Exploració de l'Entorn i Mètode Científic en la Infància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,32 KB

Eix 3: L'Infant i la Descoberta Curiosa de l'Entorn

La Competència Específica 3 (CE 3) convida a explorar i reconèixer elements i fenòmens del món natural, establint relacions entre la pròpia acció i les conseqüències que se'n deriven, per iniciar hàbits de sostenibilitat i conservació de l'entorn.

Els infants aprenen millor quan poden interactuar amb el seu entorn immediat. Aquesta competència els convida a investigar de forma activa (remenar la terra, observar l’aigua, tocar plantes o pedres) i a fer-se preguntes sobre el què i el com d’aquests fenòmens. Així es desperta la curiositat natural i es construeixen significats reals a través de l’experiència. En relacionar cada acció (per exemple, regar una planta) amb la seva conseqüència (planta que creix i floreix), l’infant entén el cicle de la vida i la importància de la cura del medi. Aquest aprenentatge sensorial i reflexiu és la base per avaluar, en el dia a dia, pràctiques com el reciclatge, l’estalvi d’aigua o la recollida de residus, iniciant així hàbits ecosaludables des de molt petits.

Sabers Clau per a la Indagació en el Medi Natural

Segon cicle:

  • Experimentació amb elements naturals (aigua, terra i aire).
  • Descobriment de característiques i comportaments (pes, capacitat, volum…).
  • Ús d'instruments d'observació tant analògics com digitals: lupes, balances i sensors per a la recollida i l'anàlisi posterior de dades.
  • Respecte pels éssers vius i els recursos naturals.

Activitat Pràctica: L'Aigua i la Salut de les Plantes

Cada infant rega una planta amb una quantitat diferent d’aigua (p. ex., 50 ml, 100 ml, 150 ml). Marquem el nivell inicial de la planta i observem durant dies com canvia (fulles tombades, nova brotació). Concloem en grup: com afecta la quantitat d’aigua a la salut de la planta i per què cal cuidar el consum d’aquest recurs.

Conceptes Teòrics i Metodològics

Instruments d'observació:

  • Lupes de mà: x10 o x8 augment (infantil).
  • Lupa binocular: x20 fins a x40 (cicle mitjà).
  • Lupa digital: Bona precisió (important a l'aula).

Electricitat estàtica:

Excés de càrrega elèctrica en una zona poc conductiva.

Variables metodològiques:

  • Paper del mestre.
  • Paper de l'alumne.
  • Materials i recursos.
  • Espai.
  • Temps.

Bones preguntes per a l'aprenentatge:

  1. Preguntes contextualitzades: Útils per als més petits.
  2. Preguntes productives: Connecten amb coneixements previs.
  3. Preguntes amb pistes: Preguntes amb una introducció.
  4. Preguntes que el mestre vol preguntar: Fer entendre la pregunta.

Currículum: Models científics:

  1. Model de matèria: Explicar propietats.
  2. Model d'ésser viu: Comprendre nutrició, relació i reproducció.
  3. Model de Terra i univers: Processos geològics.
  4. Model de sistemes físics: Forces i energies.

Ecosistema:

Part física, biòtop i biocenosi. Ens apropa a elements de l'entorn.

Construcció del coneixement científic:

  1. Idees prèvies.
  2. Diàleg científic estructurat.
  3. Experimentació oberta.
  4. Procés d'investigació.
  5. Docent com a mediador.

La V de Gowin: Una Eina per a la Recerca Científica

La V de Gowin és un esquema en forma de “V”: a l’esquerra hi ha tot l’aspecte conceptual (marc teòric, preguntes de recerca, hipòtesi) i a la dreta la part metodològica (disseny experimental, recollida de dades, anàlisi). Serveix per fer visible el recorregut des del qual sabem o volem saber fins a com comprovem les nostres idees; així l’alumne es fa més conscient del seu propi procés i reflexiona sobre cada pas.

Exemple Pràctic: Demostrar que l'Aire Ocupa Espai

Pregunta central:

Com podem demostrar que l'aire ocupa espai?

Frases amb els conceptes clau:

  • L'aigua i l'aire tenen dues densitats diferents.
  • L'aire exerceix una pressió que no deixa baixar l'aigua.
  • Posem de manifest que l'aire existeix.

Conceptes relacionats:

  • Aire, Gasos → Fluids.
  • Aire calent/fred, Atmosfera.
  • Densitat.
  • Aigua → Dissolvent universal, Líquid, Molècules.
  • Pressió, Pascals → unitat de mesura de la pressió.
  • L'aire calent agafa més humitat.
  • Tensió superficial de l'aire.

Materials per a l'estudi:

  • Erlenmeyer.
  • Embut.
  • Plastilina.
  • Got de paper.
  • Cartolina.

Procediment experimental:

  1. Pressió i aire dins l'erlenmeyer: Tapar l'embut amb plastilina a l'entrada. Afegir aigua per l'embut. Observar que l'aigua no baixa.
  2. Got amb cartolina: Omplir el got amb aigua. Tapar amb una cartolina i girar cap avall.
  3. Tensió superficial: Omplir un recipient amb aigua. Col·locar una agulla perquè floti. Observar que la tensió superficial de l'aigua pot sostenir petits objectes.

Registre de dades:

  • La pressió atmosfèrica exerceix més força que l'aire del got.
  • L'aire de l'erlenmeyer no deixa passar l'aigua perquè no pot sortir.

Conclusions:

  • L’aire ocupa espai i exerceix pressió.
  • La pressió atmosfèrica pot ser superior al pes de l’aigua i provocar efectes com el de la “ventosa”.
  • La tensió superficial de l’aigua és capaç de sostenir objectes petits si no es trenca.
  • L’aire calent té menys densitat i pot contenir més humitat que l’aire fred.

Altres Conceptes Teòrics

La Processionària del Pi:

  • Contribueix a la renovació dels pins.
  • S'alimenten d'acicules.
  • És una espècie autòctona, no invasora, tot i que les erugues poden ser urticants.
  • Afecten humans i mascotes pels seus pèls urticants.
  • Aporta beneficis a l'ecosistema.
  • Molts animals s'alimenten d'elles:
    • Ous: formigues i vespes.
    • Erugues primerenques: ocells.
    • Erugues: corb i merla.
    • Arnes: ratpenats.
  • Els Cordyceps (paràsits) afecten la processionària.
  • A l'estiu, les pupes es transformen en arnes adultes.
  • De nit, pugen als pins i ponen ous.
  • Els ous fan eclosió a les fulles.
  • Les erugues muden la pell per créixer i presenten colors diferents.
  • S'agrupen en bosses blanques per protegir-se del fred.

Recursos educatius:

  • Cesire: Préstec d'animals invertebrats.
  • Activitum: Portal d'activitats educatives a Catalunya que ofereix propostes com visites a museus o tallers.

Tipus de preguntes:

  • Reproductives: Basades en la memorització.
  • Productives: Fomenten la connexió d'idees.

Tipus de teoria:

  • Implícita: En acció, l'infant fa una cosa i l'explica.
  • Científica: Teoria reflexiva (adult).

Entradas relacionadas: