Evolució de l'Educació Ambiental i la Sostenibilitat: Conceptes Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,71 KB
Evolució Històrica de la Consciència Ambiental
Segle XIX: Industrialització i Conservacionisme
La industrialització i urbanització (moviment obrer) van generar efectes negatius, com la demanda d'higiene i habitatge. Paral·lelament, va sorgir la defensa dels paisatges (moviment conservacionista), plantejant la dicotomia entre natura i societat.
Anys 30-50: Societat de Consum
Durant aquest període, es va consolidar una societat de consum basada en la percepció de recursos il·limitats.
Anys 60-70: Límits dels Recursos i Ecodesenvolupament
Es va prendre consciència que els recursos no són il·limitats, buscant un equilibri entre producció i natura. Va sorgir el concepte d'ecodesenvolupament. La crisi del petroli va provocar una crisi econòmica i va impulsar polítiques de desenvolupament nuclear. Paral·lelament, va néixer el moviment ecopacifista. La Conferència d'Estocolm va posar de manifest la inviabilitat d'un creixement econòmic únic.
Anys 80: Desenvolupament Sostenible i Debat Ambiental
Aquesta dècada va estar marcada pel debat sobre polítiques ambientals i manifestacions globals per la destrucció de recursos naturals més enllà dels fòssils (com la capa d'ozó). Es va buscar un equilibri a través del desenvolupament sostenible, que inclou un desenvolupament econòmic futur. Es va popularitzar la definició de Brundtland i el mecanisme de substitució.
Anys 90: Desigualtat i Capitalisme Verd
Les problemàtiques ambientals van evidenciar la desigualtat entre països del Tercer Món. Va sorgir el concepte de capitalisme verd. Els moviments ecologistes van impulsar la Declaració de Rio i les Mesures d'Acció per al Desenvolupament (27 principis), que vetllen per l'educació i consciència ambiental, la participació, el currículum i totes les disciplines.
Fites Clau en l'Educació Ambiental
Declaració de Tbilisi (1977)
La Declaració de Tbilisi va establir els principis de l'Educació Ambiental:
- El medi com un tot (elements naturals + creats per l'home).
- Procés continu i permanent.
- Perspectiva holística.
- Educació interdisciplinària: participació activa, reflexió, esperit crític, resolució de problemes.
Fòrum Global de Rio (1992)
El Fòrum Global de Rio va proposar 16 principis fonamentals:
- Dret per a tots.
- Transformació social.
- Interacció de cultures.
- Perspectiva holística i consciència ètica.
UDESD (Dècada de l'Educació per al Desenvolupament Sostenible)
La UDESD busca garantir a tothom educació sobre sostenibilitat en àrees com la Societat, el Medi Ambient i l'Economia (cultura). Els rols de l'educació impliquen poder i responsabilitat: aportar un canvi positiu per a la transformació del comportament, l'estil de vida i els valors, amb vista a un futur sostenible. És un procés d'aprenentatge per prendre decisions i pensar en el futur.
Carta de Belgrad
La Carta de Belgrad va establir 3 objectius de l'Educació Ambiental:
- Consciència i interès.
- Conèixer valors per protegir el medi ambient.
- Crear nous models de comportament.
Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 2030
Els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per al 2030 són universals i integradors, incloent fites com:
- Fi de la pobresa.
- Fam zero.
- Treball decent.
- Educació de qualitat.
- Salut i benestar.
- Acció climàtica.
Conceptes Fonamentals per a la Sostenibilitat
Pensament Holístic
El pensament holístic implica entendre el tot i les seves parts. És multidireccional (diverses causes i efectes), contrari al reduccionisme (unidireccional). Els problemes ambientals són complexos, amb causes i efectes múltiples. Dues causes no sempre generen dos efectes. No hi ha una única solució, ja que són canviants, amb diferents escales, gravetats, multidimensionals i efectes a llarg i mig termini.
Pensament Sistèmic
El pensament sistèmic és la capacitat de comprendre i conèixer les relacions. Permet analitzar sistemes complexos que s'integren i es relacionen a diferents escales.
Competència de Resolució de Conflictes Integrada
Aquesta competència es refereix a la capacitat global de resolució de conflictes en problemes complexos de la sostenibilitat. Implica generar solucions viables, inclusives i equitatives que promoguin el desenvolupament sostenible, passant de la disciplina a la transdisciplina.
Pensament Crític
El pensament crític són les habilitats que ens ajuden a avaluar la informació i les opcions de manera sistèmica, eficient i intencionada. Permet planificar i avaluar el pensament i les implicacions en les decisions.
Elements del Pensament (segons Paul)
Planificar racionalment com avaluar un problema, controlar el procés, avaluar com ha funcionat l'estratègia i valorar el que hem après. Són habilitats i capacitats valuoses per adaptar-se en un món canviant.
Esquema del Pensament Crític
- Implicacions/Conseqüències
- Propòsit
- Pregunta en qüestió
- Suposicions
- Punts de vista
- Informació
- Conceptes
- Interpretació
- Inferència