Factors Psicosocials, Salut i Pedagogia Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,18 KB

Factors Psicosocials i Salut

Factors Psicosocials

  • Consell i suport emocional
  • Educació per la salut
  • Reinserció social del pacient
  • Orientació a recursos socials i sanitaris
  • Assessorament a professionals sanitaris

Conceptes de Salut

  1. Concepció estàtica: Estat de complet benestar físic, mental i social, i no només l'absència de malaltia.
  2. Concepció dinàmica: Manera de viure autònoma, solidària i joiosa.
  3. Concepció socioecològica: Es dóna en una relació ecològica amb tot el que existeix, tant l'hàbitat natural com l'àmbit social.

Determinants de la Salut

  • Medi ambient
  • Estil de vida
  • Biologia humana
  • Atenció sanitària

Determinants Ambientals

  1. Ambient físic i salut: Problemes com la contaminació ambiental, la degradació ambiental i les agressions de l'ambient físic.
  2. Ambient social i salut: Variables socials rellevants per la seva influència sobre la salut (condicions úniques com l'economia o la guerra, divisió de la societat en estats o classes socials, condicions immutables genètiques).

Model de Salut de Dahlgren i Whitehead (1992)

Explica les desigualtats socials en salut com a resultat de la interacció de diferents nivells de condicions causals, des de l'individu a la comunitat.

Nivells del Model

  1. Individus: Centre del quadre, tenen factors genètics que influeixen en la salut.
  2. Conductes personals i estils de vida: Alimentació, tabac, etc.
  3. Influències socials i comunitàries: Interacció social.
  4. Condicions de vida i treball: Serveis essencials.
  5. El més alt: Condicions econòmiques, culturals i mediambientals (fan pressió a les altres).

Causes de Problemes de Salut en Diferents Etapes de la Vida

  • Maternal: Desnutrició, infeccions, consum d'alcohol, embaràs precoç, malalties cròniques, maltractament físic, pobresa.
  • General: Raça i ètnia, pobresa, nivell socioeconòmic, posició social, exposició a tòxics ambientals.
  • Adolescència: Obesitat, bullying, violència, malalties de transmissió sexual, trastorns mentals, suïcidi, drogodependència, embaràs.

Carta Ottawa per a la Promoció de la Salut

Estratègies de la Carta Ottawa

  1. Creació de polítiques saludables.
  2. Creació d'entorns saludables.
  3. Desenvolupament de potencialitats personals (informació i educació, promoció de l'autoestima, desenvolupament de capacitats i habilitats personals, mitjans de comunicació).
  4. Reforç i enfortiment de l'acció comunitària.
  5. Reorientació del sistema sanitari.

Dominis de la Promoció de la Salut

  1. Cognitiu
  2. Afectiu
  3. Conductual

Mètodes de la Promoció de la Salut

  1. Exposició
  2. Discussió
  3. Solució col·lectiva de problemes
  4. Individualització - ensenyament
  5. Conductual

Malalties Infeccioses

Microorganismes

  • Patògens: produeixen malaltia.

Interacció Microorganisme-Hoste

  • Infecció i resposta immunitària.

Malaltia Infecciosa

  • Infecció latent
  • Infecció patent
  • Període clínic

Models de Transmissió de Malalties

  1. Model clàssic:
    • Transmissió directa
    • Transmissió indirecta
  2. Model específic de transició:
    • Hídrica i alimentària
    • Aèria i contacte directe
    • Malalties immunoprevenibles (relacionades amb la immunodepressió)

Malalties Cròniques

Classificació de Malalties Cròniques

  1. Piedrola (causen mort)
  2. Poca freqüència
  3. Senescència

Prevenció de Malalties Cròniques

  • Primària: Població vulnerable.
  • Secundària: Conseqüències imperceptibles.
  • Terciària: Malaltia, evita complicacions.

Desigualtats Socials en Salut

Eixos de Desigualtat

  • Gènere (horitzontal, vertical)
  • Edat
  • Classe social
  • Ètnia
  • Territori

Pedagogia Social

Rols i Funcions del Pedagog Social

  • Mediador
  • Incitador del procés
  • Organitzador

Objectius de la Pedagogia Social

  • Empoderament comunitari (construcció de ciutadania)
  • Cohesió social

Participació en la Pedagogia Social

  • Simple
  • Consultiva
  • Projectiva
  • Metaparticipació

Metodologia de la Pedagogia Social

  • Dinamització sociocultural
  • Diagnòstic comunitari
  • Treball social

Suport Social

  • Xarxa social: estructura social composta per individus (nodes) connectats per un o més tipus d'interdependència.

Pedagogia Social, Animació Sociocultural, Desenvolupament Comunitari i Acció Comunitària

  • Pedagogia social: Ciència fonamentadora de l'acció educativa, orientada a l'educació social.
  • Animació sociocultural: Mètode propi de la pedagogia comunitària.
  • Desenvolupament comunitari: Dóna resposta a les necessitats de les comunitats.
  • Acció comunitària: Actua com a catalitzadora i dinamitzadora de xarxes socioeducatives.

Consum de Drogues

Tipus de Consum

Consum Esporàdic

  1. Experimental: Temps limitat, no es torna a consumir.
  2. Ocasional: Consum intermitent en quantitats variables.

Consum Crònic

  1. Consum habitual: Regular, alleujar malestar, mantenir rendiment.
  2. Consum compulsiu: Intents, varies vegades al dia, trastorn de comportament.

Prevenció del Consum de Drogues

  • Indicada: Persones amb símptomes d'abús o problemes de conducta.
  • Determinada: Problemes d'addicció.

Intervencions Terapèutiques

  1. Desintoxicació: L'addicte deixa de consumir. Síndrome d'abstinència aguda.
  2. Deshabituació: L'addicte s'enfronta al problema del consum de drogues, neutralitzar factors de consum de drogues (tractament psicoterapèutic).
  3. Reinserció: Orientada a mantenir un nou estil de vida. Centres o tallers ocupacionals, centres educatius.

Procés d'Addicció

  1. Iniciació al consum.
  2. Desenvolupament de l'estat addictiu (sistema cerebral compensa: àrees cerebrals interconnectades per activitat de neurotransmissors). Dopamina (principal neurotransmissor del reforç).
  3. Retirada del consum.
  4. Aparició de recaigudes.

Vies d'Administració de Drogues

  • Oral: Ingestió, mastegat, absorció sublingual.
  • Pulmonar: Inhalació o fumar.
  • Nasal
  • Parenteral: Xeringa, rectal, genital.

Classificació de Drogues

  1. Depressores: Alcohol, heroïna.
  2. Estimulants: Cocaïna, amfetamina.
  3. Psicodislèptiques: Alteren la consciència (cànnabis, LSD).

Dependència Física i Psicològica

  • Dependència física: Necessitat de l'organisme de mantenir els nivells de droga.
  • Dependència psicològica: Desig de repetir l'administració de la droga.

Tractament de les Addiccions

  • Centre ambulatori públic: Prevenció, atenció, suport, incorporació sociolaboral.
  • Comunitat terapèutica: Ambient residencial que utilitza un model jeràrquic d'etapes de tractament amb nivells de responsabilitat (autoajuda).

Entradas relacionadas: