Evolució del Comerç i la Revolució Industrial a Europa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,62 KB

2. Els europeus havien obert noves rutes marítimes i el comerç va aconseguir un desenvolupament extraordinari. A les potències colonials Espanya i Portugal, s'hi van afegir França, Holanda i Anglaterra, que es va convertir en la primera potència marítima comercial de l'època. Una de les rutes principals va ser la del comerç triangular, entre Europa, Àfrica i Amèrica. S'aplaven d'Europa amb productes manufacturats, canviaven a Àfrica per esclaus, que eren venuts després a Amèrica als propietaris de les plantacions, i tornaven a Europa carregats de productes colonials.

Il·lustració 6.1: Bases del pensament il·lustrat: Moviment intel·lectual que es va desenvolupar a França al segle XVIII. Els il·lustrats defensaven la llibertat de consciència i de pensament i rebutjaven la superioritat de qualsevol religió damunt les altres. Els il·lustrats van proposar un nou model d’organització política i social basat en els principis de llibertat i d’igualtat. Van ajudar a soscavar els fonaments ideològics de l’antic règim.

6.2 La crítica de l'antic règim: Els filòsofs il·lustrats van criticar l’absolutisme i van configurar la base d’una nova doctrina política que coneixem amb el nom de liberalisme. Montesquieu va propugnar la divisió de poders (legislatiu, executiu i judicial). Rousseau va defensar la necessitat d’un contracte social entre governats i governants i va enunciar el principi de la sobirania nacional, segons el qual el poder emana del lliure consentiment de tots els ciutadans expressat per mitjà del vot. Voltaire es va proclamar defensor de la llibertat de consciència (tolerància religiosa).

6.3 El despotisme il·lustrat: Alguns sobirans van portar a terme experiències reformistes que pretenien unir l’autoritat reial amb les idees de progrés de la il·lustració.

INDUSTRIALITZACIÓ

1.1 La revolució agrícola: Increment molt notable de la producció d'aliments gràcies a tres innovacions agràries: el Sistema Norfolk, que va permetre ampliar la superfície conreada; l'augment de producció de farratge, que va repercutir en la ramaderia amb un augment del nombre de caps de bestiar i, conseqüentment, de la quantitat de fems, que es van utilitzar per fertilitzar els camps; i la introducció de noves eines, nous conreus i fertilitzants, que van comportar l'augment i la diversificació de la producció d'aliments i els canvis en l'estructura de la propietat i la privatització dels camps oberts.

1.2 La revolució demogràfica: L'augment d'aliments va provocar un creixement elevat i continu de la població. La Gran Bretanya va viure una gran explosió demogràfica, amb habitants triplicats i una davallada de la mortalitat, sobretot infantil, i un cert augment de la natalitat. La reducció de la taxa de mortalitat, resultat de la millora en alimentació i avenços mèdics i higiènics, va fer que l'esperança de vida creixés notablement. La natalitat va augmentar per la disminució de l'edat de matrimoni i del nombre de celibatàries, afavorida pel millorament de la situació econòmica. A mitjan segle XIX, la natalitat va davallar per la reducció de la mortalitat infantil i el control del nombre de naixements. L'increment de la població va estimular el procés d'industrialització, proporcionant mà d'obra abundant a la nova indústria i augmentant el nombre de consumidors.

1.3 Noves fonts d’energia: Van afavorir el pas de la manufactura a la indústria. Les primeres màquines industrials van funcionar gràcies a una roda que aprofitava l’aigua dels rius (energia hidràulica). La gran revolució va ser la màquina de vapor, accionada mitjançant la combustió de carbó. Va permetre posar en marxa màquines industrials agrícoles de tota mena i també es va aplicar als mitjans de transport.

1.4 Revolució dels transports: Es van millorar els camins i es van construir canals per afavorir la navegació fluvial. La veritable revolució va ser el ferrocarril, que va aportar més rapidesa i més capacitat de càrrega. El nou mitjà de transport va ser possible gràcies a la invenció de la locomotora, una màquina de vapor capaç de traslladar-se sobre rails. Va aplicar la màquina de vapor a la navegació, i els vaixells de vapor van permetre escurçar la durada dels viatges transoceànics. El ferrocarril i el vaixell de vapor van facilitar els intercanvis. El resultat d’aquestes innovacions va ser la creació gradual d’una densa xarxa ferroviària a la Gran Bretanya i a la resta d’Europa.

Entradas relacionadas: