Estratègies i Competències Clau en l'Ensenyament de la Llengua
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,45 KB
Principis per a l'Àrea de Llengua i la Comunitat Lectora
- Crear espais per expressar-se oralment i, alhora, oferir suports per avançar en la conversa.
- Propiciar la creació de comunitats lectores.
- Incloure la família amb espais i activitats.
- Estructurar l’àrea de llengua a partir de projectes.
Instruments Mediadors: Tipus d'Activitats Clau
Discussió Literària
Conversa sobre lectura; ajudar els infants a descobrir “l’art de les preguntes”. Exemple: Tertúlies literàries.
Intervencions Clau del Mediador
- Promoure l’enllaç entre què pensa el lector i la visió del món oferta pel text.
- Afavorir l’articulació de les interpretacions dels lectors amb els indicis del text.
- Reformular, sintetitzar i sistematitzar allò que s’ha dit.
No és un conjunt ordenat i lineal d’observacions ni tampoc el que proposen molts especialistes (obrir una discussió per buscar respostes a preguntes formulades en un ordre establert, en què una pregunta segueix l’altra). És una forma de contemplació compartida; de donar forma als pensaments i a les emocions, d’interpretar els missatges de l’autor.
Biblioteca de l’Escola
Espai viu, dinàmic, considerat un recurs més de la feina diària dels centres. Dur els alumnes més enllà del fet de saber llegir i involucrar-los pel gust de la lectura amb una doble finalitat: lúdica i pràctica.
Funcions Essencials de la Biblioteca Escolar
- No ha de ser un magatzem.
- Acudir diàriament.
- Integrar l’equip docent i la resta de membres per fer les activitats.
- Gaudir del llibre.
- Punt de trobada per compartir idees i establir nous reptes.
Aspectes Organitzatius
- Figura d’un coordinador i comissió de mestres que facin funcionar la biblioteca.
- Flexibilitat horària.
- Espai viu on s’implica en el màxim d’activitats.
- Biblioteca d’aula en totes les classes.
Mitjans de Difusió i Rol Docent
Els docents són la peça clau perquè funcioni i els nens i nenes millorin la seva comprensió lectora i s’involucrin a l’hora de llegir.
La Llengua Oral Formal (Segons Montserrat Vilà)
Per què cal Ensenyar la Llengua Oral?
Ens ajuda a aconseguir una harmonia a l’aula i a poder expressar sentiments i pensaments.
Dos Grans Propòsits Relacionats amb Vygotsky
- El Paper de Mediador que exerceix en el procés d’ensenyament i aprenentatge:
- Instrument psicològic.
- Instrument cultural.
- Educació Cívica: Harmonia a l’aula. Com a instrument intermediari podem parlar de la pedagogia de la paraula, tant del mestre com de l’alumne.
L’Expressió de les Emocions
Gràcies a les paraules podem expressar com ens sentim. Sentiments i emocions formen el llenguatge.
Què Ensenyar Específicament?
- Gèneres Discursius: Aprendre a parlar vol dir aprendre a construir enunciats, ja que no parlem amb oracions i molt menys amb paraules separades.
- Competència Comunicativa: És allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significatius.
4 Tipus de Coneixements i Habilitats
- Competència Lingüística / Gramatical
- Fa referència al domini del codi lingüístic. S’ocupa de: nivell fonològic, morfològic, sintàctic, lèxic i semàntic.
- Competència Sociolingüística
- Fa referència a les normes socioculturals d’ús. S’ocupa de: situació dels participants, propòsit de la interacció, normes i convencions de la interacció.
- Competència Discursiva
- Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere. S’ocupa de: cohesió de la forma i coherència en el significat.
- Competència Estratègica
- Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:
- Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.
- Afavorir l’efectivitat de la comunicació.