Evolució Històrica i Definició del Treball Social: Coneixements i Competències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 106,6 KB

Els Coneixements i l'Evolució del Treball Social

Definició del Treball Social segons la FITS al 2014 (Melbourne)

El Treball Social és una professió basada en la pràctica i una disciplina acadèmica que promou el canvi i el desenvolupament social, la cohesió social, i l'enfortiment i l'alliberament de les persones. Els principis de justícia social, els drets humans, la responsabilitat col·lectiva i el respecte a la diversitat són fonamentals per al treball social.

Recolzada per les teories del treball social, les ciències socials, les humanitats i els coneixements indígenes, el Treball Social involucra les persones i les estructures per fer front a desafiaments de la vida i augmentar el benestar.

Les persones beneficiàries del Treball Social sovint expressen insatisfacció:

  1. Perquè no s'han establert relacions positives entre professional i beneficiari: Actitud freda, distant, massa centrades en si mateixes, escàs compromís amb les persones. Han de crear-se condicions personals que estableixin una relació positiva (Facilitadora de l'intercanvi i confiança) → coneixements
  2. Perquè no s'ha entès l'objectiu de la intervenció: No s'han explicat objectius, mètodes, processos. Han d'utilitzar-se les perspectives teòriques i procediments clars i explícits → coneixements

Model bàsic d'una pràctica estructurada (Howe, 1999)

Identificar el problema (Què està passant). Avaluar la situació (gravetat, freqüència, efectes, avaluació). Establir objectius (què cal aconseguir). Fixar mètodes (com s'aconseguirà). Valorar els resultats (s'ha aconseguit? total o parcialment?, com es pot fer millor)

Coneixements en Treball Social es poden descriure a partir de:

Classificacions de models teòrics, Descripció dels mateixos models, Descripció de les competències professionals necessàries.

Competències:

  1. Què és una competència?
  2. Quines són les competències que s'han d'adquirir al grau de Treball Social?
  3. Per grups: Cal jerarquitzar totes competències atenent la importància que el grup adjudiqui a cadascuna justificant les decisions del grup

Evolució històrica del Treball Social (fases o conceptualitzacions):

1. Èmfasi en la interacció amb l'entorn:

Autors principals → Mary Richmond i Jane Addams. L'entorn també és objecte de la disciplina

La pràctica es sistematitza: Estudi, diagnòstic, tractament. Context social progressista i procientific. Settlement houses (SH) i Charity Organisation societies (COS)

Mary Richmond (COS 1861-1928)

Dues obres importants: Social Diagnosis (1917) i Social Case Work (1922)

Aportacions més conegudes: La seva obra és el punt de partida de moltes recerques, realitza un examen crític dels mètodes del Treball Social, proporciona continguts i materials per a la formació.

Aportacions teòriques: Considera que els Treball Social s'han de promoure reformes socials a nivell professional i polític. I realitzar investigacions socials que promoguin millores.

Conceptes principals: Individualitat, Personalitat, Interdependència

Mètodes → Model mèdic:

  • Estudi: d'antecedents biogràfics i dades circumstancials
  • Diagnòstic: Definició de la situació i problemes manifestes i latents
  • Tractament: Actuacions

La seva obra ha estat criticada per: Explica les situacions d'exclusió com a conseqüència individual. Dona escassa importància al conflicte social i posa l'èmfasi en l'harmonia. Però durant els últims anys s'ha revisat la seva obra vinculant-la a l'interaccionisme simbòlic

Jane Addams (SH 1860-1935)

Va liderar Hull House a Chicago. SH:

  • Research: investigar les condicions de vida (individuals i socials) de les persones dels barris més desfavorits. Va fer un ús innovador de mapes com a registre
  • Reforms: necessari reformar la societat (treball infantil i educació pública)
  • Residence cal viure en un barri. Hull House, residència immersiva al territori, majoritàriament dones universitàries assumien el pagament d'un lloguer.

2. Èmfasi en aspectes psicològics

Referent teòric → La psicoanàlisi (Psicologia dinàmica) → Treball Social de casos. /Es pot considerar com a una reacció a les crítiques que rep la professió → Flexnes considerava que el Treball Social no era una professió./ Efectes del crack del 29, 2na GM, noves migracions → Reducció de les iniciatives públiques. Es reprimeixen els moviments socials. / S'obren nous àmbits d'acció. El Treball Social no només amb pobres → tractament de la neurosi de guerra.

Helen Harris Perlman (1906 – 2004) (Chicago)

Gordon Hamilton (1892-1967)

Pertany a una família de classe social mitja-alta. Estudia lletres i treball social. Treballa a UK durant la 1a GM. Als USA treballa a Creu Roja, a la COS, on coneix a Mary Richmond, a l'escola de Treball Social de Nova York com a professora, consultora de les Nacions Unides en ajuda a persones refugiades i dirigeix la revista Social Work. Autora del llibre: "Teoría y práctica del Trabajo social de casos". Importància dels registres socials (formularis, models).

Aportacions:

  1. Èmfasi en l'autodeterminació de les persones usuàries.
  2. Importància de la relació entre professional i persona usuària: l'entrevista
  3. Necessitat de valorar persona, situació i interacció entre ambdues

Èmfasi en mètodes especialitzats

  • Es dona un procés de tecnificació referit a les variants metodològiques → Individual, grupal i comunitari.
  • L'Estat torna a ser actor important → S'amplien els àmbits de les polítiques socials
  • La pobresa és concebuda com a un problema estructural → Es desenvolupen noves formes d'acció social
  • És un moment de consolidació de la disciplina →Línies de doctorat, millora de les pràctiques

3. Èmfasi en els mètodes:

Gisela Konopka (1910 – 2003), Berlin (USA→ 1942)

Autora de Therapeutic Group Work With Children (1949). És referent del treball social amb nens i joves Objecte Treball Social, les persones i els grups. El Treball Social intervé en problemes que tenen origen en el desenvolupament- Objectiu: Ajudar les persones i grups per a què funcionin com a un tot, el contingut professional és el Treball Social terapèutic i educatiu.

Murray G. Ross (1910 – 2000)

  • Es basa en les teories funcionalistes → La comunitat com a un sistema que ha de tendir a l'equilibri
  • Autor de Community Organisation: Theory and Principles (1965) → Sistematitza el concepte, els principis i el mètode del Treball Social Comunitari.
  • Objecte Treball Social: Relació entre necessitats socials i recursos de la comunitat → A les societats es dona una falta de integració comunitària
  • Objectiu: Promoure la integració comunitària:
    1. Estudi social
    2. Forces presents
    3. Modificació
    4. Avaluació

4. Èmfasi en transformació social

S'inspira en els plantejaments marxistes i humanisme radical. Als USA. Treball Social radical Saúl David Alinsky (1909 – 1972) (USA, inspirador Obama).

A llatinoamèrica → reconceptualització : Ezequiel Ander Egg (1930 – Actualitat)

Al RU. Treball Social radical Roy Bailey i Mike Brake

Ezequiel Ander Egg (1930 – 2024) (Argentina, inspirador de moviments socials)

Reconceptualització. No al psicologisme → Els Treball Social s'han de comprometre a nivell individual i professional. Influenciat per marxisme, protesta estudiantil, situació social llatinoamèrica → Mèxic, Costa Rica, Perú, Argentina i Uruguay

5. Èmfasi el canvi planificat i en els sistemes

Lippitt, Watson i Westley: Teoria del canvi planificat. (1958)→ es rebutja la utopia i la revolució. Proposen canvis d'abast limitat.

Els agents de canvi seleccionen la metodologia en funció del problema→ Eclecticisme metodològic

Enfoc teòric sistèmic →Origen de la teràpia familiar

La definició de l'objecte del Treball Social

La persona inadaptada (Zamanillo, 1999)

Enfoc funcionalista:

El Treball Social persegueix adaptar la persona a les exigències del seu entorn o fer ajustos en l'entorn de manera que el sistema sencer torni a ser funcional. Molt centrat en la satisfacció de necessitats bàsiques i/o en la preparació/educació de les persones.

Enfoc interaccionista:

El Treball Social persegueix millorar les relacions entre les persones i el seu entorn. Molt centrat en l'adquisició d'habilitats i eines interpersonals.

Enfoc marxista o sociocultural de la persona oprimida:

El Treball Social persegueix pal·liar les situacions de desigualtat estructural

CRÍTICA: Cap dels tres defineix correctament l'objecte de la disciplina. Més aviat apunten als subjectes beneficiaris. Cal realitzar un major esforç de conceptualització.

Necessitats socials → Enfoc de la planificació social:

El Treball Social persegueix adjudicar i administrar els recursos que permeten satisfer les necessitats de la població.

CRÍTICA: Deixa de banda els problemes psicosocials que no es deriven de la falta de recursos. Ha promogut un tipus de pràctica que es limita a la gestió dels recursos.

