Explorando a Lingua Galega: Fenómenos Lingüísticos, Dialectos e a Nova Narrativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 9,14 KB

Fenómenos Fonéticos e Lexicais na Lingua Galega

Cambios Fonéticos

  • Aférese: Supresión de sons ao inicio da palabra (Ex: maxinar por imaxinar).
  • Síncope: Supresión de sons no interior da palabra (Ex: pra por para).
  • Apócope: Supresión de sons ao final da palabra (Ex: Ourens por Ourense).
  • Prótese: Adición de sons ao inicio da palabra (Ex: arradio por radio).
  • Epéntese: Adición de sons no interior da palabra (Ex: ademirar por admirar).
  • Paragoxe: Adición de sons ao final da palabra (Ex: facere por facer).
  • Asimilación: Un son adquire trazos doutro son próximo (Ex: samáforo por semáforo).
  • Disimilación: Un son perde trazos comúns con outro son próximo (Ex: sasenta por sesenta).
  • Harmonización vocálica: Unha vogal inflúe noutra dentro da palabra (Ex: pidir por pedir).

Mecanismos de Cohesión Textual

  • Recorrencia: Repetición de elementos (Ex: Había un home na porta. O home levaba gabardina.).
  • Substitución: Emprego de outras formas para evitar repeticións (pronomes, sinónimos...).
  • Elisión: Omisión de elementos xa aparecidos anteriormente.
  • Marcadores Discursivos: Elementos que conectan partes do texto (conxuncións, adverbios...).

Relacións Semánticas

  • Antonimia: Oposición de significados.
    • Complementaria: posible-imposible (a afirmación dun implica a negación do outro).
    • Gradual: frío-quente (existen graos intermedios).
    • Recíproca: pai-fillo (un implica o outro).
  • Sinonimia: Semellanza de significados.
    • Absoluta: Intercambiables en todos os contextos (moi rara).
    • Parcial: Intercambiables só nalgúns contextos.
  • Polisemia: Unha palabra con varios significados relacionados.
  • Homonimia: Palabras con forma igual ou similar pero significados distintos.
    • Absoluta (Homógrafos): Escríbense igual, soan igual, distinto significado (Ex: banco de sentar / banco de diñeiro).
    • Parcial (Homófonas): Soan igual, escríbense distinto, distinto significado (Ex: vaca / baca).

Perífrases Verbais

Perífrases Aspectuais

  • Inicio da acción: Comezar a + inf, Poñerse a + inf.
  • Continuidade: Estar + xer, Seguir/continuar + xer.
  • Reiteración: Volver a + inf.
  • Finalización: Acabar de + inf, Deixar de + inf, Rematar de + inf.

Perífrases de Modo

  • Ir + xer, Vir + xer, Andar + xer.

Perífrases de Obrigatoriedade

  • Ter que + inf, Haber que + inf, Deber + inf.

Perífrases de Probabilidade

  • Deber de + inf.

Perífrases de Intención

  • Ir a + inf, Estar a piques de + inf, Estar por + inf.

Variedade Lingüística e Dialectos do Galego

A variedade lingüística mostra que unha lingua non é uniforme, senón que cambia segundo quen, onde, como e para que se use. Todas esas formas son válidas dentro do idioma.

En Galicia hai 3 grandes bloques dialectais: occidental, central e oriental, e cada un ten unhas características propias.

Bloque Occidental

  • Características xerais: Plural en -ns (cans), gheada (ghato), seseo (total ou parcial), ditongo -oi- (noite), terminación -án (irmán), pronome tónico ti, pronome átono el.
  • Áreas:
    • Fisterrá: Cheísmo (chegou por chegou), terminación -iu (cantíu), seseo total.
    • Bergantiñá: Seseo parcial, non cheísmo, terminación -iu.
    • Pontevedresa: Terminación -eu (canteu).

