Etapes del Desenvolupament i Aprenentatge Motor
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,98 KB
Delimitacions i Nocions Bàsiques
Creixement
- Increment de les mides del cos i de les seves parts.
- El creixement és el procés al llarg del qual augmentem la grandària del cos, la funció o la complexitat de l'organisme.
- Definit per processos biològics i ambientals: alimentació, descans, activitat física, etc.
- El concepte de creixement té connotacions de quantitat, significa augment de mida del cos, augment progressiu d'un organisme i de les seves parts, que moltes vegades poden estar o no relacionats amb la maduració.
- La consideració de l'ambiental reuneix tot tipus d'estimulacions: afectives, socials, educatives, geogràfiques, ecològiques que poden afectar la persona.
Maduració
- Creixement acompanyat de canvis de capacitat funcional.
- Canvis funcionals dels components i sistemes corporals al llarg del temps.
- És dependent del creixement.
- Diferenciació amb l'edat cronològica.
- El concepte de maduració és entès com un procés fisiològic i genèticament determinat pel qual un òrgan o un conjunt d'òrgans arriba a la maduresa i permet la seva funció.
- D'aquesta manera, el procés de maduració determina el grau d'augment de la complexitat funcional i estructural, i que incidirà en l'aprenentatge.
Desenvolupament Motor
- Canvis continuats del comportament motor al llarg de la vida, derivats de la interacció entre:
- Aspectes biològics
- Condicions de l'entorn i ambientals
- Condicions de la tasca de moviment
- És inseparable del desenvolupament psicològic, afectiu i social.
- És un procés seqüencial, a través dels anys, pel qual el comportament motor dels subjectes evoluciona:
- De moviments senzills i simples a moviments altament organitzats i complexos
- Finalitza amb l'adequació a la vellesa
- Canvi del comportament motor:
- No és efímer ni depèn exclusivament de la situació.
- Poden ser canvis quantitatius, qualitatius o ambdós.
- El canvi té lloc a nivell de percepció i acció.
Relació entre Herència i Medi Ambient
- Relació important entre herència i medi ambient.
- Els factors genètics limiten el creixement potencial absolut d'un individu (marquen el límit que pot aconseguir), però els factors ambientals limiten l'expressió de la potencialitat genètica.
- Els factors genètics fan als subjectes més sensibles a l'efecte de determinats factors ambientals.
- Finalment, l'ésser humà és el resultat d'una complexa interacció entre la genètica i l'ambient.
Aprenentatge Motor
- Capacitat per fer una habilitat motriu, de forma relativament permanent en el temps, com a resultat de la pràctica o de l'experiència.
- Conjunt d'operacions associades a la pràctica o a l'experiència, que porten a canvis relativament permanents en l'execució de les habilitats motrius.
- Procés d'adquisició del coneixement necessari per moure's de manera competent:
- Comporta un canvi en el coneixement (conceptual, procedimental, etc.).
- El resultat és identificable.
- Es manifesta per la capacitat de resoldre un problema motor eficaçment, de forma autònoma i mantinguda en el temps.
Característiques
- És un procés, essencialment cognitiu i motriu.
- Implica modificació apreciable del comportament:
- Quantitativa
- Qualitativa
- Multifactorial. Hi intervenen molts factors a diferents nivells:
- Experiència prèvia
- La pràctica i les seves condicions (temps, context, feedback, etc.)
- Noves experiències
- Disponibilitat i característiques personals
Relació entre aquests conceptes
Maduració + aprenentatge = desenvolupament
Maduració i no aprenentatge = no desenvolupament
No maduració + aprenentatge = pèrdua de temps
No maduració i no aprenentatge = 0
Zona de Desenvolupament Pròxim
- Desenvolupament potencial: el que puc fer amb l'ajuda d'algú altre més capaç → Zona d'aprenentatge
- Desenvolupament real: el que puc fer sol → Nivell inicial
Tipus de Moviments
- Voluntari
- Automàtic
- Reflexes
- Automatitzats
Reflexes
És el moviment que es controla de forma inconscient per part de l'organisme. Apareix com a resposta estereotipada a estímuls concrets que s'origina a nivell medul·lar (moltes vegades com a defensa de l'organisme davant estímuls que aquest percep com a negatius o agressius).
- Són respostes motores espontànies i involuntàries a un estímul extern.
- Són innats i han de desaparèixer prèviament per donar pas als voluntaris.
- Involuntaris, no controlats voluntàriament.
Reacció a un o varis estímuls:
- Reflex de respiració
- Reflex de succió
- Reflex de Babinski: doblec del peu endins i obertura dels dits en ventall
- Reflex de grasping: pressió, prem amb força un dit amb la mà
- Reflex punts cardinals: rotació del cap en el mateix sentit
- Reflex de redreçament estàtic: estirament de les extremitats inferiors per pressió a la planta del peu
- Reflex de marxa automàtica: sembla caminar quan se l'aguanta
- Reflex de Moro: separació dels braços i torna-los sobre el pit per un soroll o un canvi sobtat
Etapes de l'Aprenentatge Motriu
Els nens i nenes, des de ben petits, ja inicien un llarg procés d'aprenentatge motriu que els acompanyarà al llarg de la seva vida.
Són diversos els autors que han agrupat el procés d'ensenyament-aprenentatge de les habilitats motrius per etapes/edats. Agafem com a referència la proposada per Sánchez Bañuelos, F (1984), qui parla de 4 fases d'aprenentatge.
1a Etapa (4 a 6 anys)
- Desenvolupament de les habilitats perceptives a través de tasques motrius habituals.
- Desenvolupament de capacitats perceptives tant del propi cos com a nivell espacial i temporal.
- Les tasques habituals inclouen: caminar, llençar, empènyer, córrer, saltar, etc.
- S'utilitzen estratègies d'exploració i descobriment.
- S'empren jocs lliures o de baixa organització.
- Per al desenvolupament de la lateralitat s'empren segments d'un i altre costat perquè l'alumne descobreixi i afirmi la seva part dominant.
2a Etapa (7 als 9 anys)
- Desenvolupament de les habilitats i destreses bàsiques mitjançant moviments bàsics que impliquin el domini del propi cos i el maneig d'objectes.
- Aquests moviments bàsics estan referits a desplaçaments, salts, girs, llançaments i recepcions.
- En l'activitat física s'utilitza el component lúdic-competitiu.
- Es busca el perfeccionament i una major complexitat dels moviments de l'etapa anterior.
- Se segueixen estratègies de recerca fonamentalment, però de vegades serà necessària la instrucció directa per part del professor per ensenyar alguns moviments complexos.
3a Etapa (10 als 13 anys)
- Es dóna una iniciació a les habilitats i tasques específiques que tenen un caràcter lúdic-esportiu i es refereixen a activitats esportives o activitats expressives.
- Es treballen habilitats genèriques comunes a molts esports.
- S'inicien habilitats específiques de cada esport i tècniques per millorar els gestos.
4a Etapa (14 als 17 anys)
- Desenvolupament de les Habilitats Motrius Específiques.
- Iniciació a les diferents modalitats esportives.
- Treball de la tècnica i tàctica amb aplicació real.