Evolució, Estructura i Gestió de l'Empresa: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,67 KB
Evolució Històrica de l'Empresa
Segle XII al XV: Petits Artesans i Primeres Empreses Comercials
- Sorgeixen els petits artesans i les primeres empreses comercials.
Segle XV al XVII: Primeres Fàbriques i Capitalisme
- Aparició de les primeres fàbriques.
- Repartiment de guanys a les fàbriques.
- Sorgeix la societat anònima i el capitalisme.
Segle XIX i XX: Revolució Industrial i Producció en Massa
- Primera Revolució Industrial: Introducció de la màquina de vapor, millora de les comunicacions (ferrocarril, etc.). Necessitat de majors capitals.
- Segona Revolució Industrial: Descobriment de l'electricitat, que va millorar la tecnologia.
- Producció en massa.
- Neixen les tècniques de direcció i organització empresarial.
- Henry Ford introdueix la cadena de muntatge en la seva empresa d'automòbils.
Segle XXI: Globalització i Noves Tecnologies
- Globalització.
- Noves tecnologies.
- Nou mercat a internet.
- Desenvolupament de nous productes i noves formes de produir.
L'Empresa com a Unitat Econòmica
Elements Components de l'Empresa
- Factors humans: Persones vinculades directament a l'empresa.
- Factors materials: Capital corrent i no corrent.
- Organització: Conjunt de relacions que formen l'activitat del grup humà entre si.
- Entorn: Factors que condicionen l'empresa.
Funcions Clau de l'Empresa
- Àrea comercial: Arribar als consumidors dels béns i serveis.
- Àrea de producció: Gestió de la producció.
- Àrea d'inversió i finançament: Captació de fons i execució de la política d'inversions.
- Àrea de recursos humans: Organització del personal i gestió de la documentació.
El Rol de l'Empresari
L'empresari té com a finalitat prendre decisions en l'empresa per assolir uns objectius prèviament marcats.
Funcions de l'Empresari
- Planificació: Elaboració d'un pla d'acció per obtenir beneficis.
- Gestió: Dirigir les operacions.
- Organització o coordinació: Aconseguir una empresa eficaç.
- Control: Verificar si s'estan aconseguint els plans establerts.
Objectius Empresarials Fonamentals
- Generar valor econòmic: Crear riquesa per a tots els implicats.
- Incrementar la seva rendibilitat: Millorar el rendiment del capital invertit.
- Creixement de l'empresa: Evitar l'estancament.
- Responsabilitat social i ètica: Compromís envers la societat, el medi ambient i els col·lectius amb què es relaciona directament (treballadors, etc.).
Tipus d'Objectius de l'Empresa
- General: La missió o raó de ser de l'empresa.
- Pròpiament dits: Aquells que s'han d'aconseguir en un període concret.
- Fonamental: Maximitzar els beneficis i minimitzar els costos.
- Subobjectius: D'àmbit més reduït.
- Visió de l'empresa: Imatge de futur de l'empresa.
- Valors corporatius: Principis ètics de l'empresa.
L'Empresa com a Sistema Obert
L'Entorn General
- Factors econòmics: Zones on es treballa.
- Factors polítics: Impostos, lleis, etc.
- Factors tecnològics: Noves tecnologies.
- Factors socials: Religió, sistema educatiu, etc.
L'Entorn Específic
- Afecta l'empresa de manera concreta.
Influència de l'Entorn en l'Empresa
- Beneficis socials: Tenen una repercussió positiva en la societat (ex: automòbils elèctrics menys contaminants).
- Costos socials negatius: Tenen una repercussió negativa en la societat (ex: fum de la xemeneia d'una empresa).
Responsabilitat Social Corporativa (RSC)
Balanç Social
- Activitats dutes a terme per una empresa des de la perspectiva social.
Ètica Empresarial
- Honradesa.
- Respecte a les lleis i el medi ambient.
- Compliment de les obligacions fiscals.
- Compliment dels compromisos amb els clients, proveïdors, empleats, etc.
- Transparència informativa i comptable.