Factors Clau en l'Adquisició i Retenció de la Memòria

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB

Factors d'Adquisició de la Memòria: Temps i Estratègies

L'associació repetida dels esdeveniments crea entre ells un vincle que permet evocar-ne un quan presentem l'altre.

El temps invertit en l'adquisició afecta la consolidació de la memòria. Com més gran és el temps invertit, més gran és el grau de retenció. Aquesta és la Hipòtesi del temps total, però és una regla restringida i no una llei general. En realitat, si el temps és més curt però està ben aprofitat, una estratègia serà més exitosa que no pas la simple quantitat de temps invertit.

La influència de la distribució de la pràctica: com s'han de distribuir les sessions d'adquisició per maximitzar el resultat (màxima retenció). Hi ha major eficàcia en la pràctica distribuïda. Experiment de Baddeley i Logman.

Els factors temporals són importants, però fonamentalment ho és la forma en què es codifica la informació. Els aspectes que afavoreixen una bona adquisició de la informació i la investigació dels sistemes de codificació i de recuperació porten a l'estudi de les estratègies d'aprenentatge.

Classificació de les Estratègies

Es classifiquen en funció dels objectius, de la tasca i de la complexitat cognitiva. Els procediments principals són:

  1. De repetició: L'objectiu és obtenir un producte idèntic a l'original. Procediments: còpia, repetició, imitació, associació.
  2. D'elaboració: L'objectiu és relacionar la nova informació amb els coneixements previs. Procediments: subratllats, agrupacions, exemples, analogies, etc.
  3. D'organització: L'objectiu és organitzar la informació de manera que la seva estructura interna sigui clara, arxivar-la adequadament i conservar el seu significat. Procediments: mapes conceptuals, metàfores, diagrames, etc.

Per consolidar informació a llarg termini, els aspectes fonamentals són la comprensió i atorgar significat. Com més significatiu és un material, millor s'adquireix i millor es reté, la qual cosa facilita la recuperació.

Com més rica és l'empremta que deixem a la nostra memòria, millor serà el record. Com més codis hi posem, com més detalls codifiquem, més camins d'accés tindrem en el moment de la recuperació.

Factors del Material a Memoritzar

Material No Significatiu

Exemple: síl·labes sense sentit.

  • Facilitat d'associació: Ex: BIC = bolígraf.
  • Pronunciabilitat: L'estructura s'assembla al llenguatge. Ex: MUN, ROC, TEN.
  • Longitud de les síl·labes: Com més llargues, més complicat.

Material Significatiu

  • Facilitat d'associació: Ex: blanc-negre.
  • Freqüència d'ús del llenguatge: Més fàcil recordar si són freqüents.
  • Grau amb què s'evoquen imatges visuals concretes: Les paraules concretes es recorden millor que les abstractes.
  • Longitud de les paraules.

Gradació de la Dificultat

Existeix una gradació en el grau de sistematització del material:

  1. Paraules > síl·labes sense sentit.
  2. Paraules concretes > abstractes.
  3. Paraules agrupades > paraules de diferents categories.
  4. Frases > paraules sense ordre gramatical.
  5. Paràgrafs i relats > material sense organització.

El material pictòric (dibuixos, cares, etc.) té una major capacitat de ser recordat.

Efecte de Posició Serial

L'efecte de posició serial fa que es recordin amb més facilitat els ítems inicials (efecte de primacia) i els últims (efecte de proximitat o recència). El gràfic típic té forma de U.

Entradas relacionadas: