Factors, creixement i gestió empresarial
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,18 KB
Factors humans i organitzatius
Factors humans: Persones vinculades directament o indirectament amb l'empresa: treballadors, propietaris (socis o accionistes) i col·laboradors externs.
Factors tangibles i intangibles: Béns.
Organització: Coordinació de l'estructura empresarial mitjançant la comunicació, l'autoritat i la cooperació, tant a nivell nacional com internacional.
Entorn: Factors que influeixen en l'empresa, però que aquesta no pot controlar. Es divideix en macroentorn (general, afecta a totes les empreses) i microentorn (específic de cada sector).
Conflictes d'objectius
Endògens
- Plantilla: Salaris elevats, estabilitat laboral, conciliació familiar, teletreball i millores en les condicions laborals.
- Socis: Augmentar els beneficis i el valor de l'empresa.
- Empresaris: Augmentar la remuneració, el prestigi professional i el creixement de l'empresa.
Exògens
- Clients: Garantia de qualitat i compliment de les condicions de venda.
- Proveïdors: Cobrament en els terminis establerts.
- Administracions públiques: Cobrament de tributs (impostos, taxes i contribucions especials) en els terminis legals.
- Bancs: Assegurar el compliment dels pagaments dels deutes i augmentar la vinculació financera.
Mètodes de resolució de conflictes
- Negociació: Definició clara d'objectius i límits, amb habilitats com l'empatia, l'assertivitat i la voluntat d'acord.
- Conciliació: Una persona externa facilita la negociació de manera imparcial, sense proposar solucions.
- Mediació: Un mediador imparcial proposa una solució objectiva per a la seva discussió i estudi.
- Arbitratge: Les parts es comprometen a acceptar la solució d'un àrbitre extern.
Creixement empresarial
Intern
- Especialització: Centrar-se en un tipus concret de producte o servei. Exemple: brioixeria sense gluten.
- Diversificació: Augmentar la varietat de productes. Exemple: conserves de peix i verdures.
Extern
- Fusió: Unió de dues o més empreses per crear-ne una de nova.
- Absorció: Una empresa més gran n'adquireix una de més petita, amb la seva clientela i deutes.
- Cooperació: Empreses que col·laboren i comparteixen recursos o informació.
Factors de localització empresarial
- Accés als factors de producció:
- Aprovisionaments i subministraments: proximitat de matèries primeres, aigua, electricitat, etc.
- Treball: disponibilitat de mà d'obra qualificada.
- Capital: bones relacions amb entitats bancàries.
- Costos d'instal·lació: Impostos i comunicacions.
- Característiques de l'entorn:
- Infraestructures de transports i comunicacions.
- Legislació: marc normatiu i ajuts.
- Desenvolupament econòmic de la zona.
- Mercat i competència.
Tràmits per crear una empresa
- Escriptura pública davant de notari.
- Inscripció al Registre Mercantil.
- Obtenció del nom de l'empresa.
- Inscripció a la Seguretat Social i l'Agència Tributària.
- Creació d'un compte bancari.
Teoria neoclàssica o marginalista
L'empresa busca la maximització de beneficis combinant els factors de producció (inputs) de la manera més eficient per oferir productes (outputs).
Tipus de béns segons el seu caràcter
- Béns lliures: Abundants i sense propietari (aire).
- Béns comuns: Pagament indirecte, propietat pública (parc).
- Béns econòmics i serveis: Escassos, cal pagar per obtenir-los (sabates, cotxe, tall de cabells). Els serveis són intangibles, excepte algunes marques.