Estratègies per a l'Aprenentatge de l'Escriptura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,12 KB

Montserrat Castelló (Escriure per aprendre)

  • Activitats d'escriptura funcionals i significatives per motivar els alumnes.
  • Relacionar les activitats amb contextos reals i propers.
  • Planificar activitats que permetin la reflexió del procés.
  • Plantejar l'escriptura en fases sobre un tema d'interès.
  • Prioritzar la qualitat a la quantitat de textos.

Montserrat Castelló (Escriure: procés cognitiu i social)

L'escriptura és un procés de comunicació variat, dinàmic i flexible. La perspectiva sociocognitiva té en compte els processos cognitius i el context comunicatiu. Implicacions educatives:

  • Ensenyar procediments d'escriptura (planificació, textualització, revisió) adaptats a la situació comunicativa.
  • Què ensenyem i com?
    • Estructures textuals i gèneres diversos.
    • Eines de planificació, textualització i revisió.
    • Actituds i valors sobre l'escriptura.
  • Exigències:
    • Contextualització: Situacions comunicatives reals.
    • Funcionalitat: Objectius comunicatius propis dels alumnes.
    • Avaluació: Millorar i progressar en l'aprenentatge.

És important que els alumnes tinguin objectius comunicatius propis.

Anna Camps (Projectes de llengua)

  • Aprofitar els projectes escolars per treballar la llengua.
  • Fases: Presentació, Fase central (planificació, textualització, revisió) i Conclusió.
  • Objectiu discursiu o comunicatiu (ex: exposició).
  • Objectius d'aprenentatge (ex: estratègies de revisió).
  • Avaluació formativa amb participació dels alumnes.
  • El marc de SD fomenta la interacció i l'assoliment de coneixements.

Ribas (Didàctica de la llengua)

  • L'avaluació com a mecanisme de regulació adaptat al context.
  • Tipus d'avaluació:
    • Diagnòstica (inicial).
    • De procés (regulació).
    • Autoavaluació i coavaluació.
    • Sumativa (coneixements finals).
    • Formativa (contínua) i formadora (autoregulació).
  • Instruments d'avaluació: Pautes i graelles.
  • Fases d'avaluació:
    • Delimitar i observar.
    • Establir criteris.
    • Prendre decisions i comunicar-les.

Mercè Canals ("Estimada Besàvia")

  • Experiència pràctica:
    • Despertar l'interès i la motivació.
    • Cerca d'informació personal i familiar.
    • Pluja d'idees per planificar.
    • Textualització.
    • Autoavaluació i coavaluació.
  • Valora el procés i el producte, i l'ús de les TIC.
  • Treball sistemàtic del subjuntiu.

Zayas Pérez (Gèneres discursius)

  • Les necessitats de comunicació generen tipus estables d'enunciats (gèneres).
  • Cada gènere té un estil funcional i respon a una activitat social.
  • Importància del gènere en la comprensió:
    • Abans de la lectura: Anticipar continguts i finalitat.
    • Durant la lectura: Guia per a la comprensió.
    • Captar les intencions i l'actitud de l'emissor.

Entradas relacionadas: