Etapas de la pintura de Goya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,18 KB
Francisco de Goya y Lucientes I (1746-1828)
És quasi impossible posar-ho a una corrent, o estil. Viu a cavall entre dos segles. És en part crític i
En part deixa missatges perquè l’espectador els interpreti. No es pot conèixer sense conèixer la
Seva època.
Etapes (relatives) de la vida de Goya
1a etapa:
1746-92: formació com a artista i a més és una etapa molt alegre. A partir d’aquest Moment comença a quedar-se sord, i es comença a tancar en ell mateix. Fa les obres que més L’identifiquen. Al 75 marxa a Madrid. 2a etapa: 1792-08 3a etapa: 1808-19 4a etapa: 1819-24 5a etapa: 1824-28 Al 1746 neix a Fuendetodos, a Aragó. Són de baixa burgesia. Goya representa tot el contrari que La resta dels artistes de l’època. Al 13 anys comença la seva educació a Saragossa, a l’acadèmia De José Luzán. En aquesta acadèmia entra en contacte amb dos nois: Ramón (de la mateixa edat Que Goya) i Francisco Bayeu, tots dos pintors que van treballar amb el rei. Ell començà amb pintura religiosa i durant aquests 4 primers anys que està a l’acadèmia, al 1763, Bayeu es trasllada a Madrid per ajudar a fer tapissos. Goya aprofita i també marxa a Madrid. Es Presenta a un premi però no el guanya. Després es creu que torna a Saragossa on continua Treballant i al 1765, torna a Madrid per continuar formant-se i per treballar amb Francisco Bayeu. Al 1766 es torna a presentar al premi de l’acadèmia i el torna a perdre perquè Ramón Bayeu el Guanya. Goya decideix marxar amb els seus estalvis a Roma.
Pilar i Goya ho fa seguint els models del seu mestre. És una obra barroca influenciat pels col·legues de l’època. - Verge del Carme i Sant Francesc de Paula. Viatge a Itàlia (1770-1771) No se sap ben bé el que dura. A partir del seu quadern De notes se sap la seva etapa a Roma, Cuaderno Italiano. Va visitar Pàdua, Gènova i diverses ciutats de Bolonya, i va estudiar alguns col·legues renaixentistes i S’interessa pel classicisme.Cap a l’estiu del 71, el seu pare es posa malalt i ha de tornar a Saragossa i per fer-ho el va ajudar Manuel Vargas Machuca, un Home que treballava amb els vaixells i per agrair-li li va fer un Retrat. Del 71 al 73 Goya comença a mostrar-se d’una manera Més definida. Per tant, els inicis no són prometedors perquè es Presenta a 3 premis i els perd tots. Torna a Saragossa i al arribar és quan comença a tenir encàrrecsEl seu cunyat el posa en contacte amb l’empresa de tapissos. Ja és un artista alliberat que se Centra en la seva obra. Els cartrons els hem de situar encara en un període optimista, els anys en Que ell passa a ser pintor de moda, pintor de l’acadèmia, però encara són obres amb inspiracions Del rococó i del classicisme. Els tapissos són encàrrecs de la monarquia. Els cartrons són pintures però que finalment es Llançaven perquè el que interessava era el tapís. Són per decorar i com eren per a la monarquia Eren de temes del poble però inspirat en el rococó. Característiques - Dues etapes: primer són més narratives i després més crítiques.
