Etapes de l'Adquisició del Llenguatge Infantil i Conceptes Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,53 KB

Etapa Prelingüística (0–12 mesos)

Correspon a la intel·ligència sensoriomotriu (coneix per sentits i moviment). L’infant experimenta amb sons, gestos i sensacions. Aquesta etapa es pot analitzar segons el que percep i el que produeix.

Manifestacions Prelingüístiques

  • Visual: Reconeix rostres i expressions (cap als 6 mesos).
  • Balboteig: Sons espontanis sense significat (“axo”, “ago”).
  • Ecolàlia: Repetició de sons amb intenció imitativa (cap als 6 mesos).

Etapa Precombinatòria o No Combinatòria (12–24 mesos)

L’infant emet paraules intencionades, encara sense formar frases. Les paraules tenen significat i expressen idees completes (holofrases).

Errors Semàntics Comuns

  • Sobreextensió: Ús d'una paraula per a massa coses (ex. dir “gos” a tots els animals).
  • Subextensió: Ús d'una paraula només per a un cas específic (ex. dir “nina” només a la seva nina).
  • Significat en construcció: Assigna sentit segons la seva experiència personal.

Funcions del Llenguatge

  • Referencial: Designar objectes (“cotxe”).
  • Expressiva: Mostrar emocions (“bo!”).
  • Demostrativa: Assenyalar o mostrar.
  • Instrumental: Demanar (“aigua”).
  • Reguladora: Influir en els altres (“no”).
  • Interacció social: Cridar l'atenció (“mama”).
  • Imaginativa: Ús simbòlic en el joc (“brum” amb un cotxe).

Etapa Combinatòria (24–72 mesos)

L’infant comença a combinar paraules i a construir frases. El llenguatge es converteix en una eina fonamental de pensament i relació social.

Fase 1: Paraules Soltes (2–3 anys)

  • Frases curtes (2–3 paraules): “nen vol aigua”.
  • Ús de llenguatge telegràfic (sense articles ni preposicions).

Fase 2: Construcció de les Primeres Frases (3–4 anys)

  • Frases més llargues i gramaticalment més correctes.
  • Comença a usar verbs, connectors (i, però) i la negació (“no vull”).
  • Domini de plurals i gèneres.

Fase 3: Cap al Llenguatge Adult (4–6 anys)

  • Domini de la sintaxi i ús de frases complexes.
  • Usa formes abstractes (“perquè...”) i explica històries.
  • Joc simbòlic i iniciació al llenguatge escrit.

Conceptes Sociolingüístics

Bilingüisme

  • Simultani: L’infant aprèn dues llengües alhora (ex. català i castellà).
  • Successiu: L’infant aprèn una llengua després de l’altra (ex. llengua de casa / llengua de l'escola).

Diglòssia

Situació on dues llengües o varietats lingüístiques tenen prestigi i funcions socials diferents (una dominant i una subordinada).

Jocs de Llenguatge per al Desenvolupament Comunicatiu

Activitats lúdiques dissenyades per millorar la comunicació, la memòria i la creativitat lingüística:

  • Encadenar paraules: Treballa el vocabulari i la consciència fonològica.
  • Un vaixell carregat de: Amplia el vocabulari i ajuda a associar sons a lletres.
  • Paraules que tenen el mateix so: Fomenta la discriminació auditiva.
  • Componem: Desenvolupa la consciència sil·làbica i lèxica.
  • S'ha perdut: Estimula el desenvolupament fonològic i la memòria auditiva.
  • Canviar sons: Millora la flexibilitat lingüística i la consciència fonològica.
  • Hipèrboles: Fomenta la creativitat i el joc simbòlic.
  • Volen, volen: Treballa la comprensió i l'atenció auditiva.
  • Embarbussaments: Millora la dicció i l'agilitat verbal.
  • Endevinalles: Estimula el pensament lògic i el vocabulari.
  • Petits intèrprets: Fomenta l'expressió oral i corporal, la confiança i la memòria.
  • Juguem a detectius: Millora la comprensió oral i l'atenció.
  • La pedra a l’estany: Estimula la fluïdesa i la coherència narrativa.
  • Jocs de síl·labes: Consolida la segmentació i la fusió sil·làbica.

Entradas relacionadas: