Estudi de Seguretat i Salut en Obres de Construcció
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,13 KB
Estudi de Seguretat i Salut A
Elaborat per un tècnic competent designat pel promotor, es realitza quan: pressupost d’execució +450.759€, duració +30 dies laborals (amb+20 treballadors), volum de ma d’obra +500 (dies treballats + operaris), obres com túnels, galeries i conduccions subterrànies i presses (sempre).
Estudi Bàsic de Seguretat i Salut B
(les obres que no compleixen els anteriors requisits): requisits necessaris perquè el col·legi professional l’aprovi, i el municipi i altres tràmits s’aprovin.
Quins documents? A
Memòria (ha de tenir en compte: l’entorn de l’obra, tipologia materials, procés constructiu i l’obra d’execució)/descripció: procediments, equips tèrmics, mitjans auxiliars/ Identificació/avaluació/mesures preventives i proteccions per el control dels riscos/ descripció dels serveis sanitaris i comuns que cal instal·lar.
Plec de Condicions
- Descripció de les normes legals i reglamentàries, - Prescripcions generals de: maquinària, estris, eines, sistemes./ Plànol/mesuraments/ pressupost: despeses previstes per a l’aplicació de seguretat.
Quins documents? B
Memòria: mateix contingut que en l’estudi)/plec de condicions/ planols (no porta ni mesurament ni pressupost)
Pla de Seguretat i Salut (PSS)
(elaborat pel contractista), analitza, estudia, desenvolupa les previsions de A i B. Presenta suggeriments – persones que intervinguin a l’obra, empreses que intervinguin, representants dels treballadors.
Bastides
S’ha de disposar de nota de càlcul de la bastida sinó s’ha de realitzar un càlcul de resistència i estabilitat. Després la complexitat d’ha de elaborar un pla de muntatge, d’utilització i de desmuntatge. Obligatori a: plataformes suspeses de nivell variable/ bastides continues constituïdes amb elements prefabricats/ bastides a l’exterior de +24 metres/ torres d’accés i torres de treball mòbil.
- Els elements de suport han d’estar protegits contra el risc de relliscar.
- Les dimensions, formes i disposició de les plataformes han de ser apropiades al treball.
- Quan algunes parts no siguin utilitzades s’han de senyalar.
- Només poden ser muntades, desmuntades o modificades sota direcció d’un universitari o professional que l’habiliti per això.
Els treballadors han de rebre una formació destinada a: compressió del pla de muntatge/ la seguretat durant el muntatge/ mesures de prevenció de caiguda d’objectes o persones/ mesures de seguretat en cas de canvi meteorològic que afecti negativament/ condicions de caiguda admissible/ qualsevol altre risc esmentat.
Bastides han de ser inspeccionades: abans de la posada en servei, a continuació (periòdicament), després de qualsevol modificació.
Nota de Càlcul
Ha de contenir: característiques generals (marca, model, components)/ configuració estructural determinada/ hipòtesis inicials de càrrega (permanent, variable, càrregues de servei, vent..)/ càlcul de resistència (característiques dels murs de recolzament en funció del terreny i anclatge.
Pla de Muntatge Utilització i Desmuntatge
(Documentació on s’indica el muntatge, utilització i desmuntatge d’una bastida en condicions segures)
Problemes
Identificació de l’emplaçament i punts d’aproximació, característiques generals de bastida (marca, model, material..), configuració estructural, delimitació de zones d’emmagatzematge i instal·lacions, seqüència dels processos de muntatge (eines, maquinària)
Té com a finalitat
Evitar improvisació i corregir mals hàbits/ evitar desplaçaments accidentals de les plataformes/ eliminar, reduir i controlar el perill de caiguda/ evitar desequilibri o desplom de l’equip/ evitar, reduir i controlar riscos derivats de: inst. elèctrica, gas, baixants, obstacles, reduir i controlar el risc de caiguda.
RD1215/1997 modificat pel RD2177/2004
Equips de treball per elevació de càrregues
Article 3 (Obligacions Empresari)
Equips adequats i en condicions de seguretat per al seu ús - Ús d’equips legalitzats - Cumplir amb els plans de revisió dels equips - Utilització dels equips per treballadors formats
Article 4 (Comprovació dels equips de treball)
Comprovacions inicials després del muntatge i abans del 1r ús - Comprovacions després de fets - Comprovacions per personal competent i documentat
Article 5 (Formació i Informació)
Formació i informació per al personal exposat al risc - Informació per escrit
Apartat 1 (Disposicions Mínimes Generals)
Organs d’accionament visibles i identificables – Dispositius adequats de protecció davant el risc de caiguda d’objectes – Fixació d’equips – Il·luminació adequada – Dispositius d’alarma comprensibles i visibles - Senyalització i advertències necessàries – Dispositius identificables per a la desconexió d’una font d’energia – Cabines de comandament protegides – Equips adequats per protegir als treballadors del contacte elèctric.
