Estimulació Cognitiva i Teràpies d'Orientació: Guia Pràctica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB
Finalitat de l'Estimulació Cognitiva
Tots els programes d'estimulació cognitiva estan destinats a mantenir i estimular les capacitats que la persona conserva, per aconseguir millorar la seva capacitat funcional i així alentir el deteriorament.
Objectius Clau:
- Mantenir les habilitats intel·lectuals.
- Enriquir l'entorn per estimular el raonament, el llenguatge i l'activitat.
- Enfortir les relacions interpersonals.
Conceptes d'Orientació: Espacial, Temporal i Personal
Orientació Espacial
Promouen la percepció i el domini que la persona té de l'espai on es troba (per exemple, assenyalar en un plànol on es troba el menjador).
Orientació Temporal
Destinades a facilitar que la persona se situï en la dimensió temporal real (per exemple, utilitzar un calendari per repassar els dies i marcar els esdeveniments més importants).
Orientació Personal
Destinades a afavorir i promoure la capacitat de reconeixement i record, amb l'objectiu de mantenir el vincle amb l'actualitat, evitar la desconnexió de l'entorn i enfortir les relacions socials (per exemple, exercicis de presentació: nom, edat...).
Teràpies d'Orientació a la Realitat: Sessions vs. 24h
Similituds
Ambdues busquen mantenir la persona orientada en el temps, l'espai i la persona, i millorar la seva funcionalitat i autonomia.
Diferències
- Orientació a la realitat en sessions: Es realitza en moments puntuals del dia mitjançant activitats concretes.
- Orientació 24h: S'integra en el dia a dia de l'usuari, amb suports visuals constants i amb la col·laboració de tot el personal.
Estratègies Cognitives Quotidiana: Visualització i Més
Visualització
Aprendre continguts visualitzant-los o creant-ne una imatge mental (per exemple, imaginar el recorregut fins al supermercat).
Categorització
Aprendre a ordenar les coses seguint un criteri lògic i una estructura definida, agrupant-les en diverses categories (per exemple, fer una llista de la compra per tipus d'aliments).
Associació
Unir una informació nova amb una altra que ens resulti més familiar i tingui certa semblança (per exemple, associar un número PIN amb una data important).
Repetició
Repetició mental, tot i que amb les persones usuàries serà molt important fer servir la verbalització-repetició: repetir verbalment les accions que estem duent a terme i convidar-les a fer el mateix (per exemple, repetir un número de telèfon).
Cas Pràctic: Gestió de l'Aniversari de la Júlia amb Alzheimer
La Júlia és una dona gran en la fase intermèdia de l'Alzheimer. Rep poques visites, però és el seu aniversari i els espera a tots. A continuació, s'explica com es podria treballar en aquesta situació:
- Preparar activitats relacionades amb l'aniversari i manualitats per decorar; recordar aniversaris passats amb fotos.
- Utilitzar un calendari visual per assenyalar el dia especial.
- Fomentar la participació fent-li entendre que prepari alguna cosa, com una targeta.
- Reduir l'ansietat explicant-li tranquil·lament qui vindrà, repetint-li la informació.
- Estimular emocions positives enfocant-se en el que li agrada i donant-li afecte.