Estratègies i Tècniques de Comunicació Efectiva: Assertivitat i Gestió d'Obstacles
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Español
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,92 KB
Estratègies i Tècniques de Comunicació
Definició i Canals de Transmissió
La comunicació és la transmissió d'un pensament a una altra persona. Pot ser a través de diversos canals (verbals, escrits, gestos, dibuix, etc.), reunions o conferències (cursos, formació).
Els *avisos* són missatges curts i molt clars.
Recomanacions per a una Comunicació Efectiva
Per afavorir una bona comunicació, cal tenir en compte les següents recomanacions:
- Començar explicant breument els punts que es tractaran.
- No utilitzar tòpics i, si s'utilitzen, que siguin molt breus.
- Mirar el públic quan es parla.
- Posar-se al lloc del públic.
- Tenir cura del llenguatge corporal.
- Seguir un ordre en l'exposició, utilitzant frases curtes i un vocabulari entenedor per als qui escolten.
- Utilitzar mitjans audiovisuals sempre que sigui possible.
- Acceptar comentaris, evitar enfrontaments i ser el més objectiu possible en el torn de preguntes.
- És recomanable utilitzar anècdotes i exemples per il·lustrar l'exposició.
- Finalitzar amb un resum i un breu comentari de les conclusions.
Tècniques Específiques de Comunicació
Altres estratègies de comunicació són:
Assertivitat
La comunicació assertiva és un mètode que s'utilitza per transmetre informació, per demanar el que es vol o per dir el que un pensa sobre un tema concret, respectant sempre els drets dels nostres interlocutors. Si s'utilitzen tècniques assertives, aconseguim una comunicació directa, clara, col·laboradora i ferma en les nostres conviccions. És important concloure la comunicació escrivint els acords presos.
El Disc Ratllat
Aquesta estratègia consisteix a repetir amb insistència el que volem o no fer fins que l'interlocutor s'adona de quina és la nostra posició i es pot arribar a un altre compromís o una solució raonable. És una tècnica que no utilitzarem sempre; s'utilitzarà quan menyspreen els nostres drets. Abans d'utilitzar-la, cal avaluar si el risc de la nostra petició és just i el que podem perdre.
Asserció Negativa
Consisteix a respondre a una crítica manifestant que és raonable o té part de veritat fins que la persona que estigui criticant deixi de fer-ho. D'aquesta manera, s'evitarà entrar en una discussió.
Crear Confusió
Aquesta tècnica consisteix a crear dubtes en la persona que fa la crítica quan sabem del cert que no té raó, intentant desconcertar-la i crear confusió.
Pregunta Negativa
Consisteix a respondre a una crítica demanant un aclariment. Es pot fer servir quan algú ens critica i ho fa d'una manera indirecta.
Dificultats i Obstacles en la Comunicació
Les dificultats són els obstacles que trobem i que impedeixen la bona comunicació i comprensió. Hi ha tres tipus:
Tipus d'Obstacles
- Semàntics: Els que no permeten entendre un cartell o un senyal.
- Físics: Interferències en l'ambient que entorpeixen la comunicació.
- Psicològics: Quan parlen moltes persones, cadascú entén la informació a la seva manera.
Factors Addicionals en la Interacció
Personalitat i Expressió
En una conversa participativa, cal tenir en compte la manera d'expressar-se. No és el mateix que algú sigui agressiu que algú sigui tímid a l'hora de decidir un tema o aportar idees en una reunió.
La Influència Jeràrquica
No rebrem el missatge de la mateixa manera si el transmet un cap que si el transmet un company de feina.
La Comunicació en l'Àmbit Laboral
La comunicació és més que un traspàs d'informació entre diverses persones. És molt diferent si en una reunió una persona parla d'una forma passiva que si parla d'una forma agressiva per imposar la seva opinió. Una bona comunicació produeix un millor clima de treball entre els companys.
Dins la feina s'utilitza molt la llengua parlada per transmetre ordres.
Aspectes de la Comunicació Oral
En la comunicació oral cal tenir en compte els següents aspectes:
- Situació de la comunicació.
- El missatge i les seves dificultats.
- Estratègies d'exposició.
- El receptor.
- Estratègies de la comunicació assertiva.
Tipus de Comunicació Escrita
Tipus de comunicació escrita utilitzats habitualment:
- Instància
- Burofax
- Carta certificada
- Carta certificada i acusament de rebut
- Avís
Instància
Sol·licitud que es presenta a l'administració pública. S'hi pot adjuntar documentació i té un format estàndard.
Burofax
Carta que, en ser lliurada pel mateix portador, ha de ser signada pel receptor per tenir constància que l'ha rebuda.
Avís
Comunicació que va destinada a tots els treballadors.