Exercicis de Llengua Catalana: Anàlisi Textual i Gramàtica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB

Anàlisi Lingüística i Tipologies Textuals

8. Anàlisi del Text: La Petjada Genètica

1. Tema, Intenció, Emissor, Receptor, Canal i Àmbit d'Ús

  • Tema: Especialitzat
  • Intenció: Objectiva
  • Emissor: Especialista
  • Receptor: Especialista
  • Canal: Escrit
  • Àmbit d'ús: Formal

2. Funció del Llenguatge i Tipus de Registre

La funció del llenguatge del text és referencial, ja que s'està informant sobre un procediment científic i els seus processos. El tipus de registre és formal, ja que té contingut científic.

3. Gènere i Tipologia Textual

El gènere textual és informatiu, ja que té com a objectiu principal transmetre coneixements. La tipologia textual seria un text científic o divulgatiu.

4. Sinònims dels Mots Destacats

  • Repeticions: Iteracions
  • Longitud: Mida
  • Relació: Vincle
  • Desplaçar: Moure
  • Força: Obliga
  • Dens: Compacte
  • Petjada: Rastre

3. Identificació de Gènere i Tipologia Textual

  • L'any vinent serà bastant bo en termes del cor per als Àries. Horòscop, predictiu.
  • Una persona expressa als Mossos una situació de greuge. Denúncia, argumentatiu.
  • Un polític parla als ciutadans en època d'eleccions. Campanya electoral, argumentatiu.
  • Demano a la secretària un duplicat del títol de Batxillerat. Sol·licitud, expressiva.
  • Paga'n 2 i emporta-te'n 3. Publicitari, anunci.
  • El relat La Blancaneus. Conte, narratiu.

Gramàtica i Morfologia

2. Anàlisi de Funcions Sintàctiques Subordinades

Identificació de la funció de la clàusula subordinada.

  • Aquest nen sembla que estigui malalt. Subj (Subordinada Subjectiva)
  • Es queixaven que tenien fred. CRV (Complement de Règim Verbal)
  • Celebraren la cerimònia per a tots els qui feien la comunió. CI (Complement Indirecte)
  • Té la confiança que aprovarà l'examen. CN (Complement del Nom)
  • Estic encantat de canviar de feina. CAdj (Complement de l'Adjectiu)
  • Li va prometre que aniria a la festa. CD (Complement Directe)
  • En aquests temps és difícil comprar-se un cotxe. Subj (Subordinada Subjectiva)
  • S'arrisca que tot se li giri en contra. CRV (Complement de Règim Verbal)

4. Anàlisi Morfològica: Separació i Tipus de Formació

Anàlisi de la formació de les paraules (N=Nom, Adj=Adjectiu, V=Verb).

  • Pelada: Pel-ada / N+N
  • Banyut: Bany-ut / N+Adj
  • Flanquejar: Flan-quejar / N+V
  • Vibració: Vibra-ció / V+N
  • Escalinata: Escalin-ata / N+N
  • Canonada: Cano-nada / N+N
  • Vilatà: Vila-tà / N+Adj
  • Neguitejar: Negui-tejar / V+V

7. Tipus de Formació de Mots i Fraseologia

Identificació del tipus de mot o expressió.

  • Actualment ens trobem davant un conjunt de successos prou importants. (Derivat / Fraseologia)
  • La meva mare treballa com a ATS en un centre hospitalari. (Sigla / Derivat)
  • Hem de fer via per enllestir el trencaclosques abans que l’altre grup. (Fraseologia / Derivat / Composició)
  • El pretendent de la meva cosina li ha regalat un vestit color maragda. (Derivat / Composició)
  • El càtering per al meu casament s'anunciarà per l'altaveu. (Manlleu / Derivat / Composició)

9. Pronominalització de Complements

Substitució dels complements per pronoms febles.

  • Les àvies passejaven tranquil·les pel jardí. Les àvies passejaven-hi tranquil·les.

    Anàlisi original: CCM / CCL

  • Explico els problemes als meus alumnes. Els hi explico.

    Anàlisi original: CD / CI

  • Una pedra colpeja el noi al cap. L’hi colpeja.

    Anàlisi original: CD / CCL

  • En Jaume s'ha fet gran. S’hi ha fet gran.

    Anàlisi original: CD

  • Recita poemes a l'avi. L'hi recita.

    Anàlisi original: CD / CI

  • Demana el compàs al teu company. Demana-li el compàs.

    Anàlisi original: CD / CI

Fonètica i Prosòdia

5. Identificació de Sibilants (/s/ i /z/)

Transcripció fonètica de les sibilants en els sintagmes.

  • les innocents: /z/ /s/ /s/
  • cent peus: /s/ /s/
  • focs de Sant Joan: /z/ /z/
  • els somnis: /s/ /s/ /s/
  • esmorzar d'escola: /z/ /z/ /z/ /s/
  • alçar-se en armes: /s/ /z/ /z/

6. Fenòmens Prosòdics: Elisions i Enllaços

Identificació dels fenòmens prosòdics (enllaç [‿] i elisió [⦵]).

  • Entre lladres no [⦵] es perd res.
  • Molta fressa [‿] i poca [⦵] endreça.
  • La roba bruta [⦵] es renta a [⦵] casa.
  • Jovent [‿] i enteniment no hi [‿] és tot a [‿] un temps.

Redacció i Argumentació

1. Text Argumentatiu: Ús dels Transports Públics

L'ús dels transports públics és essencial per diverses raons. En primer lloc, contribueix a reduir la contaminació i millorar la qualitat de l'aire.

A més, ofereix una opció econòmica per desplaçar-se, ja que els costos són més baixos que mantenir un vehicle privat.

D'altra banda, afavoreix la mobilitat de les persones, sobretot en grans ciutats on el trànsit és un problema.

Altres beneficis clau:

  • Promou un estil de vida més saludable, ja que caminar fins a les parades o estacions pot afavorir l'exercici físic.
  • És una opció més sostenible, ja que permet compartir recursos i reduir la necessitat de nous vehicles.

En conclusió, l'ús dels transports públics no només és convenient, sinó també beneficiós per al medi ambient i la comunitat.

Entradas relacionadas: