Evolució, Estructura i Gestió de l'Empresa: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,67 KB

Evolució Històrica de l'Empresa

Segle XII al XV: Petits Artesans i Primeres Empreses Comercials

  • Sorgeixen els petits artesans i les primeres empreses comercials.

Segle XV al XVII: Primeres Fàbriques i Capitalisme

  • Aparició de les primeres fàbriques.
  • Repartiment de guanys a les fàbriques.
  • Sorgeix la societat anònima i el capitalisme.

Segle XIX i XX: Revolució Industrial i Producció en Massa

  • Primera Revolució Industrial: Introducció de la màquina de vapor, millora de les comunicacions (ferrocarril, etc.). Necessitat de majors capitals.
  • Segona Revolució Industrial: Descobriment de l'electricitat, que va millorar la tecnologia.
  • Producció en massa.
  • Neixen les tècniques de direcció i organització empresarial.
  • Henry Ford introdueix la cadena de muntatge en la seva empresa d'automòbils.

Segle XXI: Globalització i Noves Tecnologies

  • Globalització.
  • Noves tecnologies.
  • Nou mercat a internet.
  • Desenvolupament de nous productes i noves formes de produir.

L'Empresa com a Unitat Econòmica

Elements Components de l'Empresa

  • Factors humans: Persones vinculades directament a l'empresa.
  • Factors materials: Capital corrent i no corrent.
  • Organització: Conjunt de relacions que formen l'activitat del grup humà entre si.
  • Entorn: Factors que condicionen l'empresa.

Funcions Clau de l'Empresa

  • Àrea comercial: Arribar als consumidors dels béns i serveis.
  • Àrea de producció: Gestió de la producció.
  • Àrea d'inversió i finançament: Captació de fons i execució de la política d'inversions.
  • Àrea de recursos humans: Organització del personal i gestió de la documentació.

El Rol de l'Empresari

L'empresari té com a finalitat prendre decisions en l'empresa per assolir uns objectius prèviament marcats.

Funcions de l'Empresari

  • Planificació: Elaboració d'un pla d'acció per obtenir beneficis.
  • Gestió: Dirigir les operacions.
  • Organització o coordinació: Aconseguir una empresa eficaç.
  • Control: Verificar si s'estan aconseguint els plans establerts.

Objectius Empresarials Fonamentals

  • Generar valor econòmic: Crear riquesa per a tots els implicats.
  • Incrementar la seva rendibilitat: Millorar el rendiment del capital invertit.
  • Creixement de l'empresa: Evitar l'estancament.
  • Responsabilitat social i ètica: Compromís envers la societat, el medi ambient i els col·lectius amb què es relaciona directament (treballadors, etc.).

Tipus d'Objectius de l'Empresa

  • General: La missió o raó de ser de l'empresa.
  • Pròpiament dits: Aquells que s'han d'aconseguir en un període concret.
  • Fonamental: Maximitzar els beneficis i minimitzar els costos.
  • Subobjectius: D'àmbit més reduït.
  • Visió de l'empresa: Imatge de futur de l'empresa.
  • Valors corporatius: Principis ètics de l'empresa.

L'Empresa com a Sistema Obert

L'Entorn General

  • Factors econòmics: Zones on es treballa.
  • Factors polítics: Impostos, lleis, etc.
  • Factors tecnològics: Noves tecnologies.
  • Factors socials: Religió, sistema educatiu, etc.

L'Entorn Específic

  • Afecta l'empresa de manera concreta.

Influència de l'Entorn en l'Empresa

  • Beneficis socials: Tenen una repercussió positiva en la societat (ex: automòbils elèctrics menys contaminants).
  • Costos socials negatius: Tenen una repercussió negativa en la societat (ex: fum de la xemeneia d'una empresa).

Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

Balanç Social

  • Activitats dutes a terme per una empresa des de la perspectiva social.

Ètica Empresarial

  • Honradesa.
  • Respecte a les lleis i el medi ambient.
  • Compliment de les obligacions fiscals.
  • Compliment dels compromisos amb els clients, proveïdors, empleats, etc.
  • Transparència informativa i comptable.

Entradas relacionadas: