Etapes del Desenvolupament i Aprenentatge Motor

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,98 KB

Delimitacions i Nocions Bàsiques

Creixement

- Increment de les mides del cos i de les seves parts.

- El creixement és el procés al llarg del qual augmentem la grandària del cos, la funció o la complexitat de l'organisme.

- Definit per processos biològics i ambientals: alimentació, descans, activitat física, etc.

- El concepte de creixement té connotacions de quantitat, significa augment de mida del cos, augment progressiu d'un organisme i de les seves parts, que moltes vegades poden estar o no relacionats amb la maduració.

- La consideració de l'ambiental reuneix tot tipus d'estimulacions: afectives, socials, educatives, geogràfiques, ecològiques que poden afectar la persona.

Maduració

- Creixement acompanyat de canvis de capacitat funcional.

- Canvis funcionals dels components i sistemes corporals al llarg del temps.

- És dependent del creixement.

- Diferenciació amb l'edat cronològica.

- El concepte de maduració és entès com un procés fisiològic i genèticament determinat pel qual un òrgan o un conjunt d'òrgans arriba a la maduresa i permet la seva funció.

- D'aquesta manera, el procés de maduració determina el grau d'augment de la complexitat funcional i estructural, i que incidirà en l'aprenentatge.

Desenvolupament Motor

- Canvis continuats del comportament motor al llarg de la vida, derivats de la interacció entre:

  • Aspectes biològics
  • Condicions de l'entorn i ambientals
  • Condicions de la tasca de moviment

- És inseparable del desenvolupament psicològic, afectiu i social.

- És un procés seqüencial, a través dels anys, pel qual el comportament motor dels subjectes evoluciona:

  • De moviments senzills i simples a moviments altament organitzats i complexos
  • Finalitza amb l'adequació a la vellesa

- Canvi del comportament motor:

  • No és efímer ni depèn exclusivament de la situació.
  • Poden ser canvis quantitatius, qualitatius o ambdós.
  • El canvi té lloc a nivell de percepció i acció.

Relació entre Herència i Medi Ambient

- Relació important entre herència i medi ambient.

- Els factors genètics limiten el creixement potencial absolut d'un individu (marquen el límit que pot aconseguir), però els factors ambientals limiten l'expressió de la potencialitat genètica.

- Els factors genètics fan als subjectes més sensibles a l'efecte de determinats factors ambientals.

- Finalment, l'ésser humà és el resultat d'una complexa interacció entre la genètica i l'ambient.

Aprenentatge Motor

- Capacitat per fer una habilitat motriu, de forma relativament permanent en el temps, com a resultat de la pràctica o de l'experiència.

- Conjunt d'operacions associades a la pràctica o a l'experiència, que porten a canvis relativament permanents en l'execució de les habilitats motrius.

- Procés d'adquisició del coneixement necessari per moure's de manera competent:

  • Comporta un canvi en el coneixement (conceptual, procedimental, etc.).
  • El resultat és identificable.
  • Es manifesta per la capacitat de resoldre un problema motor eficaçment, de forma autònoma i mantinguda en el temps.

Característiques

- És un procés, essencialment cognitiu i motriu.

- Implica modificació apreciable del comportament:

  • Quantitativa
  • Qualitativa

- Multifactorial. Hi intervenen molts factors a diferents nivells:

  • Experiència prèvia
  • La pràctica i les seves condicions (temps, context, feedback, etc.)
  • Noves experiències
  • Disponibilitat i característiques personals

Relació entre aquests conceptes

Maduració + aprenentatge = desenvolupament

Maduració i no aprenentatge = no desenvolupament

No maduració + aprenentatge = pèrdua de temps

No maduració i no aprenentatge = 0

Zona de Desenvolupament Pròxim

- Desenvolupament potencial: el que puc fer amb l'ajuda d'algú altre més capaç → Zona d'aprenentatge

- Desenvolupament real: el que puc fer sol → Nivell inicial

Tipus de Moviments

  • Voluntari
  • Automàtic
  • Reflexes
  • Automatitzats

Reflexes

És el moviment que es controla de forma inconscient per part de l'organisme. Apareix com a resposta estereotipada a estímuls concrets que s'origina a nivell medul·lar (moltes vegades com a defensa de l'organisme davant estímuls que aquest percep com a negatius o agressius).

- Són respostes motores espontànies i involuntàries a un estímul extern.

- Són innats i han de desaparèixer prèviament per donar pas als voluntaris.

- Involuntaris, no controlats voluntàriament.

Reacció a un o varis estímuls:

  • Reflex de respiració
  • Reflex de succió
  • Reflex de Babinski: doblec del peu endins i obertura dels dits en ventall
  • Reflex de grasping: pressió, prem amb força un dit amb la mà
  • Reflex punts cardinals: rotació del cap en el mateix sentit
  • Reflex de redreçament estàtic: estirament de les extremitats inferiors per pressió a la planta del peu
  • Reflex de marxa automàtica: sembla caminar quan se l'aguanta
  • Reflex de Moro: separació dels braços i torna-los sobre el pit per un soroll o un canvi sobtat

Etapes de l'Aprenentatge Motriu

Els nens i nenes, des de ben petits, ja inicien un llarg procés d'aprenentatge motriu que els acompanyarà al llarg de la seva vida.

Són diversos els autors que han agrupat el procés d'ensenyament-aprenentatge de les habilitats motrius per etapes/edats. Agafem com a referència la proposada per Sánchez Bañuelos, F (1984), qui parla de 4 fases d'aprenentatge.

1a Etapa (4 a 6 anys)

- Desenvolupament de les habilitats perceptives a través de tasques motrius habituals.

- Desenvolupament de capacitats perceptives tant del propi cos com a nivell espacial i temporal.

- Les tasques habituals inclouen: caminar, llençar, empènyer, córrer, saltar, etc.

- S'utilitzen estratègies d'exploració i descobriment.

- S'empren jocs lliures o de baixa organització.

- Per al desenvolupament de la lateralitat s'empren segments d'un i altre costat perquè l'alumne descobreixi i afirmi la seva part dominant.

2a Etapa (7 als 9 anys)

- Desenvolupament de les habilitats i destreses bàsiques mitjançant moviments bàsics que impliquin el domini del propi cos i el maneig d'objectes.

- Aquests moviments bàsics estan referits a desplaçaments, salts, girs, llançaments i recepcions.

- En l'activitat física s'utilitza el component lúdic-competitiu.

- Es busca el perfeccionament i una major complexitat dels moviments de l'etapa anterior.

- Se segueixen estratègies de recerca fonamentalment, però de vegades serà necessària la instrucció directa per part del professor per ensenyar alguns moviments complexos.

3a Etapa (10 als 13 anys)

- Es dóna una iniciació a les habilitats i tasques específiques que tenen un caràcter lúdic-esportiu i es refereixen a activitats esportives o activitats expressives.

- Es treballen habilitats genèriques comunes a molts esports.

- S'inicien habilitats específiques de cada esport i tècniques per millorar els gestos.

4a Etapa (14 als 17 anys)

- Desenvolupament de les Habilitats Motrius Específiques.

- Iniciació a les diferents modalitats esportives.

- Treball de la tècnica i tàctica amb aplicació real.

Entradas relacionadas: