Estratègies de Comunicació i SAAC per a Discapacitats

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,92 KB

Estratègies de Comunicació per a Diversos Col·lectius

Discapacitat Auditiva

  • Avisar la persona amb gestos o senyals quan hem de parlar.
  • Col·locar-se a prop, a la mateixa altura.
  • No exagerar la gestualitat.
  • Llenguatge directe i clar.
  • Assegurar-se que ho ha entès.

Discapacitat Visual

  • Tractar la persona pel seu nom perquè pugui saber que parlem amb ella.
  • Parlar normal sense cridar, i informar la persona si hem de marxar.

Sordceguesa

  • Tocar la persona per indicar que som allà.
  • Deletrejar el nostre nom al palmell.
  • Depenent del cas, utilitzar l’alfabet dactilològic.
  • Si utilitza audiòfon, parlar a poc a poc.
  • Si té restes visuals, situar-nos davant; i si pot llegir lletres grans, escriure.

Discapacitat Motriu

  • Situar-nos davant i intentar entendre el que ens vol dir.
  • No interrompre i adaptar-se al seu ritme.
  • Parlar amb normalitat.

Discapacitat Intel·lectual

  • No infantilitzar.
  • Llenguatge senzill i vocabulari bàsic.
  • Missatges clars acompanyats de pictogrames o senyals.
  • Assegurar-se que ho ha entès.
  • Donar-li temps per parlar.

Deteriorament Cognitiu

  • Contacte visual.
  • Mostrar interès i escoltar.
  • Orientar-la dient-li el nostre nom.
  • Parlar a poc a poc.
  • Frases curtes i simples.
  • Ordres directes, i acompanyar les frases o les preguntes assenyalant o tocant les coses.

Afàsia

  • Parlar a poc a poc.
  • No infantilitzar.
  • Deixar-li temps per comunicar-se.
  • Animar-la a parlar.
  • Paraules senzilles.

Sistemes de Comunicació Alternatius i Augmentatius (SAAC)

És un conjunt de codis estructurats i estratègies que permeten que les persones amb dificultats per comunicar-se es puguin comunicar.

Característiques dels SAAC

  • Tenen com a objectiu proporcionar un mitjà de comunicació per poder comunicar-se de forma més autònoma.
  • Estan formats per un conjunt de signes mitjançant canals no vocals (gestos, signes…).
  • Per poder-los implementar cal una intervenció individualitzada.
  • Per poder aprendre els signes s’han d’interioritzar.
SEGONS LA FINALITAT (substituir el llenguatge parlat o reforçar-lo)SEGONS ELS RECURSOS MATERIALSSEGONS LA DEPENDÈNCIA D’ALTRES PERSONES
ALTERNATIUSAUGMENTATIUSAMB AJUDASENSE AJUDADEPENDENTINDEPENDENT

És una forma de comunicació diferent de la parla i s’utilitza en contextos en què l’emissor i el receptor estan cara a cara.

EXEMPLES:

  • Escriptura
  • Signes
  • Sistema Morse

És una forma de comunicació utilitzada per incrementar la capacitat comunicativa existent.

EXEMPLES:

  • Pictogrames
  • Llengua de signes

Requereix un suport físic.

EXEMPLES:

  • Ordinadors
  • Comunicadors
  • Plafons

La persona produeix i rep els missatges amb el seu cos.

EXEMPLES:

  • Codis gestuals
  • Llengua de signes
  • Alfabet dactilològic

La persona necessita una altra persona per construir i interpretar el missatge.

EXEMPLES:

  • Taulers amb lletres simples, paraules o signes gràfics

La persona no necessita ajuda de cap altra persona, però necessita un suport.

EXEMPLES:

  • Ordinadors amb els quals parlen a través de la mirada.

Entradas relacionadas: