Evolució dels Mitjans Audiovisuals: De la Imatge a l'Era Digital

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,27 KB

1.1. De la Imatge Única a la Imatge Múltiple

Des dels inicis de la història, l'ésser humà ha volgut reproduir imatges amb dibuixos, pintures, gravats i, segons avançaven les tecnologies, fotografia, cinema i tot el que anomenem comunicació audiovisual, intentant que aquestes imatges s'assemblessin al màxim possible a la realitat. Amb el desenvolupament tècnic i social, l'augment de la població i l'organització de les societats i l'economia, queda més temps lliure per dedicar-lo a activitats recreatives, per la qual cosa hi ha un augment en la creació i ús d'imatges en diferents tipus de suports (teixits, ceràmica...).

1.1.2. Fotografia i Evolució de la Imatge en Moviment

La possibilitat de captar i impressionar una imatge serà el mitjà definitiu que obrirà la porta a la consecució del moviment per mitjans mecànics. És el cas del diorama, inventat també per Daguerre. Es tractava d'un ampli decorat amb diversos plans que suposava un espectacle de llums i ombres i que, si s'il·luminava de manera adequada, creava una sensació de perspectiva.

1.2. Reproduir el Moviment

Captar l'instant fotogràfic no queda molt lluny de descompondre el moviment en imatges successives. Les primeres experiències es van inspirar en els treballs d'Edward Muybridge, que investigava científicament el moviment animal.

Les experiències que condueixen a la creació d'imatges en moviment es basen en el fenomen, descobert per Joseph Plateau el 1829, de la persistència retiniana. Consisteix en què la imatge, una vegada formada a la retina, es queda impressionada durant un instant. Si s'aconsegueix que, per la velocitat amb què es projecten els fotogrames des d'un mitjà mecànic, la imatge anterior encara no s'hagi «esborrat» de la retina quan l'ull percep la següent, tindrem una il·lusió de moviment, origen de la percepció cinètica. Els primers invents relacionats amb aquest fenomen van ser:

  • El fenaquistoscopi
  • El zoòtrop
  • El praxinoscopi
El Quinetoscopi

El quinetoscopi era un aparell que portava una bobina que reproduïa una «pel·lícula». La projecció d'aquesta pel·lícula tenia lloc en una cabina en la qual només hi cabia una persona.

1.3. El Poder de la Imatge en Moviment

Hem de ser conscients, per tant, que qualsevol cosa que veiem en una pantalla pot ser manipulada per crear un efecte o pot ser mostrada tal com és, segons el que pretenguin els creadors d'aquestes imatges.

1.4. La Imatge a l'Abast de Tothom

Amb l'evolució de les tècniques fotogràfiques s'aconsegueix que el temps d'exposició de la imatge a la llum després d'haver disparat sigui cada vegada menor i la complexitat dels equips, cada vegada major. Per aquest motiu es fa possible la fotografia, i posteriorment l'enregistrament cinematogràfic, a primera línia de batalla.

1.5. Les Tècniques Narratives Aplicades a la Imatge: el Documental

Als anys trenta, el cinema només produïa documentals, especialment a la Gran Bretanya. Els documentals es basen en la representació de la realitat de forma narrativa.

Entradas relacionadas: