Estratègies per a l'Ensenyament de la Competència Escrita

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,92 KB

Què és la Competència Escrita?

La competència escrita es defineix com la capacitat d'utilitzar l'escriptura per a comunicar-se, organitzar-se, aprendre i participar en la societat. Segons el currículum, aquesta competència es vincula amb quatre propòsits fonamentals:

  • Comunicar: redactar notes, correus electrònics, cartes, missatges en xarxes socials, etc.
  • Organitzar: crear índexs, planificacions, horaris, agendes, etc.
  • Aprendre: elaborar resums, esquemes, fitxes descriptives, mapes conceptuals, treballs monogràfics, etc.
  • Participar en la societat: emplenar impresos, formular queixes i reclamacions, mantenir un blog, etc.

Tipus de Textos

Qualsevol text escrit es pot classificar en una de les següents categories:

  • Narratius
  • Descriptius
  • Expositius
  • Instructius
  • Retòrics
  • Argumentatius

Com Ensenyar a Escriure?

Hi ha dos camins principals per ensenyar a escriure:

  1. Partir d'una situació comunicativa real i buscar els gèneres textuals adequats, tenint en compte el propòsit i el destinatari.
  2. Partir d'un gènere textual concret i buscar una situació comunicativa que li doni sentit.

Exemples de situacions comunicatives: festival de Nadal, fullet amb consells de medi ambient, correu electrònic al ginecòleg, etc.

Exemples de gèneres textuals: entrevistes, felicitacions, notícies, etc.

Aprendre a escriure implica aprendre a crear textos que responguin a una situació comunicativa específica.

Responsabilitat de la Competència Escrita

La competència escrita és responsabilitat de totes les àrees i s'ha de treballar en cadascuna d'elles.

Criteris de Selecció de Textos

  • Currículum
  • Edat i interessos dels alumnes
  • Llengües de l'escola
  • Trajectòria de formació escolar i acadèmica
  • Exercici dels drets d'una ciutadania democràtica
  • Possibilitat i sostenibilitat en el context del centre

Llengües a l'Escola

  • AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres): integració de continguts comuns i específics en diferents llengües.
  • CLIL (Content and Language Integrated Learning): foment de l'aprenentatge de continguts en anglès.

Exemples de Treballs Escrits en la Trajectòria Acadèmica

  • Definicions
  • Relats
  • Informes
  • Resums
  • Esquemes
  • Mapes conceptuals
  • Presa d'apunts

Què Cal Ensenyar de l'Escriptura?

  • Funcionalitat de l'escriptura (ja explicat anteriorment)
  • Aprenentatge del codi
  • Composició escrita

L'aprenentatge de la lectura i l'escriptura s'ha de basar en textos complets des del principi. Un text complet no necessàriament ha de ser llarg o complicat.

Escriure no és simplement transcriure el llenguatge oral. Les diferències entre escriptors radiquen en els seus processos cognitius i en la seva manera d'entendre i encarar el procés de composició escrita.

Models d'Escriptura

Model de "Dir el Coneixement" (Model Natural)

Aquest model consisteix a transcriure directament els pensaments a l'escrit. Els escriptors que segueixen aquest model no solen planificar, escriuen de manera impulsiva i enllacen les idees a mesura que els vénen al cap. Revisen principalment aspectes formals. Pot ser efectiu si l'escriptor té coneixements previs sobre el tema, però no permet generar nou coneixement.

Model de "Transformar el Coneixement"

Aquest model implica una organització i una elaboració més profunda del pensament abans d'escriure. Els escriptors es plantegen com apropar-se al lector i a la situació comunicativa. El procés de composició implica un anar i venir entre el "què dir" i el "com dir-ho", amb revisions constants guiades pels objectius de la situació comunicativa. El text resultant no és una simple còpia del que l'escriptor ja sabia, sinó una construcció nova. Les estratègies de control i regulació del procés cognitiu són fonamentals.

Què és un Bon Text?

Un bon text no es defineix només per l'absència d'errors ortogràfics o gramaticals. Un bon text ha de tenir les següents propietats:

  • Adequació: ser apropiat a la situació comunicativa (estructura, destinatari, tipus de text, etc.).
  • Coherència: assegurar la unitat de sentit del text (estructura adequada, exposició clara i ordenada, informació rellevant, etc.).
  • Cohesió: lligar les idees amb mitjans gramaticals diversos (conjuncions, connectors, pronoms, puntuació, etc.) i organitzar el text en paràgrafs, un per cada idea principal.
  • Correcció: absència d'errors ortogràfics i de lèxic.

Procés d'Escriptura dels Escriptors Eficaços

Els escriptors eficaços segueixen un procés que inclou les següents fases:

  1. Contextualitzar: definir la finalitat, el destinatari, l'emissor i el tipus de text.
  2. Planificar: organitzar les idees per evitar repeticions i assegurar la qualitat del text.
  3. Textualitzar: enllaçar les idees per formar un text detallat, organitzat en paràgrafs.
  4. Revisar: anar més enllà de la correcció ortogràfica, revisant l'adequació, la coherència i la cohesió.
  5. Editar i Difondre: donar forma final al text i compartir-lo amb el públic objectiu.

La revisió és una part essencial del procés d'escriptura i ha de ser realitzada per l'escriptor, no només pel docent.

Entradas relacionadas: