Estratègies de Comunicació i SAAC per a Discapacitats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,92 KB
Estratègies de Comunicació per a Diversos Col·lectius
Discapacitat Auditiva
- Avisar la persona amb gestos o senyals quan hem de parlar.
- Col·locar-se a prop, a la mateixa altura.
- No exagerar la gestualitat.
- Llenguatge directe i clar.
- Assegurar-se que ho ha entès.
Discapacitat Visual
- Tractar la persona pel seu nom perquè pugui saber que parlem amb ella.
- Parlar normal sense cridar, i informar la persona si hem de marxar.
Sordceguesa
- Tocar la persona per indicar que som allà.
- Deletrejar el nostre nom al palmell.
- Depenent del cas, utilitzar l’alfabet dactilològic.
- Si utilitza audiòfon, parlar a poc a poc.
- Si té restes visuals, situar-nos davant; i si pot llegir lletres grans, escriure.
Discapacitat Motriu
- Situar-nos davant i intentar entendre el que ens vol dir.
- No interrompre i adaptar-se al seu ritme.
- Parlar amb normalitat.
Discapacitat Intel·lectual
- No infantilitzar.
- Llenguatge senzill i vocabulari bàsic.
- Missatges clars acompanyats de pictogrames o senyals.
- Assegurar-se que ho ha entès.
- Donar-li temps per parlar.
Deteriorament Cognitiu
- Contacte visual.
- Mostrar interès i escoltar.
- Orientar-la dient-li el nostre nom.
- Parlar a poc a poc.
- Frases curtes i simples.
- Ordres directes, i acompanyar les frases o les preguntes assenyalant o tocant les coses.
Afàsia
- Parlar a poc a poc.
- No infantilitzar.
- Deixar-li temps per comunicar-se.
- Animar-la a parlar.
- Paraules senzilles.
Sistemes de Comunicació Alternatius i Augmentatius (SAAC)
És un conjunt de codis estructurats i estratègies que permeten que les persones amb dificultats per comunicar-se es puguin comunicar.
Característiques dels SAAC
- Tenen com a objectiu proporcionar un mitjà de comunicació per poder comunicar-se de forma més autònoma.
- Estan formats per un conjunt de signes mitjançant canals no vocals (gestos, signes…).
- Per poder-los implementar cal una intervenció individualitzada.
- Per poder aprendre els signes s’han d’interioritzar.
SEGONS LA FINALITAT (substituir el llenguatge parlat o reforçar-lo) | SEGONS ELS RECURSOS MATERIALS | SEGONS LA DEPENDÈNCIA D’ALTRES PERSONES | |||
ALTERNATIUS | AUGMENTATIUS | AMB AJUDA | SENSE AJUDA | DEPENDENT | INDEPENDENT |
És una forma de comunicació diferent de la parla i s’utilitza en contextos en què l’emissor i el receptor estan cara a cara. EXEMPLES:
| És una forma de comunicació utilitzada per incrementar la capacitat comunicativa existent. EXEMPLES:
| Requereix un suport físic. EXEMPLES:
| La persona produeix i rep els missatges amb el seu cos. EXEMPLES:
| La persona necessita una altra persona per construir i interpretar el missatge. EXEMPLES:
| La persona no necessita ajuda de cap altra persona, però necessita un suport. EXEMPLES:
|