Estratègies Empresarials: Concentració i Internacionalització
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,9 KB
Formes de Concentració Empresarial
Hi ha diverses maneres en què les empreses poden concentrar-se o col·laborar:
Fusió per absorció d'empreses
Una empresa n'adquireix una altra; l'empresa absorbida s'extingeix i el seu patrimoni és assumit per l'empresa absorbent. Depenent de com es faci, es pagarà als propietaris de l'empresa que desapareix amb diners i/o accions. (Exemple: una empresa gran absorbeix una de petita).
Participació en societats
Una empresa compra una part del capital social d'una altra amb la intenció de dominar-la. El nivell de control pot variar:
- Control absolut: +80%
- Control majoritari: +50%
- Control minoritari: –50%
Cooperació d'empreses
Relacions especials entre empreses independents que col·laboren per compartir recursos i informacions. (Exemple: joint ventures).
Clúster
Concentració geogràfica d'empreses que comparteixen interès per un sector econòmic concret. (Exemple: indústries com la de l'automoció).
Trust / Concentració vertical
Conjunt d'empreses que formen part de diferents fases del procés de producció i que intenten reduir costos i dominar el mercat. (Exemple: Repsol).
Càrtel / Concentració horitzontal
Grup d'empreses del mateix sector que dominen el mercat i es posen d'acord en els preus i les estratègies de venda. (Exemple: OPEP).
Hòldings
Forma d'organització d'empreses on una companyia matriu aconsegueix les accions i les participacions d'altres empreses que controla. (Exemple: Rumasa).
Globalització
Tendència dels mercats i les empreses a estendre's i a assolir una dimensió mundial que sobrepassa les fronteres nacionals. És l'extensió de les relacions econòmiques entre diferents països fins a l'extrem de crear una economia mundial on cada economia participant depèn de les altres.
Procés d'Internacionalització
Obertura als mercats internacionals, és a dir, les operacions que una empresa fa per vincular-se amb aquests mercats internacionals.
Estratègies d'Internacionalització
Estratègia Multidomèstica
L'empresa dona una resposta diferenciada a cada filial segons les necessitats locals; l'enfocament comercial va destinat al país on s'operarà. Podríem parlar d'un conjunt d'empreses domèstiques unides per una propietat comuna. (Exemple: Ford).
Estratègia Global
Obtenir un avantatge competitiu comú amb la centralització de recursos globals per a tots els països en què s'opera, i tot es fa des del país d'origen. Tots els productes són iguals per a tots els països, com les marques. Les filials solen ser simples canals de distribució. (Exemple: Apple).
Estratègia Transnacional
Elimina barreres geogràfiques i utilitza totes les seves estratègies de producció i de vendes sense tenir en compte d'on provenen. Els diferents centres de cada país aporten noves idees i productes per exportar-los a escala global. A cada filial se li pot assignar algun paper determinant. Aquesta empresa té una visió global del mercat però actua de manera local. (Exemple: Nestlé, Kraft).
Problemes de la Internacionalització
- Manca d'informació sobre el nou mercat on es vol operar.
- Manca de personal qualificat a l'empresa.
- Exigeix un compromís ple per part de tota l'empresa.
- L'entorn cultural serà diferent de l'entorn on opera habitualment l'empresa.
- Gustos dels consumidors diferents d'aquells amb els quals s'està operant.
- Pràctiques de negocis diferents.
- Necessitat d'adaptar-se a la legislació local.
Objectius de la Internacionalització
L'objectiu principal és incrementar les vendes aprofitant economies d'escala, i així reduir costos. Les empreses coneixeran el mateix mercat en què operen la resta d'empreses del seu sector. Internacionalitzar-se és una de les solucions per mantenir-se en el mercat.
Empreses Multinacionals
Sorgeixen d'un procés d'ampliació de mercats per part de les grans empreses i operen en dos països o més. Són societats mercantils que tenen una gran capacitat productiva. Es troben en països diferents del país d'origen de l'empresa matriu. En escollir el país, hi ha altres motius que animen les empreses a instal·lar-se en un país o altre (per exemple, hi ha governs de països en vies de desenvolupament que ofereixen a les empreses molts avantatges "econòmics"), la qual cosa els ajudarà econòmicament i els permetrà desenvolupar-se. La decisió d'escollir el lloc adequat i intervenir està determinada pels beneficis que s'esperen obtenir.
Estan formades per un conjunt d'empreses. Una és l'empresa matriu, que continua operant al lloc d'origen; les altres són filials, estan a la resta dels països i es relacionen entre si.
Característiques de les Multinacionals
- Tenen una gran resistència en el mercat, ja que els resultats del seu conjunt es compensen i s'equilibren, jugant amb avantatge respecte a la resta d'empreses.
- Disposen de tecnologia punta, la qual cosa els permet estar en creixement constant, absorbir el mercat i fusionar-se amb empreses més petites.
- S'estructuren de manera que la matriu s'encarrega de la fixació de l'estratègia, planificant-la i controlant-la, mentre que les filials s'encarreguen de les activitats productives seguint les pautes de la matriu.
- Són grans grups empresarials amb capacitat d'aconseguir economies d'escala en la producció dels béns i serveis que comercialitzen.
- Tenen gran importància en el seu sector per la seva grandària.
- Exerceixen un control directe o indirecte sobre les seves filials.