Etapes del desenvolupament segons Piaget: operacions i característiques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,4 KB

Estadis del desenvolupament segons Piaget

Els tres primers estadis

Els tres primers estadis: Durant aquests estadis el nen passa de creure que el món és el seu propi cos a descobrir que hi ha un univers fora d’ell mateix i a construir el llenguatge. En néixer, el nen és només instint; els sentits són la seva font d’informació del món exterior. Manipulant els objectes, el nen desenvolupa la seva intel·ligència. Cap als dos anys, el nen construeix les categories d’objecte, espai, causalitat i temps.

  • Coordina diverses modalitats sensorials.
  • Distingeix entre mitjans i finalitats.
  • Comprèn la permanència de l'objecte.
  • Construeix les categories d'objecte, espai, causalitat i temps.

Estadi de les operacions preoperatives

Estadi de les operacions preoperatives: El tret dominant d’aquesta etapa és l’aparició del llenguatge. El llenguatge provoca intercanvis possibles amb els altres, l’inici del pensament en poder interioritzar les paraules i en poder elaborar representacions interiors o intuïcions. Piaget parla de «gènesi» (és a dir, naixement) del pensament. Al començament, el pensament del nen és egocèntric: tot gira al seu voltant. També pensen que les coses són pensades i funcionen perquè ell les utilitzi; d’aquesta actitud se’n diu animisme. L’altre tret és la pregunta «Per què?». També tenen la creença que totes les coses han estat fetes per les persones; d’això se’n diu artificialisme. Els nens encara no tenen raonament lògic, però el supleixen per una intuïció primitiva.

  • Aparició del llenguatge
  • Animisme: creença pròpia de la infància segons la qual les coses tenen vida pròpia, intencions, etc.
  • Artificialisme: creença pròpia de la infància segons la qual totes les coses estan al servei de les persones.
  • Egocentrisme: actitud segons la qual tot gira al voltant de l’infant.
  • La pregunta «Per què?» a tot.
  • Manca de raonament lògic.

Estadi de les operacions concretes

Estadi de les operacions concretes: El nen comença a demostrar un pensament lògic. El seu egocentrisme desapareix i és capaç de distingir entre el seu punt de vista i els dels altres. Permet també el treball en comú, la cooperació, la discussió i el raonament amb els altres. D’aquestes conductes Piaget en diu socialització. Desapareixen de mica en mica l’animisme i l’artificialisme i el nen comença a buscar respostes més causals i lògiques. El progrés més espectacular que construeix el pensament durant aquesta etapa és el pas de les intuïcions a les operacions concretes. Una operació és qualsevol acció que impliqui reunir, organitzar o classificar objectes.

  • Operacions mentals sobre objectes concrets.
  • Socialització.
  • Desapareix l’egocentrisme, l’animisme i l’artificialisme.

Estadi de les operacions formals

Estadi de les operacions formals: En aquest estadi notem el pas del pensament concret al pensament abstracte. D’aquest raonament se’n diu pensament formal o hipotètic i deductiu.

  • Pensament abstracte i formal.
  • Aparició del raonament deductiu.
  • Creació d’hipòtesi.

Entradas relacionadas: