Evolució de la Literatura Infantil i Juvenil: una Perspectiva Històrica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,88 KB
Evolució de la Literatura Infantil i Juvenil
Emissor, Destinatari, Producte i Institució
Emissor: El concepte d'autor és complex. No només és qui escriu el text original, sinó també qui el transcriu i adapta. A l'edat mitjana, autors eren transcriptors, editors, comentaristes, etc. L'obra literària no sempre és fruit d'una creació individual.
Destinatari: Segons Itamar Even-Zohar, el consum no és sinònim de lectura. Durant segles, la difusió literària ha estat oral. Sovint accedim a textos sense haver-los llegit (consum indirecte).
Producte: No només els textos, sinó el que transmeten. Apareixen categories com "llibre infantil" o "llibre d'adults" segons l'argument i la complexitat. També els gèneres i classificacions temàtiques (segles XVIII-XIX).
Institució: Estableixen normes i valors. En literatura: la crítica literària (jutja, premia, ignora). Hi ha molts premis per a adults i pocs per a literatura infantil i juvenil. Els premis per a autors infantils són menors.
Època Medieval
No hi havia diferència entre literatura per a adults i infants. La lectura era per a la noblesa. El material era oral. Destaquen:
- Llegendes de la matèria de Bretanya (s. XII-XIII): Rei Artús. Traduïdes al català al segle XIII (origen anglès, occità i provençal).
- Faula de Guillem de Torroella.
- A Mallorca: noves rimades i la codolada.
Segles XIV i XV
- Anselm Turmeda: Disputa de l'Ase (1418).
Època Moderna
Apareixen les primeres escoles i la impremta. Primers materials escolars: abecedaris, cartilles, llibres d'oracions, aritmètica (Cató).
- Llibres de cavalleries: Tirant lo Blanc (1490), Curial e Güelfa, Història de Jacob Xalabín.
- Vita Christi d'Isabel de Villena (primer llibre feminista).
- Faules d'Isop i la literatura de canya i cordill.
- Mètrica: romanç, nadales, corrandes, cançons de pandero, almanacs, llunaris i pronòstics.
Segle XIX
Gran producció literària:
- Relats d'aventures: Robinson Crusoe, Viatges de Gulliver, L'illa del Tresor, Jules Verne.
- Novel·les de l'oest: El darrer dels mohicans.
- Ciència-ficció: H.G. Wells.
- Novel·la històrica: Walter Scott, Alexandre Dumas (El Comte de Montecristo, Els Tres Mosqueters).
- Fantasia: J.R.R. Tolkien (El Senyor dels Anells, El Hobbit).
- Novel·la social: Charles Dickens (Oliver Twist).
- Novel·les de guerra: Diari d'Anna Frank.
- Novel·les i colonialisme: El llibre de la selva.
Segle XX
- Conte modern: Alícia al país de les meravelles, Pinotxo, Peter Pan.
- Àlbums: Beatrix Potter (Peter Rabbit).
- Còmics: Tintín, Mickey Mouse.
Alícia al país de les meravelles
Un món absurd i fantàstic. Subverteix prohibicions. Relat iniciàtic, questiona el món adult. Fantasia, humor, criatures estranyes. Recerca d'identitat. Joc amb el llenguatge. Reafirma la llibertat personal.
Matilda
- Autor real: Roald Dahl.
- Lector real: qualsevol.
- Autor implícit: Apassionat de la lectura.
- Lector implícit: Receptor imaginat per l'autor.
- Narrador: Extern, heterodiegètic, omniscient.
- Narratari: Pares i fills.
El Petit Príncep
- Autor real: Antoine de Saint-Exupéry.
- Autor implícit: L'aviador protagonista.
- Lector real: Qualsevol.
- Narrador: Intern, homodiegètic.
- Narratari: Adults que volen recordar la infantesa.