Estimulació Cognitiva i Teràpies d'Orientació: Guia Pràctica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB

Finalitat de l'Estimulació Cognitiva

Tots els programes d'estimulació cognitiva estan destinats a mantenir i estimular les capacitats que la persona conserva, per aconseguir millorar la seva capacitat funcional i així alentir el deteriorament.

Objectius Clau:

  • Mantenir les habilitats intel·lectuals.
  • Enriquir l'entorn per estimular el raonament, el llenguatge i l'activitat.
  • Enfortir les relacions interpersonals.

Conceptes d'Orientació: Espacial, Temporal i Personal

Orientació Espacial

Promouen la percepció i el domini que la persona té de l'espai on es troba (per exemple, assenyalar en un plànol on es troba el menjador).

Orientació Temporal

Destinades a facilitar que la persona se situï en la dimensió temporal real (per exemple, utilitzar un calendari per repassar els dies i marcar els esdeveniments més importants).

Orientació Personal

Destinades a afavorir i promoure la capacitat de reconeixement i record, amb l'objectiu de mantenir el vincle amb l'actualitat, evitar la desconnexió de l'entorn i enfortir les relacions socials (per exemple, exercicis de presentació: nom, edat...).

Teràpies d'Orientació a la Realitat: Sessions vs. 24h

Similituds

Ambdues busquen mantenir la persona orientada en el temps, l'espai i la persona, i millorar la seva funcionalitat i autonomia.

Diferències

  • Orientació a la realitat en sessions: Es realitza en moments puntuals del dia mitjançant activitats concretes.
  • Orientació 24h: S'integra en el dia a dia de l'usuari, amb suports visuals constants i amb la col·laboració de tot el personal.

Estratègies Cognitives Quotidiana: Visualització i Més

Visualització

Aprendre continguts visualitzant-los o creant-ne una imatge mental (per exemple, imaginar el recorregut fins al supermercat).

Categorització

Aprendre a ordenar les coses seguint un criteri lògic i una estructura definida, agrupant-les en diverses categories (per exemple, fer una llista de la compra per tipus d'aliments).

Associació

Unir una informació nova amb una altra que ens resulti més familiar i tingui certa semblança (per exemple, associar un número PIN amb una data important).

Repetició

Repetició mental, tot i que amb les persones usuàries serà molt important fer servir la verbalització-repetició: repetir verbalment les accions que estem duent a terme i convidar-les a fer el mateix (per exemple, repetir un número de telèfon).

Cas Pràctic: Gestió de l'Aniversari de la Júlia amb Alzheimer

La Júlia és una dona gran en la fase intermèdia de l'Alzheimer. Rep poques visites, però és el seu aniversari i els espera a tots. A continuació, s'explica com es podria treballar en aquesta situació:

  1. Preparar activitats relacionades amb l'aniversari i manualitats per decorar; recordar aniversaris passats amb fotos.
  2. Utilitzar un calendari visual per assenyalar el dia especial.
  3. Fomentar la participació fent-li entendre que prepari alguna cosa, com una targeta.
  4. Reduir l'ansietat explicant-li tranquil·lament qui vindrà, repetint-li la informació.
  5. Estimular emocions positives enfocant-se en el que li agrada i donant-li afecte.

Entradas relacionadas: