Exploració de l'Entorn i Mètode Científic en la Infància
Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,32 KB
Eix 3: L'Infant i la Descoberta Curiosa de l'Entorn
La Competència Específica 3 (CE 3) convida a explorar i reconèixer elements i fenòmens del món natural, establint relacions entre la pròpia acció i les conseqüències que se'n deriven, per iniciar hàbits de sostenibilitat i conservació de l'entorn.
Els infants aprenen millor quan poden interactuar amb el seu entorn immediat. Aquesta competència els convida a investigar de forma activa (remenar la terra, observar l’aigua, tocar plantes o pedres) i a fer-se preguntes sobre el què i el com d’aquests fenòmens. Així es desperta la curiositat natural i es construeixen significats reals a través de l’experiència. En relacionar cada acció (per exemple, regar una planta) amb la seva conseqüència (planta que creix i floreix), l’infant entén el cicle de la vida i la importància de la cura del medi. Aquest aprenentatge sensorial i reflexiu és la base per avaluar, en el dia a dia, pràctiques com el reciclatge, l’estalvi d’aigua o la recollida de residus, iniciant així hàbits ecosaludables des de molt petits.
Sabers Clau per a la Indagació en el Medi Natural
Segon cicle:
- Experimentació amb elements naturals (aigua, terra i aire).
- Descobriment de característiques i comportaments (pes, capacitat, volum…).
- Ús d'instruments d'observació tant analògics com digitals: lupes, balances i sensors per a la recollida i l'anàlisi posterior de dades.
- Respecte pels éssers vius i els recursos naturals.
Activitat Pràctica: L'Aigua i la Salut de les Plantes
Cada infant rega una planta amb una quantitat diferent d’aigua (p. ex., 50 ml, 100 ml, 150 ml). Marquem el nivell inicial de la planta i observem durant dies com canvia (fulles tombades, nova brotació). Concloem en grup: com afecta la quantitat d’aigua a la salut de la planta i per què cal cuidar el consum d’aquest recurs.
Conceptes Teòrics i Metodològics
Instruments d'observació:
- Lupes de mà: x10 o x8 augment (infantil).
- Lupa binocular: x20 fins a x40 (cicle mitjà).
- Lupa digital: Bona precisió (important a l'aula).
Electricitat estàtica:
Excés de càrrega elèctrica en una zona poc conductiva.
Variables metodològiques:
- Paper del mestre.
- Paper de l'alumne.
- Materials i recursos.
- Espai.
- Temps.
Bones preguntes per a l'aprenentatge:
- Preguntes contextualitzades: Útils per als més petits.
- Preguntes productives: Connecten amb coneixements previs.
- Preguntes amb pistes: Preguntes amb una introducció.
- Preguntes que el mestre vol preguntar: Fer entendre la pregunta.
Currículum: Models científics:
- Model de matèria: Explicar propietats.
- Model d'ésser viu: Comprendre nutrició, relació i reproducció.
- Model de Terra i univers: Processos geològics.
- Model de sistemes físics: Forces i energies.
Ecosistema:
Part física, biòtop i biocenosi. Ens apropa a elements de l'entorn.
Construcció del coneixement científic:
- Idees prèvies.
- Diàleg científic estructurat.
- Experimentació oberta.
- Procés d'investigació.
- Docent com a mediador.
La V de Gowin: Una Eina per a la Recerca Científica
La V de Gowin és un esquema en forma de “V”: a l’esquerra hi ha tot l’aspecte conceptual (marc teòric, preguntes de recerca, hipòtesi) i a la dreta la part metodològica (disseny experimental, recollida de dades, anàlisi). Serveix per fer visible el recorregut des del qual sabem o volem saber fins a com comprovem les nostres idees; així l’alumne es fa més conscient del seu propi procés i reflexiona sobre cada pas.
Exemple Pràctic: Demostrar que l'Aire Ocupa Espai
Pregunta central:
Com podem demostrar que l'aire ocupa espai?
Frases amb els conceptes clau:
- L'aigua i l'aire tenen dues densitats diferents.
- L'aire exerceix una pressió que no deixa baixar l'aigua.
- Posem de manifest que l'aire existeix.
Conceptes relacionats:
- Aire, Gasos → Fluids.
- Aire calent/fred, Atmosfera.
- Densitat.
- Aigua → Dissolvent universal, Líquid, Molècules.
- Pressió, Pascals → unitat de mesura de la pressió.
- L'aire calent agafa més humitat.
- Tensió superficial de l'aire.
Materials per a l'estudi:
- Erlenmeyer.
- Embut.
- Plastilina.
- Got de paper.
- Cartolina.
Procediment experimental:
- Pressió i aire dins l'erlenmeyer: Tapar l'embut amb plastilina a l'entrada. Afegir aigua per l'embut. Observar que l'aigua no baixa.
- Got amb cartolina: Omplir el got amb aigua. Tapar amb una cartolina i girar cap avall.
- Tensió superficial: Omplir un recipient amb aigua. Col·locar una agulla perquè floti. Observar que la tensió superficial de l'aigua pot sostenir petits objectes.
Registre de dades:
- La pressió atmosfèrica exerceix més força que l'aire del got.
- L'aire de l'erlenmeyer no deixa passar l'aigua perquè no pot sortir.
Conclusions:
- L’aire ocupa espai i exerceix pressió.
- La pressió atmosfèrica pot ser superior al pes de l’aigua i provocar efectes com el de la “ventosa”.
- La tensió superficial de l’aigua és capaç de sostenir objectes petits si no es trenca.
- L’aire calent té menys densitat i pot contenir més humitat que l’aire fred.
Altres Conceptes Teòrics
La Processionària del Pi:
- Contribueix a la renovació dels pins.
- S'alimenten d'acicules.
- És una espècie autòctona, no invasora, tot i que les erugues poden ser urticants.
- Afecten humans i mascotes pels seus pèls urticants.
- Aporta beneficis a l'ecosistema.
- Molts animals s'alimenten d'elles:
- Ous: formigues i vespes.
- Erugues primerenques: ocells.
- Erugues: corb i merla.
- Arnes: ratpenats.
- Els Cordyceps (paràsits) afecten la processionària.
- A l'estiu, les pupes es transformen en arnes adultes.
- De nit, pugen als pins i ponen ous.
- Els ous fan eclosió a les fulles.
- Les erugues muden la pell per créixer i presenten colors diferents.
- S'agrupen en bosses blanques per protegir-se del fred.
Recursos educatius:
- Cesire: Préstec d'animals invertebrats.
- Activitum: Portal d'activitats educatives a Catalunya que ofereix propostes com visites a museus o tallers.
Tipus de preguntes:
- Reproductives: Basades en la memorització.
- Productives: Fomenten la connexió d'idees.
Tipus de teoria:
- Implícita: En acció, l'infant fa una cosa i l'explica.
- Científica: Teoria reflexiva (adult).