Explorando os Conceptos Filosóficos da Verdade: Perspectivas e Debates
Enviado por Miguel y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 8,76 KB
1. O Problema da Verdade
A verdade é necesaria e útil para o ser humano. Ante un saber, precisamos que:
- O que saibamos sexa verdade.
- Saibamos que o que sabemos é verdade.
O problema da verdade suscita dúas preguntas fundamentais:
- Que é a verdade?
- O problema da certeza.
A filosofía tratou de resolver o problema da certeza establecendo criterios que permitan determinar con seguridade a verdade do que se pensa.
2. A Verdade como Autenticidade
O falso é o que non é auténtico. O conxunto de trazos polos que algo é o que é denomínase esencia. Esta é universal, polo que a comparten todos os individuos pertencentes ao mesmo tipo de cousas. Cando eses trazos se cumpren dun modo exemplar, convértense nun modelo.
Podemos dicir que algo é verdadeiro cando realiza a súa esencia dun modo exemplar. Aínda así, nunca poderá realizarse plenamente a esencia de algo; sempre hai algún "pero". A esencia é o ideal ao que as cousas deben aspirar, mesmo sabendo que non o poden cumprir.
Ao longo da historia da filosofía existiron autores como Platón, que afirmaron a existencia de ideais que se deben cumprir, e outros como Guillermo de Ockham, que negaron que:
- Existan esencias universais.
- Existan ideas ("ideas exemplares") ás que os individuos teñen que parecerse para determinar a autenticidade.
3. A Verdade como Coherencia Lóxica
A veracidade ou falsidade das proposicións analíticas establécense en función do principio de non contradición, por coherencia lóxica. As proposicións analíticas expresan pensamentos que non podemos pensar doutro xeito.
Características:
- Verifícanse mediante o principio de non contradición.
- Non son empíricas; non se establecen por medio da experiencia.
- Son necesarias, porque non se pode pensar doutro xeito.
- Son universais, todos pensan igual.
Estas proposicións expresan o coñecemento das ciencias formais: lóxica e matemáticas, que configuran o seu saber polo método axiomático. Un sistema axiomático é verdadeiro se del non se deducen proposicións contraditorias.
Problema da Certeza:
Podemos estar seguros da verdade das proposicións da lóxica e das matemáticas? Da verdade das matemáticas, non (por exemplo, "O todo é maior que as partes"). Isto está xustificado polo teorema da incompletitude (Kurt Gödel), polo cal temos a certeza de que non podemos ter a seguridade de que dun conxunto de axiomas non se deduzan proposicións contraditorias. Polo tanto, Matemáticas ≠ Certeza.
Problema da Universalidade:
Podemos estar seguros de que as proposicións analíticas son universais?
- A lóxica que empregamos ao pensar é a mesma en todas as culturas?
- Por que, se todos aplicamos a lóxica ao pensar e as proposicións analíticas usan as regras da lóxica, non todos entendemos as proposicións? Non son universais?
4. A Verdade como Correspondencia
Esta concepción da verdade baséase en se o que pensamos ou dicimos se corresponde ou non coa realidade.
Orixe dos Xuízos:
De onde proveñen os xuízos? Da percepción e a intelixencia, polo que a veracidade dos xuízos dependerá de se as bases son ou non fiables.
Engánannos os Sentidos?
Argumentos a favor:
- Son selectivos: móstrannos só unha parte da realidade, unicamente os necesarios para a supervivencia.
- Existen os erros perceptivos, como as ilusións ópticas. As cousas non son o que parecen.
- A lei da constancia perceptiva distorsiona os obxectos, atribuíndolles unhas calidades das que carecen; non todos percibimos o mesmo, nin do mesmo xeito.
Argumentos en contra:
- Se nos enganasen, a supervivencia sería imposible, e non o é.
- Os que din que os sentidos nos ofrecen unha información enganosa da realidade teñen que ter a información correcta, e non a teñen, polo que non se poden comparar.
- Quen di que os sentidos enganan, di que só o fan ás veces.
- O erro non é dos sentidos, senón da intelixencia que fai malas interpretacións.
- Os sentidos ofrécennos un síntoma da realidade percibida, cuxas interpretacións ten que facer a intelixencia, que ás veces se equivoca.
A Intelixencia Engánanos?
Argumentos a favor:
- Equivocámonos aínda facendo as operacións máis elementais.
- Existe a posibilidade de que a realidade non se organice segundo as leis que rexen a nosa intelixencia.
- Se a intelixencia nos dese unha información correcta sobre a realidade, e sendo a realidade a mesma, todas as interpretacións do mundo deberían coincidir.
Argumentos en contra:
- Se se equivocase tanto, a vida non sería posible, e si que o é.
- Cada vez coñecemos máis datos sobre a realidade na que vivimos, o que non sería posible se non tivésemos o poder de desentrañar o misterio do mundo.
5. A Verdade como Consenso
O establecemento da verdade nas comunidades humanas ten que:
- Facerse en condicións de liberdade: todos os expertos poden ofrecer os seus argumentos.
- Facerse en condicións de igualdade: non se teñen en conta nada máis que os argumentos.
Problemas: É posible o consenso?
Argumentos a favor da dificultade do consenso:
- É imposible que haxa algo en común entre os participantes dun diálogo, debido ás distintas perspectivas que cada individuo ten da realidade.
- Polo tanto, non hai posicións iguais, nin observacións iguais, nin experiencias do mundo iguais.
- Así como podemos apelar á comunicación, tamén podemos falar de incomunicación.
- Desde a perspectiva persoal, sentímonos incomprendidos, e desde a perspectiva social, a discrepancia parece insalvable entre culturas, relixións e comunidades.
O consenso garante a verdade do acordado?
- O primeiro que pensamos é que non, xa que ao longo da historia déronse por verdadeiras teorías que logo resultaron ser falsas.
- Pero tamén pode argumentarse o contrario, xa que un consenso só pode cambiarse se se ten un mellor fundamentado que o anterior.
- Ao final, o carácter histórico do coñecemento humano reforza a teoría da verdade en lugar de refutala.
6. A Verdade como Utilidade Pragmática
O coñecemento é obxectivo cando os intereses que o animan non o terxiversan, cando responde só á verdade da verdade. Pero isto, é posible?
Pode o ser humano querer o coñecemento polo coñecemento sen un interese propio?
Os defensores desta verdade din que non, que sempre defende un interese. Dito doutra forma, a verdade é un concepto ético. Utilízase para a vida plena, é dicir, é unha categoría moral.
Argumentos en contra:
- Non está claro que o ser humano non poida ter vontade de verdade, que non poida querer o coñecemento polo coñecemento mesmo.
- Para dicir que nos movemos por intereses, temos que estar seguros de que o que dicimos é verdade, polo que estamos apelando á verdade como correspondencia.
7. A Verdade como Cumprimento
Ten sentido falar de "verdade" en relixión? Refírese ás crenzas indemostrables e subxectivas?
O interesante da relixión é que propón unha concepción da verdade: a verdade como cumprimento dunha promesa. Cristo promete que, se seguen ao Pai, salvaranse. Esta concepción remite a verdade ao tempo futuro, e o que a verdade nos esixe é un compromiso vital que abarca a vida enteira; é un "camiño" froito dunha forma de vida que se adopta libremente.
Pregunta Final:
En relixión, ten sentido falar de verdade?