Estructura Organitzativa i Models d'Estructura Organitzativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,47 KB
Estructura organitzativa
L'organització formal es defineix com l'estructura intencional definida i identificada en què l'empresa situa cadascun dels seus elements al lloc més convenient. És una estructura a la qual s'han d'ajustar les persones que formen part de l'empresa i que cooperen entre si per a assolir els seus objectius predeterminats.
Estructura organitzativa
Perquè l'organització formal de l'empresa resulti ben definida i sigui comprensible a totes les persones que hi treballen, ha d'estar ben estructurada. Per a estructurar l'organització de l'empresa cal conèixer quina és la divisió del treball. Segons la divisió del treball, es pot fer una estructuració segons les seves tasques que es duen a terme, de manera que a cada treballador se li assignin aquelles per a les quals estigui més capacitat; així es formen els departaments. Aquesta divisió en departaments es classifica de la manera següent:
- Divisió en departaments per funcions. Els treballadors s'organitzen segons la seva especialització i la seva capacitat.
- Divisió en departaments per zones geogràfiques. Els treballadors s'organitzen de manera que coneguin la zona on va destinat el producte, perquè els clients estiguin millor atesos.
- Divisió en departaments per producte. S'agrupen els treballadors segons el producte final que s'obté.
- Divisió en departaments per processos. Els treballadors s'agrupen segons les fases que componen la cadena de producció.
Relacions entre els elements de l'empresa
Hi ha diverses maneres en què es poden relacionar els diferents elements de l'empresa:
- Relacions lineals. Es produeixen quan hi ha un enllaç entre ordres, és a dir, una persona mana i una altra obeeix.
- Relacions de staff o equip assessor. Tenen com a finalitat l'assessorament per part d'especialistes.
- Relacions funcionals. Són un conjunt d'especialistes que tenen autoritat i responsabilitat sobre el que es refereix a la seva especialitat. Per exemple, el cap de compres només controla el que es refereix a les compres.
Models d'estructura organitzativa
Hi ha diversos models d'estructura organitzativa i cada empresa s'adapta al més adequat a les seves necessitats.
- Model lineal o jeràrquic.
- Model funcional.
- Model en línia i d'assessorament (staff).
- Model en comitè.
- Model matricial.