Bloque Central

  • Características xerais: Plural en -s (cans), gheada (nalgunhas zonas), non seseo, ditongo -oi- (noite), terminacións -ao/-a (irmao/irmá), pronome tónico ti, formas do artigo ca-/cua- (coa/coa).
  • Áreas:
    • Mindoniense: Uso de nosoutros, léxico específico (felgo).
    • Lucu-Auriense: Demostrativos iste, ise, aquil; pronome il; posesivo culle.
    • Central de Transición: Ditongos -oi- e -ui- (nuite), demostrativo este, pronome el.

Bloque Oriental

  • Características xerais: Plural en -is (canis), ausencia de gheada, ausencia de seseo, ditongo -ui- ou monotongación en -u- (nuite/nute), terminacións -ao/-a (irmao/irmá), pronome tónico tu, diminutivo -ín, forma do artigo cua-.
  • Áreas:
    • Asturiana: Léxico específico (avolo), terminación -ín por -iño.
    • Ancaresa: Vogais nasais, posible gheada por influencia.
    • Zamorana: Teísmo (uso de te por che).
    • Oriental-Central: Terminación -ius (cantíus).

A Nova Narrativa Galega (NNG)

Contexto Histórico e Literario

A Nova Narrativa Galega (NNG) xorde como resposta á necesidade de renovar a narrativa galega tras os anos de parón provocados pola Guerra Civil e a ditadura franquista. A partir dos anos 50, coa creación da editorial Galaxia, comeza a recuperación da literatura en galego. Fórmase un grupo de autores e autoras que rompen coas fórmulas tradicionais e incorporan novas técnicas e temáticas modernas, inspiradas pola narrativa europea e americana.

Características Principais da NNG

  1. Influencia dos grandes escritores universais (Kafka, Faulkner, Joyce, Sartre...).
  2. Temas tratados:
    • O absurdo existencial, a violencia, o sexo, a soidade, a morte e a opresión.
    • Crítica á sociedade de consumo e á represión franquista.
  3. Personaxes:
    • Antihéroes, desarraigados, violentos, marxinais.
    • Escasa descrición externa, foco no mundo interior.
  4. Técnicas narrativas novas:
    • Monólogo interior, multiperspectivismo, narrador en 1ª persoa.
    • Saltos temporais (analepse/prolepse), tempo narrativo reducido.
    • Espazos simbólicos, pechados, urbanos.
    • Estilo onírico, influencia do subconsciente.
    • Obxectalismo (os obxectos cobran importancia simbólica).
  5. Lingua moderna, máis urbana e complexa: Non busca entreter, senón provocar a reflexión no lector.

Autores e Obras Representativas

Xosé Luís Méndez Ferrín (Ourense, 1938)

Un dos grandes referentes da literatura galega contemporánea, combinando creación estética, compromiso político e renovación formal.

  • Etapa NNG:
    • Perceval e outras historias e O crepúsculo e as formigas: Relatos con personaxes perturbados en contextos violentos.
    • Arrabaldo do norte: Novela sobre un home perdido nun espazo urbano enigmático.
  • Etapa de compromiso político (anos 70):
    • Retorno a Tagen Ata: Alegoría do nacionalismo galego.
    • Antón e os inocentes, Elipsis e outras sombras, Crónica de Nós: Denuncian a represión franquista.
  • Etapa de madurez (desde 1980):
    • Mestura mitos, política e lirismo: Amor de Artur, Arnoia, Arnoia, Bretaña Esmeraldina, No ventre do silencio.

Carlos Casares (Xinzo de Limia, 1941 – Vigo, 2002)

Narrador centrado en contar historias con claridade, combinando realismo e invención.

  • Etapa NNG (ata finais dos 70):
    • Literatura máis realista ca doutros autores da NNG.
    • Vento ferido: Relatos sobre a mocidade na represión franquista.
    • Cambio en tres e Xoguetes para un tempo prohibido: Novelas con trasfondo biográfico e crítica social.
  • Etapa de madurez:
    • Abandona o experimentalismo e aposta por estruturas máis clásicas.
    • Ilustrísima, Os mortos daquel verán, Deus sentado nun sillón azul, O sol do verán: Afonda en temas coma a intolerancia, a guerra, a liberdade ou a morte, con personaxes ben perfilados e tramas máis lineais.

Entradas relacionadas: