Estratègies per a l'Aprenentatge de l'Escriptura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,12 KB
Montserrat Castelló (Escriure per aprendre)
- Activitats d'escriptura funcionals i significatives per motivar els alumnes.
- Relacionar les activitats amb contextos reals i propers.
- Planificar activitats que permetin la reflexió del procés.
- Plantejar l'escriptura en fases sobre un tema d'interès.
- Prioritzar la qualitat a la quantitat de textos.
Montserrat Castelló (Escriure: procés cognitiu i social)
L'escriptura és un procés de comunicació variat, dinàmic i flexible. La perspectiva sociocognitiva té en compte els processos cognitius i el context comunicatiu. Implicacions educatives:
- Ensenyar procediments d'escriptura (planificació, textualització, revisió) adaptats a la situació comunicativa.
- Què ensenyem i com?
- Estructures textuals i gèneres diversos.
- Eines de planificació, textualització i revisió.
- Actituds i valors sobre l'escriptura.
- Exigències:
- Contextualització: Situacions comunicatives reals.
- Funcionalitat: Objectius comunicatius propis dels alumnes.
- Avaluació: Millorar i progressar en l'aprenentatge.
És important que els alumnes tinguin objectius comunicatius propis.
Anna Camps (Projectes de llengua)
- Aprofitar els projectes escolars per treballar la llengua.
- Fases: Presentació, Fase central (planificació, textualització, revisió) i Conclusió.
- Objectiu discursiu o comunicatiu (ex: exposició).
- Objectius d'aprenentatge (ex: estratègies de revisió).
- Avaluació formativa amb participació dels alumnes.
- El marc de SD fomenta la interacció i l'assoliment de coneixements.
Ribas (Didàctica de la llengua)
- L'avaluació com a mecanisme de regulació adaptat al context.
- Tipus d'avaluació:
- Diagnòstica (inicial).
- De procés (regulació).
- Autoavaluació i coavaluació.
- Sumativa (coneixements finals).
- Formativa (contínua) i formadora (autoregulació).
- Instruments d'avaluació: Pautes i graelles.
- Fases d'avaluació:
- Delimitar i observar.
- Establir criteris.
- Prendre decisions i comunicar-les.
Mercè Canals ("Estimada Besàvia")
- Experiència pràctica:
- Despertar l'interès i la motivació.
- Cerca d'informació personal i familiar.
- Pluja d'idees per planificar.
- Textualització.
- Autoavaluació i coavaluació.
- Valora el procés i el producte, i l'ús de les TIC.
- Treball sistemàtic del subjuntiu.
Zayas Pérez (Gèneres discursius)
- Les necessitats de comunicació generen tipus estables d'enunciats (gèneres).
- Cada gènere té un estil funcional i respon a una activitat social.
- Importància del gènere en la comprensió:
- Abans de la lectura: Anticipar continguts i finalitat.
- Durant la lectura: Guia per a la comprensió.
- Captar les intencions i l'actitud de l'emissor.