Estils de Direcció i Tipus de Grups de Treball: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,42 KB
Estils de Direcció: Influència en les Relacions Organitzacionals
Els estils de direcció influeixen notablement en el sistema de relacions que s'estableixen en una organització.
Estil Participatiu
Aquest estil de direcció consisteix a compartir la responsabilitat amb els subordinats, consultar-los i incloure'ls en l'equip que intervé en la presa de decisions. Els caps són els que tenen l'autoritat i la responsabilitat última. Augmentar la seva responsabilitat contribueix en gran mesura a guanyar-se la seva confiança.
Estil Autocràtic
El cap determina totes les normes i imposa els seus criteris. Decideix qui ha de fer-ho.
Estil Democràtic
Les normes es discuteixen i determinen en grup. El cap orienta, estableix normes i dona suport.
Estil Laissez-faire
El grup pren decisions lliurement sense la participació del cap.
Estil Paternalista
Es dona prioritat als interessos personals sobre les necessitats de l'organització. Els caps són els que prenen les decisions sense que els altres tinguin cap possibilitat de participar.
Estil Burocràtic
L'organització estableix una estructura jeràrquica i amb normes. Bloqueja la comunicació i estableix unes relacions on aquestes normes tenen prevalença sobre la persona.
Tipus de Grups de Treball
Dimensió Temporal: Estabilitat de Relacions
- Permanents: S'encarreguen de la realització de les tasques habituals de l'organització.
- Temporals: Realitzen tasques de caràcter temporal, centrades sobretot en activitats de desenvolupament i innovació. Aquests grups tenen una durada limitada i es dissolen un cop han acomplert la seva funció.
Nivell de Formalitat
- Formals: Són els previstos per l'organització, estan orientats als seus objectius i formen part de l'organigrama.
- Informals: Aquests grups estan basats en relacions espontànies i orientats a la satisfacció de les necessitats personals i socials dels seus components.
Finalitat
- Producció: Aquest objectiu respon a aquells grups en què els seus integrants realitzen de manera conjunta una tasca determinada i configuren els equips de treball, departaments i unitats de l'organització.
- Solució de Problemes Particulars: Aquest és un objectiu propi, per exemple, dels denominats grups per a l'estudi de projectes.
- Resolució de Conflictes: Aquest és l'objectiu prioritari dels grups de negociació.
- Canvi i Desenvolupament de l'Organització: Aquest és un objectiu propi de diferents grups i tècniques grupals, com els grups de sensibilització.
Nivell Jeràrquic
Està format per diversos grups de comandament jerarquitzats, depenent del procés de presa de decisions. Es distingeixen tres nivells:
- Directius de planificació: S'encarreguen de desenvolupar el context.
- Executius i quadres intermedis: Consisteixen en el desenvolupament i supervisió dels plans i polítiques elaborades pels directius.
- Grups d'empleats i treballadors no directius (operaris i subordinats): Constitueixen el nucli operatiu encarregat de la realització de les tasques encomanades i reporten a un quadre intermedi.