Apartat 2 (Disposicions Mínimes Addicionals)
CRITERIS GENERALS (Resistència i estabilitat- Control de sobrecàrregues – Marcatge de l’equip - Marcatge d’accessoris
INSTAL·LACIÓ (Distàncies de seguretat entre punts mòbils i fixos – Restricció d’accés a zones perilloses – Reduir caigudes lliures de la càrrega – desviació o balanceig involuntari – cops als treballadors)
Apartat 3 (Utilització)
ELEVACIÓ DE CÀRREGUES (Evitar sobrecàrregues – Elevació lenta i progressiva – Maniobres sense balanceig – S’ha de conèixer la càrrega màxima – Respectar els límits del fabricant – Coneixer el centre de gravetat – No elevar objectes enterrats sense alliberar-los – No efectuar tirs oblics – Contrapesos necessaris – Evitar treball amb vents superiors als permesos – Comprovar equips acústics o visuals – Desplaçaments en posicions baixes)
ELEVACIÓ TREBALLADORS (Totalitat de la càrrega a elevar, habitacle + persones i que sigui com a màxim el 50% de la capacitat de la grua – Dissenyat per evitar la caiguda lliure en cas de fallida del subministrament – Velocitat màxima a 0,5 m/s)
Parts Grua (1 ploma 2 carro de ploma 3 contraploma 4 contrapes 5 suport de gir 6 corona de gir 7 torre 8 base 9 lastre 10 orgue de presa)
- Si hi ha dues grues o més (No solapar recorreguts – Limitació de recorreguts – moviments controlats – un únic operador de grua – un únic senyalista – mantenir la comunicació – senyalitzar els límits de trajectòries)
- Si l’operador no pot observar la càrrega s’utilitza 1 o més senyalistes
- Realitzar segurament l’enganxament i desenganxament de la càrrega
- Planificar inicialment, planificar les rutines, perill de proximitat.
Apendix P (Selecció accessoris elevació) Segons (massa, centre de gravetat, característiques de la càrrega, confirmar mitjans de subjecció, condicions ambientals i estat dels accessoris)
Instruccions Tècniques de Muntatge
Instal·lació (presentació d’un projecte visat davant l’organ administratiu competent) PARTS (Ubicació de l’obra – Planols d’emplaçament i obstacles – Marca tipus i nº de fabricació – Alçades inicials i finals – Característiques de la ploma, contraploma, contrapes i lastre – Sistemes de protecció elèctrica – Diagrama de càrregues i abast - Dispositius de seguretat – Velocitat dels cables – Alçada màxima autoestable – Càrrega i distàncies admissibles – Tensió d’alimentació – Dades d’arriostrament) MUNTATGE I MANTENIMENT, ASSEGURANÇA RESPONSABILITAT CIVIL i MÍNIM 3 treballadors 2 mecànics 1 electricista
Posada en servei Utilització (personal qualificat gruista)
Manteniment i revisions (per empreses o personal qualificat) (manual i llibre de registre – Revisions cada 6 mesos – Després de parades de +3 mesos – Abans de cada posada en servei) Inspeccions periòdiques oficials (1a als 4 anys del 1r muntatge després cada 3 – Quan sobrepassin el límit de vida aconsellable seran anuals) Historial (anotar incidències – canvis – modificacions – revisions – inspeccions – avaries – accidents) Inscripcions
Instal·lacions Provisionals Real Decreto 486/1997, de 14 d’abril, pel qual s’estableixen les Disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball desenvolupades en la Guia Tècnica per a l’avaluació i prevenció dels riscos relatius a la utilització dels llocs de Treball
Espais de Primers Auxilis: Els equipaments consisteixen en tots els equips sanitaris i els materials necessaris per dur a terme els primers auxilis i dependran de la capacitat i les competències del personal que els ha d’aplicar: Característiques: Estar a prop dels llocs de treball, Tenir accés fàcil per a les lliteres, Disposar de llum, ventilació, aigua potable i temperatura adequada, Estar senyalitzades, Garantir la intimitat personal. Bàsic: Farmaciola, Senyalització de l’adreça i del número de telèfon del centre coordinador d’urgències, en un lloc clarament visible, Aparell de telèfon fix o mòbil per utilitzar com a telèfon de salvament i de primers auxilis.
Instal·lació Elèctrica: En funció de les necessitats de l’obra i la disponibilitat o no d’una xarxa de distribució d’energia, podem tenir connexió a la xarxa o un grup generador propi. / La connexió a la xarxa de subministrament elèctric es durà a terme per la companyia subministradora o una autoritzada, fins als quadres on s’ha d’instal·lar la caixa general de protecció i els comptadors, des de la qual els contractistes duran a terme la resta de la instal·lació, segons el Reglament Electrotècnic de Baixa tensió REBT i segons el projecte d’un instal·lador autoritzat. / Cal dimensionar les instal·lacions adequadament. / Els endolls han d’estar en bon estat. / Els cables mànega han de ser antihumitat.