Etapes (relatives) de la vida de Goya
1a etapa:
1746-92: formació com a artista i a més és una etapa molt alegre. A partir d’aquest Moment comença a quedar-se sord, i es comença a tancar en ell mateix. Fa les obres que més L’identifiquen. Al 75 marxa a Madrid. 2a etapa: 1792-08 3a etapa: 1808-19 4a etapa: 1819-24 5a etapa: 1824-28 Al 1746 neix a Fuendetodos, a Aragó. Són de baixa burgesia. Goya representa tot el contrari que La resta dels artistes de l’època. Al 13 anys comença la seva educació a Saragossa, a l’acadèmia De José Luzán. En aquesta acadèmia entra en contacte amb dos nois: Ramón (de la mateixa edat Que Goya) i Francisco Bayeu, tots dos pintors que van treballar amb el rei. Ell començà amb pintura religiosa i durant aquests 4 primers anys que està a l’acadèmia, al 1763, Bayeu es trasllada a Madrid per ajudar a fer tapissos. Goya aprofita i també marxa a Madrid. Es Presenta a un premi però no el guanya. Després es creu que torna a Saragossa on continua Treballant i al 1765, torna a Madrid per continuar formant-se i per treballar amb Francisco Bayeu. Al 1766 es torna a presentar al premi de l’acadèmia i el torna a perdre perquè Ramón Bayeu el Guanya. Goya decideix marxar amb els seus estalvis a Roma.
Goya
Unizar.Es EX: José Luzán, Sueño de José, c.1770. - Reliquiari de l’església parroqual de Fuendetodos, c. 1782: l’encàrrec era representar la verge delPilar i Goya ho fa seguint els models del seu mestre. És una obra barroca influenciat pels col·legues de l’època. - Verge del Carme i Sant Francesc de Paula. Viatge a Itàlia (1770-1771) No se sap ben bé el que dura. A partir del seu quadern De notes se sap la seva etapa a Roma, Cuaderno Italiano. Va visitar Pàdua, Gènova i diverses ciutats de Bolonya, i va estudiar alguns col·legues renaixentistes i S’interessa pel classicisme.Cap a l’estiu del 71, el seu pare es posa malalt i ha de tornar a Saragossa i per fer-ho el va ajudar Manuel Vargas Machuca, un Home que treballava amb els vaixells i per agrair-li li va fer un Retrat. Del 71 al 73 Goya comença a mostrar-se d’una manera Més definida. Per tant, els inicis no són prometedors perquè es Presenta a 3 premis i els perd tots. Torna a Saragossa i al arribar és quan comença a tenir encàrrecsEl seu cunyat el posa en contacte amb l’empresa de tapissos. Ja és un artista alliberat que se Centra en la seva obra. Els cartrons els hem de situar encara en un període optimista, els anys en Que ell passa a ser pintor de moda, pintor de l’acadèmia, però encara són obres amb inspiracions Del rococó i del classicisme. Els tapissos són encàrrecs de la monarquia. Els cartrons són pintures però que finalment es Llançaven perquè el que interessava era el tapís. Són per decorar i com eren per a la monarquia Eren de temes del poble però inspirat en el rococó. Característiques - Dues etapes: primer són més narratives i després més crítiques.
A partir del 86 comença a rebre encàrrecs un altre cop, i rep un per fer 4 pintures, una per
Cada estació de l’any.
Busca un estil més personal però encara no es mostra com artista. La pintura de l’hivern és diferent perquè encara que segueix l’època, fa una Tempesta, i tots els personatges estan sota l’horitzó, l’atmosfera està molt bé Treballada, és una pintura molt freda, real, busca la imatge real del fred. El treball De la llum i dels blancs, és lo més important. Durant els anys 80 no només fa cartrons, i fa algunes crucificacions i rep crítiques perquè fa els Cossos sensuals. Encara són obres vinculades a l’academicisme. Crucifixions, la de Goya, 1780 i Velázquez, 1631. La de Goya és una pintura dolça, no hi ha patiment perquè no hi ha sang. A més Als anys 80, fa molts retrats.Al 1792 té una malaltia, és la frontera entre l’etapa abans i després de la malaltia ja que és clau en La seva obra. Es produeix la malaltia entre el 92 i el 08. Deixa la pintura alegre, suau, la tendència Del Barroc i del neoclassicisme i passa a ser més subjectiva, fosca, més interior, amb més crítica. És una separació que encara manté algunes línies. Entre el 92 i el 93, estava molt sord, perdia la Visió i tenia problemes mentals. Tot i així, la seva obra no és fruit de la malaltia sinó que Evoluciona, ja que s’allibera dels compromisos i té llibertat com artista.Viu molt d’aprop la guerra, Los desastres de la guerra, 1810-15. Així doncs, tracta tots aquests Temes a les seves obres. Publica 82 gravats després de morir, no en temps de la guerra, tot i que Sí que són creats en l’època de la guerra. Són la imatge de Madrid de la guerra i just després de Quan torna Ferran VII. Els Desastres es poden dividir en tres parts, més o menys: - Núm. 1-47: apareix la mort, entre d’altres. - Núm. 48-65: conseqüències de la guerra. - Núm. 66-82: també la guerra però vinculada a la societat de l’època. No és un crític concisa i clara i ho expressa als títols. Els gravats posteriors el que fan és treballar Unes pintures fetes per encàrrec on l’artista sí es posiciona en defensa de les víctimes. Tota l’obra De Goya juga amb elements molt similars. Al 1808 arriben els francesos, Napoleó arriba a Espanya i al mes de març arriba a Madrid, fan Abdicar al rei.
Busca un estil més personal però encara no es mostra com artista. La pintura de l’hivern és diferent perquè encara que segueix l’època, fa una Tempesta, i tots els personatges estan sota l’horitzó, l’atmosfera està molt bé Treballada, és una pintura molt freda, real, busca la imatge real del fred. El treball De la llum i dels blancs, és lo més important. Durant els anys 80 no només fa cartrons, i fa algunes crucificacions i rep crítiques perquè fa els Cossos sensuals. Encara són obres vinculades a l’academicisme. Crucifixions, la de Goya, 1780 i Velázquez, 1631. La de Goya és una pintura dolça, no hi ha patiment perquè no hi ha sang. A més Als anys 80, fa molts retrats.Al 1792 té una malaltia, és la frontera entre l’etapa abans i després de la malaltia ja que és clau en La seva obra. Es produeix la malaltia entre el 92 i el 08. Deixa la pintura alegre, suau, la tendència Del Barroc i del neoclassicisme i passa a ser més subjectiva, fosca, més interior, amb més crítica. És una separació que encara manté algunes línies. Entre el 92 i el 93, estava molt sord, perdia la Visió i tenia problemes mentals. Tot i així, la seva obra no és fruit de la malaltia sinó que Evoluciona, ja que s’allibera dels compromisos i té llibertat com artista.Viu molt d’aprop la guerra, Los desastres de la guerra, 1810-15. Així doncs, tracta tots aquests Temes a les seves obres. Publica 82 gravats després de morir, no en temps de la guerra, tot i que Sí que són creats en l’època de la guerra. Són la imatge de Madrid de la guerra i just després de Quan torna Ferran VII. Els Desastres es poden dividir en tres parts, més o menys: - Núm. 1-47: apareix la mort, entre d’altres. - Núm. 48-65: conseqüències de la guerra. - Núm. 66-82: també la guerra però vinculada a la societat de l’època. No és un crític concisa i clara i ho expressa als títols. Els gravats posteriors el que fan és treballar Unes pintures fetes per encàrrec on l’artista sí es posiciona en defensa de les víctimes. Tota l’obra De Goya juga amb elements molt similars. Al 1808 arriben els francesos, Napoleó arriba a Espanya i al mes de març arriba a Madrid, fan Abdicar al rei.
Goya es trasllada a una casa a les afores de la ciutat, al costat del Manzanares que s’anomena la
Quinta del sol. Ell continua com a pintor del rei. L’any 15 quan torna la monarquia borbònica ha
D’anar al tribunal de la inquisició per la Maja desnuda que havia estat reclutada. Al 16, és un dels
últims anys que fa encàrrecs de la monarquia, tot i que, mai perd el seu lloc però cada cop
S’aparta més. Anys amb poques notícies sobre Goya.