Estratègies i Objectius de Foment de la Lectura Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,39 KB
Prioritats per als Objectius de Planificació Lectora
- Facilitar la lectura de manera habitual, atenent a diversos perfils lectors.
- Oferir l'escolta diària de textos literaris.
- Exercitar la lectura expressiva.
- Crear espais per expressar-se oralment i, alhora, oferir suports per avançar en la conversa.
- Propiciar la creació de comunitats lectores.
- (Punt pendent d'acabar)
Instruments Mediadors: Tipus d'Activitats
Discussió literària
Conversa sobre la lectura; ajudar els infants a descobrir “l’art de les preguntes”.
Intervencions clau del mediador:
- Promoure l'enllaç entre el que pensa el lector i la visió del món oferta pel text.
- Afavorir l’articulació de les interpretacions dels lectors.
Altres activitats de foment lector
- 30 minuts de lectura diària.
- Projectes literaris com a base de les programacions de les àrees de llengua. Programar algun aprenentatge de l’àrea de llengua que parteixi de la lectura d’un llibre.
- Préstec setmanal de llibres i trobada setmanal entre els infants.
- “Faristol de l’elegància”.
- Lectura guiada de títols concrets: Hi ha certs llibres que són més difícils i necessiten una guia. Tots els infants senten curiositat i els agrada aprendre. Cal sortir de la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) perquè allò fàcil i conegut acaba avorrint. Conèixer més obres suposa un repte intel·lectual que els agrada, però els hem de guiar perquè no hi hagi frustració.
- El lector convidat, a cicle inicial, en què 3 alumnes exposen, mitjançant un treball gràfic, per què el llibre que presenten (de la biblioteca) és el seu preferit.
- Recomanacions LIJ (Literatura Infantil i Juvenil) per part dels alumnes per penjar als blocs de les classes.
Parlar de llibres és donar forma als pensaments i a les emocions, interpretar què ens vol dir l’autor, amb què em quedo. No vol dir fer una llista d’observacions, ni fer simples preguntes.
Hem d’aprofitar les oportunitats que ens dóna la societat. No hem de carregar nosaltres sols amb aquesta tasca de mediar ni traspassar-la només a les famílies.
Set Claus per Valorar les Històries Infantils
-
Veure i llegir: històries a través de codis (text i imatge).
Quan tenim lletra (text narratiu):
- Ficció: històries creades pels seus autors.
- Documentals: ens aporten coneixements de la realitat.
Quan tenim els dos codis alhora (imatge i text):
- Llibres il·lustrats: el text funciona per si sol.
- Els àlbums il·lustrats: imatge i text treballen plegats.
- Còmic i novel·la gràfica: ajuda a construir la ficció.
- Seguir històries amb formes diferents (té a veure amb els gèneres).
- Escoltar altres veus.
- Adonar-se del “gruix” de les paraules i imatges.
- Ser l’altre sense deixar de ser un mateix (té a veure amb els personatges).
- Ampliar l’experiència del món propi.
- Entrar a l’àgora de la tradició.