Nova proposta de definició de l'objecte del Treball Social (Zamanillo, 1999):

L'objecte del Treball Social es composa del malestar psicosocial. La seva gènesi social (Estructura social) i la vivència personal (malestar viscut de persones, grups i comunitats)

Quins avantatges es deriven d'aquesta definició de l'objecte?

  1. Malestar: Concepte que es relaciona amb la teoria psicodinàmica (psicologista) i la teoria crítica (sociologista)
  2. El malestar es pot superar gràcies a la voluntat/les capacitats i les oportunitats.
  3. Dimensió objectiva i estructural: Les desigualtats socials.
  4. Dimensió subjectiva i individual: La preocupació, angoixa, infelicitat que provoquen aquestes situacions.

L'evolució històrica del Treball Social a Espanya i Catalunya

Canvi de la concepció de la pobresa →

Reformisme social, moviment regeneracionista, catolicisme social.

L'ajuda organitzada a Espanya →

s.XIX intents de modernitzar l'assistència a les persones pobres :

La municipalització de l'assistència i la beneficència (Constitució 1812).

Les crisis industrials de 1843 i 1847 van provocar noves legislacions.

Es crea l'Institut Nacional de Previsió (1908) i l'organització de les respostes caritatives→ creació de Càritas (anys 40)

Creació de centres de formació de Treball Social

USA→ Richmond 1897, escola de filantropia de NY

Europa:

  • Amsterdam: 1899, escola de servei social
  • París: s. XX, escola normal social
  • Berlin: 1908, escola social femenina
  • Bèlgica: 1920, escola catòlica servei social

Espanya:

  • Barcelona: 1932→ primera escola d'assistents socials (com a Bèlgica). 1953 → escola de visitadores psicològiques. 1954 → escola d'ensenyament social masculina.
  • San Sebastián/Madrid: escola de formació familiar i social
  • Anys 50: formació a tota Espanya → Càritas

Concepció Arenal (1820-1893), Vigo:

L'any 1841 comença assistir com a oient a classes de Dret (com a home). 1859 funda el grup femení de Les Conferències de St Vicent de Paul. 1863 va ser la primera dona en rebre el títol de visitadora de presons de dones. 1868 va ser nomenada Inspectora de Cases de Correcció de Dones. 1872 va fundar la Constructora Benèfica. Pionera en → Feminista, reformista en l'àmbit penitenciari, infermeria, treball social.

Moments o etapes:

1. Els primers passos (1950-1966):

Als anys 40 s'havia creat Càritas. Als 50 es creen centres de formació de Treball Social a tot l'Estat. Protagonisme de l'església catòlica Treball individual i assistencialista.

País en reconstrucció. Gran precarietat: es passa gana. Entre 1950 i 1970 un milió i mig d'andalusos marxen cap a Europa i resta d'Espanya (també passa a altres territoris). El món desperta de la 2GM: Plan Marshall, Tractat de Roma.

2. La professió es tecnifica (1967 – 1981):

Es regula l'entrada a la professió (Estudis oficials) S'incorporen plantejaments progressistes. Creix el nombre de llocs de treball.

Transició política: mort de Franco i primeres eleccions. Gran migració a l'exterior i arribada del turisme provoquen una important entrada de diners. Època de recuperació econòmica.

3. La professió es consolida (1982 – 2007):

Reconeixement universitari, Es normalitzen els serveis socials (Lleis, llocs de treball...). Es diversifiquen les sortides laborals. Gran increment de llocs de treball.

Progrés social (divorci, avortament, drets socials). Crisi del petroli. Estabilitat i alternança política. Ingrés a la UE i euro. Caiguda Mur de Berlín. Atemptat NY. Crisi Lehman Brothers

4. La formació s'equipara (2008- en endavant):

Equiparació universitària (Procés Bolonya). Universalització dels serveis socials (Lleis dependència i SSS). Consolidació de perfils professionals afins (Educador Social, Integrador Social, Treball Social). Creixement sostingut de llocs de treball.

Crisis econòmiques (2008, 2020). COVID19. Crisi habitatge, repte demogràfic. Plantejaments socioculturals (feminismes, antiracistes, interseccionalitats).



3oPuux4FZiQXIj10zGN3k50c3PIgZr8U5dRHLny6jtLeiagJ6nI84giPvTNXPv2wSxfP885FFTiby96uYOzaJqqXYwxacLvP0H+KGHcwM4Vs8AAAAASUVORK5CYII=

Entradas relacionadas: