Estructura i dinàmica de grup: estatus, rol, normes i cohesió
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,54 KB
Estructura i dinàmica de grup
Estatus, rol, normes i cohesió
Rols de Belbin
Belbin classifica els rols d'equip en tres grups:
- Socials: Coordinador, cohesionador i investigador de recursos.
- Mentals: Cervell, especialista, monitor avaluador.
- Acció: Implementador, impulsor i finalitzador.
L'estructura del grup (interacció, diferenciació d'estatus i rols, activitats) es basa en estatus, rol, normes i cohesió.
Relació entre rol i norma
El rol comporta obligacions i drets, prescripcions i proscripcions, normes compartides. Conjunt de normes que s'apliquen al membre d'un grup o quan es manifesta en relació amb un problema extern (Thibaut i Kelley).
Tipus de rols
- Prescrit: Expectatives d'uns membres a altres.
- Subjectiu: Pròpia expectativa.
- Desempenyat: Conducta feta.
- Funcional: Construït a partir de la norma perquè el grup funcioni.
- Formalitat: Rols formals, informals i universals (novat, líder, cap de turc).
Moreland i Levine afirmen que l'eficàcia d'un rol en complir les expectatives augmenta la probabilitat d'acceptació.
Diferenciació de rols (Moreland i Levine)
El procés d'assignació de rols pot generar problemes:
- Falta de coneixement o motivació per fer el rol assignat.
- Falta de consistència entre el nou rol i el que es feia abans.
- Falta de consens en com s'hauria de fer i qui és l'apropiat.
- Dificultats que genera la transició de rol.
Conflicte inter-rol i intra-rol
Moreland i Levine defineixen dos tipus de conflicte:
- Inter-rol: Les obligacions associades a un rol són incompatibles amb altres en relació amb el desenvolupament d'altres rols.
- Intra-rol: Xoc d'expectatives de l'ocupant del rol i la seva definició.
Desenvolupament de l'estructura de rols (Hare)
Hare defensa que l'estructura de rols no sorgeix immediatament:
- El grup defineix la situació i decideix la meta.
- S'assegura que disposa dels recursos necessaris.
- Desenvolupa els rols i normes.
- Coordina els recursos i rols en una activitat dirigida a la meta.
Bales: En situacions d'emergència o quan el grup afronta problemes difícils, la diferenciació té caràcter apressant i es produeix acceleradament.
Normes
La conducta predictible redueix la incertesa, i les conductes generalitzades passen a ser normes. Les conseqüències per al grup són una conducta desviada tolerable i un rang de lideratge (Cialdini i Trost).
Definició de normes (Cialdini i Trost)
Les normes són regles i pautes compreses pels membres d'un grup, que guien i constrenyen la conducta social sense el matís coercitiu d'una llei. Es configuren com expectatives compartides davant el comportament apropiat dels membres del grup.
Doten al grup d'ordre, estructura i estabilitat.
Normes descriptives (Cialdini i Trost)
Quan la persona s'enfronta a una situació nova o incerta, l'observació de la conducta desviada d'altres serveix per decidir el curs d'acció adequat, especialment quan els altres són percebuts com similars a la persona. També poden ser prescriptives o proscriptives.
Característiques de les normes acceptades
- Sorgeixen de la interacció.
- Poden ser explícites o implícites.
- Les desviacions solen comportar sanció social.
Relació entre norma i societat
Dues perspectives generals:
- Valor social de la norma: Reflex de la idiosincràsia d'una cultura específica.
- Funcional o instrumental: Serveixen per respondre adequadament a problemes amb els quals s'enfronta el grup.
Les normes estan influenciades per la cultura de la societat a la qual pertany el grup. Moltes tenen valor funcional, però no sempre, per influència cultural.
Transmissió de normes
L'essència de les normes és el seu caràcter compartit. Maneres de transmissió:
- Formes intencionals i verbalment codificades: Instrucció, demostració, rituals.
- Formes no verbals: Imitació, inferències.
Tipus de normes (Opp)
- Institucionals: Ordenades pel líder o externes.
- Voluntàries: Negociades pels membres del grup.
- Evolutives: Conductes desviades individuals que s'expandeixen a la resta del grup.
La norma regula la conducta desviada productiva dels membres en aspectes com resultats, esforç, procediments per fer la feina i manteniment.
Principis de les normes
Tres principis habituals:
- Disminució de costos i increment de beneficis: Conductes desviades d'importància estratègica esdevenen rutines. Uniformitat d'acció. Prescindir de l'exercici de poder per induir conformitat o predictibilitat.
- Normes d'execució/normes d'esforç: Identificar normes relatives al desenvolupament de la tasca. Alts estàndards d'esforç i resultats.
- Conformitat: Norma i desviació. Pressió per qui no compleix les normes perquè les compleixi.
Normatives alternatives (Goodman)
Goodman considera les formulacions anteriors massa genèriques i proposa tres normatives alternatives:
- Distribució:
- Grau de coneixement de la norma.
- Extensió de la seva acceptació.
- Realització manifesta de la conducta desviada normativa.
- Imposició:
- Agent impositiu (membres del grup, supervisor, direcció).
- Dimensions: consistència i severitat de la sanció.
- Transmissió:
- A través del grup (norma grupal genuïna).
- A través d'agents externs (no són normes del grup).
Cohesió grupal
La cohesió grupal no és estàtica, fluctua perquè s'han de tenir en compte els efectes emocionals i cognitius dels esdeveniments. Carron la defineix com un procés dinàmic que es reflecteix en la tendència d'un grup a unir-se i romandre unit en la cerca d'uns objectius determinats.
La cohesió es basa en:
- Mútua acceptació.
- Sensació de pertinença.
- Vàlua en el grup.
- Percepció directa de proximitat al grup.
- Percepció de treball en equip.
Concepte de cohesió (Festinger i Hogg)
Festinger: Camp total de forces que actuen perquè els membres romanguin en el grup.
Hogg: Dues formes diferents d'atracció social: simpatia/atracció interpersonal i cohesió de grup (sorgeix de la pertinença i de la identificació social). 1. Pertinença i 2. Cohesió.
Característiques i beneficis de la cohesió
- Grau d'acceptació dels objectius del grup.
- S'enriqueix la comunicació interna, hi ha més interacció entre els membres.
- Perseverança davant la dificultat.
- El rendiment augmenta.
- Satisfacció personal.
- Motivació.
Obstacles a la cohesió interna
- Problemes en la comunicació entre els membres d'equip.
- Incompatibilitat de personalitats dins del grup.
- Individualisme.
- Desacord respecte als objectius d'equip o la seva escassa acceptació per part dels membres.