treballadors autònoms-Personal civil de les administracions públiques -Societats cooperativesNO S’APLICA A…-Policia, seguretat i servei de vigilància duanera-Protecció civil i peritatge forense en els casos de greu risc, catàstrofe i calamitat pública-Forces armades i activitats militars de la Guàrdia Civil. -Treballadors al servei de la llar familiar. ! ESTATUT DEL TREBALLADORS: els treballadors, en la prestació dels serveis té dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i higiene. ! 5. TÈCNIQUES PREVENTIVES NTRODUCCIÓLes tècniques preventives tracten d’evitar o disminuir els riscos derivats del treball i aconseguir que el treball es realitzi en unes condicions adequades que permetin el desenvolupament integral dels treballadors. Existeixen diverses tècniques preventives: SEGURETAT EN EL TREBALL: és el conjunt de mesures que, actuant sobre les causes dels riscos d’accidents de treball, tracten d’eliminar-les i disminuir-les, per a evitar que es produeixin aquests accidents. La seguretat en el treball actua de la forma següent: Dissenyant adequadament els edificis, estructures, etc. Controlant la protecció de màquines, els materials, les eines, els equips, etc.
Controla la roba de treball i la protecció del cap, la cara, els ulls, l’oïda, les extremitats superiors i inferiors i l’aparell respiratoriHIGIENE INDUSTRIAL: és el conjunt de tècniques no mèdiques que s’ocupen d’estudiar, valorar o modificar els agents físics, químics i biològics presents en l’ambient laboral per prevenir l’aparició de malalties professionals en els treballadors exposats. La higiene industrial actua de la forma següent:
Analitza l’ambient que envolta les condicions de treball
Avalua les dades obtingudes per detectar que no sobrepassin els valors que actuen com a límits. Exemple: anàlisi del nivell de contaminants a l’aire
En cas necessari, procedeix a la correcció del problema portant els valors als límits tolerables. ERGONOMIA: és la tècnica que s’encarrega de fer més còmode el treball a l’individu, fent les màquines, les eines i els equips més confortables. L’ergonomia tracta d’adaptar les condicions del treball a les característiques fisiològiques i psicològiques dels treballadors. Els criteris ergonòmics abracen tots els aspectes del treball que poden repercutir en el benestar físic, mental i social dels treballadors per aconseguir que la prestació laboral sigui més favorable. PSICOSOCIOLOGIA: és la tècnica que tracta d’evitar la insatisfacció laboral que pot produir la forma en què estigui organitzat i ordenat el treball, a més de les característiques personals del treballador. Exemples: repartir les tasques, donar temps als treballadors a que s’adaptin, etc. POLÍTICA SOCIAL: són les mesures que legalment i reglamentàriament regulen les condicions de treball i salut, per aconseguir la prevenció dels riscos laborals, així com la regulació de l’actuació dels organismes públics en aquesta prevenció. Exemple: empreses que posen en pràctica la Llei de Prevenció dels Riscos Laborals. MEDICINA LABORAL: actua sobre la salut del treballador en tres vessants: PREVENTIVA: intenta evitar l’aparició de les malalties a través de vacunacions i reconeixements mèdics, assignant als treballadors llocs adequats a les seves característiques si presenten alguna anomalia que els perjudiqui en el desenvolupament de determinats treballs. REPARADORA: tracta de restablir la salut dels treballadors, prestant els auxilis necessaris per a les primeres cures, davant d’accidents o malalties durant el treball. REHABILITADORA: tracta el malalt per tal que recuperi el major grau possible de les seves facultats.
1. ¿Com podem definir la salut segons la OMS?
La OMS és una Organització Mundial de la Salut la qual diu que la salut és una suma d’ equilibri físic, psicològic i social.
Si una persona està completa no té motivació.
Si una persona està incompleta té motivació.
2. ¿Des les variables estudiades, quina creus que afecta més a la salut? ¿Per qué?
La de l’estil de vida perquè si no portes un estil de vida saludable no tens ànims per treballar i no faries una bona feina.
1. Explica la relació entre traball i salut:
El treball influeix a la salut i al treball de manera positiva i negativa i a l’inversa.
2. Comenta almenys 3 aspectes positius i 3 aspectes negatius del treball sobre la salut i a l’ inrrevés: Treball + salut: El treball aporta salut mental (plaer, satisfacció, seguretat… )
Treball - salut: Treball per produir danys en la salut del treballador (estrés)
Salut + treball: Facilita que el treball es realitzi correctament: són millors les capacitat i habilitats).
Salut - treball: Falta de salut disminueix el rendiment.
1. Defineix el concepte de risc laboral amb les teves pròpies paraules:
Són els diferents danys que et pots arribar a causar en l’ àmbit laboral.